Gjest Golden Girl Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 I Norge har trossamfunn lov til å diskriminere kvinner og homoseksuelle i ansettelser. Hva synes dere? Er dette riktig? Hva er viktigst? Likestilling eller religionsfrihet? (Jeg snakker IKKE bare om muslimske menigheter, men i minst like stor grad om kristne menigheter.) :icon_neutral:
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er litt delt i dette synet. Men under forutsetning av at man har full religionsfrihet og ikke blir presset til å bli i en religion/menighet (på noen som helst måte), så bør menighetene selv få velge hva de skal stå for. Hvis man frivillig velger å bli i en religion/menighet som diskriminerer på denne måten eller ikke jobber mot diskrimineringen innenfor egen religion, så har man i mine øyne tatt valget selv. Da synes man diskriminering er greit.
Gjest kenneth Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Jeg mener diskrimineringsdebattene som har versert er et symptom på at religionen på mange måter har utspilt sin rolle. Religion er en anakronisme. Samtidig er jeg forsåvidt enig med Wolfmoon. Har man først lagt sin elsk på denne sære klubben, bør man erkjenne at den lever i sin egen verden på visse områder. Bakdelen er den at religion ikke nødvendigvis er selvvalgt i ordets rette forstand, men tredd nedover hodet på folk via oppveksten. Det oppstår naturlig nok dissonans når man har ett ben i klubben og ett ben i samfunnet for øvrig (som da ikke godkjenner klubbens sære nykker). Likestilling er selvsagt viktigst, da den er et produkt av tiden vi lever i - i motsetning til religionen.
Jalp Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Diskriminering er ikke greit. UANSETT! Fordi det er gradering av mennesker. I kristendommen sies det jo at vi alle er syndere. Og det er vi nok etter skriften. Men forvalterne diskriminerer likevel en type synder til fordel for andre typer syndere. F. eks. som biskop, så er han en synder. Og i følge biskopen er homofilt samliv en synd. Men han mener at han som synder kan være biskop, men ikke de homofile synderne. Hykleriet stinker til himmels.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er litt delt i dette synet. Men under forutsetning av at man har full religionsfrihet og ikke blir presset til å bli i en religion/menighet (på noen som helst måte), så bør menighetene selv få velge hva de skal stå for. Hvis man frivillig velger å bli i en religion/menighet som diskriminerer på denne måten eller ikke jobber mot diskrimineringen innenfor egen religion, så har man i mine øyne tatt valget selv. Da synes man diskriminering er greit. For en muslim er det ikke så enkelt at man bare kan melde seg ut fra islam uten at det får konsekvenser. Man kan bli utstøtt av familien og det muslimske miljøet. I verste fall kan man bli fysisk skadet. I Iran blir homofile henrettet.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 For en muslim er det ikke så enkelt at man bare kan melde seg ut fra islam uten at det får konsekvenser. Man kan bli utstøtt av familien og det muslimske miljøet. I verste fall kan man bli fysisk skadet. I Iran blir homofile henrettet. Og slik utstøtelse skjer aldri fra f.eks. kristne menigheter? Når det er sagt så var det derfor jeg understrekte så sterkt at det ikke måtte være noe som helst press om å forbli i religionen. Med slikt press mener jeg selvsagt også trusler om utstøtelse fra familien, trusler om vold osv. Det er en vanskelig problemstilling, for religion ville jo ikke vært religion hvis man endret alle reglene innenfor de forskjellige for å tilpasse dem til det moderne samfunnet. Med mindre dette skjer gjennom indre endringer i menighetene/religionene.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #7 Skrevet 19. januar 2008 Og slik utstøtelse skjer aldri fra f.eks. kristne menigheter? Blir manofte fysisk skadet der ? Mottar man ofte drapstrusler ?
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 (endret) Blir manofte fysisk skadet der ? Mottar man ofte drapstrusler ? Jeg har vel sjeldent hørt om direkte drapstrussler, men vold er nok ikke så uvanlig i enkelte kristne miljøer som det enkelte skal ha det til. En kamerat av meg ble banket opp av faren fordi han var sammen med en venninne av meg, i Guds navn, fordi faren hadde lagt ned forbud og man skal respektere sin mor og sin far! Glemte å si at min kamerat mente at dette skyldtes at faren mente at han (ganske riktig) var på vei bort fra menigheten og det var et forsøk på å endre hans mening. Endret 19. januar 2008 av Wolfmoon
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #9 Skrevet 19. januar 2008 I Norge har trossamfunn lov til å diskriminere kvinner og homoseksuelle i ansettelser. Hva synes dere? Er dette riktig? Hva er viktigst? Likestilling eller religionsfrihet? (Jeg snakker IKKE bare om muslimske menigheter, men i minst like stor grad om kristne menigheter.) :icon_neutral: Jeg mener man bør fjerne all statsstøtte til religiøse samfunn, uavhengig av om de diskriminerer eller ei. Det bør ikke være statens oppgave å finansiere religion, det kan de religiøse greie selv. Da blir spørsmålet også mindre relevant: som frittstående organisasjon kan man i praksis mene hva som helst for min del, det er det faktum at faenskapen betales med mine skattepenger som jeg reagerer på.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 "«Hassam» (17) ble tvunget til å drikke vann med sitater fra Koranen og forsøkt giftet bort til en kusine. Slik skulle han «kureres» for homofili..... «Hassam» prøvde å skjule legningen sin for foreldrene. For å sjekke farens holdning, spurte han hva faren ville ha gjort hvis han fikk en homofil sønn. Faren sa han ville ha drept ham, forteller 17-åringen.... Han måtte også be mye og lese Koranen. Da han fortsatt sa nei til å gifte seg med kusinen sin, tok moren ham med til naborommet og slo ham ned, forteller «Hassam». " http://www.dagsavisen.no/innenriks/article331571.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå