Gå til innhold

Windows oppgavebehandling

Anbefalte innlegg

Gjest ikke så veldig data-nerd:(
Skrevet

hei alle dere som er flinke med data:)

på prosesser på oppgavebehandling..hva mye er det vanlig står der? jeg har 44 prossesser står det..noen står det mitt navn på, noen står det system på, noen lokal tjeneste, nettverkstjeneste osv.

så står det også cpu som varierer litt i hva slags nr det står..noen står på 0 hele tiden såvidt jeg kan se.

så er det bruk av minne og der er det ganske mange kB i bruk ser det ut til..

hvis noen kan svare meg på dette og kanskje litt om hva dette betyr så blir jeg glaaaaad:)

kan jo legge til at lap topen er veldig treig til tider..kjører ad-aware og cc-cleaner med ujevne mellomrom..hvis dette har noe å si

takk takk for svar og ha en fin og flott lørdag:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Nå skal jeg ikke si at jeg er verdens flinkeste på prosesser, men jeg kan jo prøve å si litt.

Som regel er det vanskelig å se hvilket program som bruker de ulike prosessene, fordi navnene på prosessene ikke akkurat er så lette å ha med å gjøre. Det jeg har gjort når maskinen min blir treig (som ofte har sammenheng med hvilke prosesser som kjører) så går jeg inn på denne for å sjekke hva de forskjellige prosessene gjør. Siden inneholder også et program som skal kunne sortere/ta vekk prosesser for deg, men dette har jeg ikke prøvd.

Dette er altså alt jeg gjør når jeg forholder meg til prosesser. Jeg går inn på nettstedet og sjekker hver enkelt prosess for å se hva de gjør og hvilket program de tilhører. Såvidt jeg har forstått så vil du få mange prosesser hvis du f.eks. har mange programmer som kjører på startup, selv om du egentlig ikke bruker programmet.

Og hvis noen ser noen store feil i det jeg har skrevet må de gjerne rette på meg eller bekrefte at det er riktig, er som sagt ikke noe fantom på prosesser ;)

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Henger meg på det Wolfmoon skrev.

Veldig greit å gå inn på nettet og sjekke hva de forskjellige prosessene er. Mange programmer legger til prosesser som skal startes opp samtidig med pc'en. Flere av disse er nødvendige for at windows skal fungere, og andre bare ligger i minnet til det er behov for dem. Typiske programmer som ikke har noe med operativsystemet å gjøre, er programmer til skriver(e), scanner, automatisk oppdatering av "ikke"-windows programmer, msn, skype etc.

For å fjerne disse unødvendige prosessene som blir startet, kan man gjøre noen enkle grep. For de som bruker xp, så er det et program som er en del av windows, som kan brukes. Det heter MSConfig. Høres skremmende ut kanskje, men det er lett å bruke.

Legger til en link fra Hjemmepc.no, som forklarer bruken.

http://www.hjemmepc.no/tips___triks/article174484.ece

Husk å sjekke på forhånd hvilke prosesser du evt vil "fjerne". Det fine med dette programmet, kontra å gjøre dette i Windows Registry, er at du ikke fjerner prosesen, men du disabler den. Da kan du evt enable den igjen senere, hvis det blir problemer.

Velger du å fjene f.eks msn fra start-up, så kan du starte programmet på vanlig måte, når du skal bruke det. (Vet du kan bestemme i messenger om du vil at programmet skal startes opp samtidig som windows).

Skrevet

takk for svar begge to!

har prøvd å gjøre noe, men er som sagt veldig veldig lite data-nerd så jeg har surra det veldig til istedet:(

blant annet har plutselig alt på skjermen blitt mye større(det ble det etter jeg måtte starte maskinen på nytt pga noen endringer jeg hadde gjort i forbindelse med dette oppstart greiene på MSconfig)

utrolig irriterende og jeg får det f.... ikke bort!!! er ikke det jeg kan stille på selv (det 100% størrelse og det..den har alltid stått på 100% og har ikke hatt dette problemet)

trenger HJELP!!!

Gjest datanerd
Skrevet
takk for svar begge to!

har prøvd å gjøre noe, men er som sagt veldig veldig lite data-nerd så jeg har surra det veldig til istedet:(

blant annet har plutselig alt på skjermen blitt mye større(det ble det etter jeg måtte starte maskinen på nytt pga noen endringer jeg hadde gjort i forbindelse med dette oppstart greiene på MSconfig)

utrolig irriterende og jeg får det f.... ikke bort!!! er ikke det jeg kan stille på selv (det 100% størrelse og det..den har alltid stått på 100% og har ikke hatt dette problemet)

trenger HJELP!!!

Er det oppløsningen du har stilt på? I såfall kan du bare justere den igjen.

En annen ting, ikke avslutt prosesser du ikke vet hva er! Det er derfor det kommer opp advarsler!

Mitt beste tips er å få en som kan litt data til å se på maskinen, det er som oftest ikke så vanskelig å fikse, bare en vet hvor en skal kikke... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...