Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #1 Del Skrevet 18. januar 2008 Skal velge ytterdør i nyhuset vårt. Har ikke lyst på hvit. Har lyst på en i heltre egentlig, men det er visst ikke så lurt. Men vil gjerne ha en i oljet tre på utsiden.... Har høye smale vinduer på hver side av ytterdøren.. Vil gjerne se hvilke dører dere har, kanskje jeg ser noen jeg ikke har sett før..... Om dere har linker da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #2 Del Skrevet 19. januar 2008 Hvorfor er det ikke lurt med heltre? Hvis det er pga vedlikeholdet, så er det vel ikke så mye arbeid å olje? Vi har selv hvit dør, den passer fint den. Men blir fort skitten, og skader synes veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini_me Skrevet 19. januar 2008 #3 Del Skrevet 19. januar 2008 Vi ble anbefalt å kjøpe teak dør for holdbarheten , og så malte vi den hos en lakkerer...Nå har vi malt den selv, svart, og det ble utrolig lekkert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #4 Del Skrevet 19. januar 2008 Vi ble anbefalt å kjøpe teak dør for holdbarheten , og så malte vi den hos en lakkerer...Nå har vi malt den selv, svart, og det ble utrolig lekkert... Svarte dører er skikkelig fint d4er de passer inn. Når det frarådes å bruke heltredører, så er det dører i furu og gran det advares mot. Edeltre som teak er helt trygt. Vi kjøpte heltre ytterdør (furu) fra en leverandør som garanterte at deres dører var helt stabile. Etter et år sprakk treverket. I tillegg hadde de brukte fugemasse på yttersiden (og det er helt fy-fy pga. bevegelsene som er i døra). Vi orket ikke bryet med reklamasjon, men fjernet hele møkkadøra og satt inn en formpresset hvit dør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini_me Skrevet 19. januar 2008 #5 Del Skrevet 19. januar 2008 Våre to dører (dvs en biinngangsdør og en dobbel inngangsdør ) er like fine selv etter 13 år. Så jeg tror nok at det var lurt å kjøpe teak ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #6 Del Skrevet 19. januar 2008 Det med tredør har jeg forstått slik at ikke er god nok isolasjonsmessig siden den vil bli en kuldebro..... Da spiller det ikke rolle om det er edelt tre slik jeg egentlig ønsker. Det er jo utrolig lekkert!! Har kikket litt på nettet og funnet noen dører med finer i tre på utsiden da. Det ser jo fint ut, men holder deti lengden? Har sett på noen nutrolig lekre sorte dører. Men er usikker siden huset er hvitt... Om det blir for hardt, dette er en vanlig enebolig, dog i litt kvass design, men ikke funkis nei. http://www.trenor.no/public.aspx?pageID=30968 Har kikket her og likte en dela v dørene her. Likte den sorte, kanskje den er lekker også i hvit? Og den nederst til høyre som er grønn... Men ingen av disse kan ha sparkeplate noe jeg mener er et must om man skal ha hvit dør, nettop pga skitt og lort..... Og skader... Utrolig at så mange svarte på en tråd om dører! Takk TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #7 Del Skrevet 19. januar 2008 Det med tredør har jeg forstått slik at ikke er god nok isolasjonsmessig siden den vil bli en kuldebro..... Da spiller det ikke rolle om det er edelt tre slik jeg egentlig ønsker. Det er jo utrolig lekkert!! Har kikket litt på nettet og funnet noen dører med finer i tre på utsiden da. Det ser jo fint ut, men holder deti lengden? Har sett på noen nutrolig lekre sorte dører. Men er usikker siden huset er hvitt... Om det blir for hardt, dette er en vanlig enebolig, dog i litt kvass design, men ikke funkis nei. http://www.trenor.no/public.aspx?pageID=30968 Har kikket her og likte en dela v dørene her. Likte den sorte, kanskje den er lekker også i hvit? Og den nederst til høyre som er grønn... Men ingen av disse kan ha sparkeplate noe jeg mener er et must om man skal ha hvit dør, nettop pga skitt og lort..... Og skader... Utrolig at så mange svarte på en tråd om dører! Takk TS Jo, edeltre er stabilt, vel og merke hvis det er kvalitet da. De materialene de bruker i furu/grandører i dag er ikke stabile - treet har vokst for raskt og det er for langt mellom årringene slik at treverket ligger og jobber mot hverandre hele tiden. Vi har hvite dører, men ingen sparkeplate? Hva skal man med det? Når det er formpressede dører, så er døren stabil og det trengs ikke ekstra kraft for å få lukket den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini_me Skrevet 19. januar 2008 #8 Del Skrevet 19. januar 2008 Vi har helt vanlig hus som er hvitmalt og sorte blanke dører. Det er fint det!! Jeg er utrolig godt fornøyd etter at vi malte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #9 Del Skrevet 19. januar 2008 Jo, edeltre er stabilt, vel og merke hvis det er kvalitet da. De materialene de bruker i furu/grandører i dag er ikke stabile - treet har vokst for raskt og det er for langt mellom årringene slik at treverket ligger og jobber mot hverandre hele tiden. Vi har hvite dører, men ingen sparkeplate? Hva skal man med det? Når det er formpressede dører, så er døren stabil og det trengs ikke ekstra kraft for å få lukket den. Jeg skjønner jo at de er stabile. Det er jo en grunn til at folk har det, men det er ikke noe isolasjon inne i heltredører, og da vil døren fungere som kuldebro i et ellers meeeeget godt isolert hus.... Jeg ville gjerne hatt det, men vi har ikke fått det anbefalt.... Sparkeplate ser jeg nesten på som et must jeg. Når man får barn er det lett at det blir litt brutal behandling av dører, det ser vi hos naboen vår der døra smeller hele døgnet.... Den ser ikke ut! Hvitmalt, formpresset dør.... Noen her sa at døra ble skitten og skadet også.... En sparkeplate trenger jo ikke være stygg. Den kan være i stål og harmonere med resten av formen som er frest inn i døre feks....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #10 Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg skjønner jo at de er stabile. Det er jo en grunn til at folk har det, men det er ikke noe isolasjon inne i heltredører, og da vil døren fungere som kuldebro i et ellers meeeeget godt isolert hus.... Jeg ville gjerne hatt det, men vi har ikke fått det anbefalt.... Neida, det veies opp mot den isolasjonen du har ellers i huset. Hva med ventiler, skal du ha det i huset? Og skal de brukes? Blir helt feil å snakke om kuldebro fordi man har heltredør. Hva med vindukarmer da, det er helt treverk der også, og ingen isolasjon. Skal dere droppe vinduer også? "Argumentet" om kuldebro gjennom heltredører, må enten være fremsatt av noen som kun selvger formpressede dører eller av noen som ikke har peiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #11 Del Skrevet 19. januar 2008 Neida, det veies opp mot den isolasjonen du har ellers i huset. Hva med ventiler, skal du ha det i huset? Og skal de brukes? Blir helt feil å snakke om kuldebro fordi man har heltredør. Hva med vindukarmer da, det er helt treverk der også, og ingen isolasjon. Skal dere droppe vinduer også? "Argumentet" om kuldebro gjennom heltredører, må enten være fremsatt av noen som kun selvger formpressede dører eller av noen som ikke har peiling. Hm, der sier du noe. Det har jo ikke jeg tenkt på! :gjeiper: Bare hørt på svigerfar jeg, som liksom skal ha peiling da... Seriøst, jeg mister mer og mer respekt for det den mannen sier jeg altså! Men nok om det.. Sa åpner det seg jo noen nye dører her da, bokstavelig talt, hehe! Har sett påe ala dette http://www.trenor.no/public.aspx?pageID=30970 Råssø..... LIkte også Florø, men mannen vil ha en eller frosm for vindu da vi har høye, samle vinduer på hver side av døra... Disse har hvit karm. Tror dere det blir rart? Med slik dør og hvite karmer rundt vinduene på hver side? Vanskelig dette!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrik=) Skrevet 19. januar 2008 #12 Del Skrevet 19. januar 2008 det er jo en kuldebro. og joda du får vinduer med isolerte karmer. å bruke ventiler som unskylding for kuldebroer holder ikke mål. sier ikke at man ikke kan velge den døren man har lyst på av den grunn! og man kan helt klart kompansere for det med ekstra issolasjon andre steder. er ikke snekker så kan lite om uverdier på dører og vinduer men vil ikke tro det har veldig store konsekvenser. uansett ikke noe problem og sette seg inn i om man bryr seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #13 Del Skrevet 19. januar 2008 det er jo en kuldebro. og joda du får vinduer med isolerte karmer. å bruke ventiler som unskylding for kuldebroer holder ikke mål. sier ikke at man ikke kan velge den døren man har lyst på av den grunn! og man kan helt klart kompansere for det med ekstra issolasjon andre steder. er ikke snekker så kan lite om uverdier på dører og vinduer men vil ikke tro det har veldig store konsekvenser. uansett ikke noe problem og sette seg inn i om man bryr seg. Fredrik, kan du snart sette deg inn i problemstillingene før du uttaler deg? Eller har du snart mesterbrev som tømrer også? Greit nok at du ikke forstår hva jeg skriver, men kan du da helelr holde deg unna slike emner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #14 Del Skrevet 19. januar 2008 Hm, der sier du noe. Det har jo ikke jeg tenkt på! :gjeiper: Bare hørt på svigerfar jeg, som liksom skal ha peiling da... Seriøst, jeg mister mer og mer respekt for det den mannen sier jeg altså! Men nok om det.. Sa åpner det seg jo noen nye dører her da, bokstavelig talt, hehe! Har sett påe ala dette http://www.trenor.no/public.aspx?pageID=30970 Råssø..... LIkte også Florø, men mannen vil ha en eller frosm for vindu da vi har høye, samle vinduer på hver side av døra... Disse har hvit karm. Tror dere det blir rart? Med slik dør og hvite karmer rundt vinduene på hver side? Vanskelig dette!!! Ikke hør ensidig på et menneske. Du ser i innlegget under ditt er det også en som skriver helt på jordet når det gjelder dette med kuldebro. Isolasjonskravene til bolig i dag er så høye at det ikke vil merkes at man får et ørlite varmetap via heltredører. Det er også varmetap via vindusflater. Kuldebroer snakker man gjerne om der det egentlig skulle vårt tett, men så siver de likevel inn luft ukontrollert. Et eksempel på det er at det ikke legges vindsperre i hjørner. Eller at det ikke legges vindsperre over åpningen mellom karmer og gips (eller annet materiale man bruker under ytterpanelen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #15 Del Skrevet 19. januar 2008 Og forresten trådstarter: spør heller på dette forumet http://www.byggebolig.no/index.php?PHPSESS...;action=forum#2 Selv om hvem som helst kan skrive der også, så er det fler fagfolk der inne som da kan korrigere de som uttaler seg uten å ha peiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #16 Del Skrevet 19. januar 2008 Tusen hjertlig takk for gode tips!!! Skal gå inn på det forumet også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå