Gå til innhold

Male furutak ikke male furutak

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

har en stue på 50m2 med skrå tak. i dag er veggene i en varm hvitfarge og taket er i ubehandlet furu. har masse lys inn i stua så det blir ikke for mørk slik det er nå. .

skal male veggene i en litt mørkere varm gråhvit(altså litt mer farge enn slik hvitt som alle har.

så da er spm jeg trenger hjelp til. har lyst til å male taket, men er redd for at det ikke blir like koslig i stua som det er nå. men jeg liker ikke furutaket spesielt godt. skal jeg male taket i eggehvit eller annen helt lys hvit eller skal jeg male taket samme farge som veggen eller beholde trefargen? hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggehvit - furua vil bli mørkere etterhvert og hvitt tak løfter veldig. Jeg ville tatt eggehvitt som passer til det meste og ikke tatt samme farge som vegg!

Skrevet

furutaket er 30 år gammelt så det er mørknet....

heller mot å male det, men er veldig rett det skal lyse hvitt mot meg. men det avhenger sikkert litt av fargen. finnes det en hvit som ikker lyser hvit? bra forklart. en dempet hvit på en måte

Skrevet
furutaket er 30 år gammelt så det er mørknet....

heller mot å male det, men er veldig rett det skal lyse hvitt mot meg. men det avhenger sikkert litt av fargen. finnes det en hvit som ikker lyser hvit? bra forklart. en dempet hvit på en måte

Ja, velg for all del ikke helhvitt - det blir for blendende.

Se på fargeprøver i butikken på hvitmalinger. Jeg hadde også valgt en "mørkere" hvitmaling enn eggeskall.

Skrevet

Jeg ville lutet taket. Da blir det lysere samtidig som du beholder det vakre furutaket. Det er tidløst og pent.

Skrevet

Jeg tror jeg ville malt det i eggehvitt.

Skrevet

Male egghvit=) men husk 2 strøk kvistlakk på kvistene. Og bruk gjerne ett strøk grunning og to strøk i egghvit.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Dette er jo selvsagt avhengig av hva du liker selv. Vi har flere steder malt skråtak i egghvit farge, og jeg synes det er veldig fint. Lutet er også nevnt og det kan også være et alternativ hvis dere ikke orker å male taket.

Det eneste jeg vil fraråde deg er å male taket i samme farge som veggen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har en gang sett et tak som var pigment lakket. Det var veldig pent.

Det kan minne om beis - trestrukturen synes igjennom. Dette taket ble da hvitt men med trestruktur. Jeg synes det er et godt alternativ dersom man gjerne vil beholde "treet".

Ellers synes jeg malt panel er veldig fint.

Skrevet (endret)

......

Endret av Asti
Gjest antigartner
Skrevet

Panellakk med lyse pigmenter. Vi har skråtak som er overflatebehandlet på denne måten. De er lyse uten at det lyser hvitt mot deg.

Prøv med et prøvestrøk på en gammel panelbit (som er likedan i farge) før du bestemmer deg for hvor lys panellakk du velger.

Skrevet

Dersom du bruker en matt glans vil det vel ikke virke så helhvitt. Vi har brukt panellakk med pigment (e.l.) på noen furu søyler og dragere og det blir ganske ålreit. Du ser fortsatt treverket, men det blir ikke veldig mye furu. Dessuten gir det et matt inntrykk.

Hilsen Lille meg

Skrevet

For å oppsummere (jobbet i bransjen en gang)

- mal tak i annen farge enn vegger

- du kan lute treverket, slik at det lysner

- du kan også lysne treverk ved hjelp av trefax, som er et klorstoff som bleker treet. Det er mer miljøvennlig og bedre for din åndedrett, men virker ikke så effektfullt som lut, så du trenger flere strøk og det tar lenger tid.

- du kan bruke hvittonet panellakk eller panelbeis som gir en lysnet effekt, samtidig som at du beholder trestrukturen

- du kan også kjøpe lakk eller beis med farge som matcher dine vegger

Det er himmelstor forskjell på før og etter, mørknet gammel panelvegg er koselig på hytte men dystert til hus, mener nå jeg, du får et så mye lysere rom etterpå.

Husk å vask panelet godt før arbeidet du velger å gjøre, bruk salmiakkvann, trerens er bare dyrt og gjør samme nytta. Treverket må være helt tørt før noe påbegynnes. Skal du beise eller lakke, husk å ta bord for bord helt ferdig, ikke stopp midt på, for dette vil vises og bli veldig stygt. Å male er slikt sett mye enklere. Skal du male, bruk heftgrunn først. Denne kan du også få brekt i samme farge som den du vil ha på malingen.

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt heftgrunn, men:

JOTUN GRUNNING FOR SPERRING/ISOLERING, er en vanntynnet, matt, hvit sperrende og isolerende grunning basert på modifisert epoksyharpiks til innvendig bruk.

Produktet sperrer gjennomslag av sot, nikotin, lignin og andre vann- og oljeløste fargestoffer på tidligere malt panel, gipsplater, bygningsplater, mur, puss/betong, tapet. Benyttes på

gulnet panel. Produktet har gode heftegenskaper.

Det finnes mange nye produkter som gjør malejobben mye enklere.

Skrevet

Vi har malt takene med helhvitt ("panelglans") i hele huset. . Virker verken kaldt eller blendende. På veggene har vi latte og krem. Er veldig fint det. Det første taket vi malte var stua for flere år siden. Vi malte først eggehvit, men det var litt mørkt, så vi tok over med helt hvitt. Etter hvert har vi malt oss gjennom hele huset. Det er masse arbeid og male tak, men verd arbeidet når man ser hvor fint det blir.

Skrevet

Ble nettopp anbefalt å male taket i vårt nye hus med en hvitfarge som heter Chi. Ble visst mye bedre enn eggehvit...

Skrevet

Vi har nettopp malt furutaket i gangen og på kjøkkenet og det ble en fantastisk flott forandring. Mye lysere og penere.

Stuen gjenstår og jeg gleder meg stort.

Hadde gjort dette for lenge siden om jeg hadde vist hvor bra det ble.

Jeg anbefaler det på det sterkeste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...