ceca Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Etter at de i kommunen la ned en barneskole så er det kommet mange barn som har et stykke til skolen, og kommunen har derfor begynt med skolebuss for disse. Vi bor rett ved skolen og barna mine har derfor ikke skole-buss-kort. Men de har fått seg mange nye venner. For å bli med dem hjem etter skolen må de også ta skolebussen. Så får vi (barna) beskjed om at det koster 13 kroner å ta skolebussen når man ikke har busskort. ¨ Jeg snakket med rektor og spurte om vi kunne få det/evt kjøpe for en rimelig penge. Kortet går jo kun på skolebussen, ingen andre busser. Men nei - vi kunne kjøpe busskort til 350 kroner måneden. Nå synes jo jeg at skolebussen burde vært gratis for alle, for skal man bygge vennskap med de som kom nye til skolen så er man også med hverandre hjem etter skoletid. Og skolebussen var noe jeg trodde kommunen leide inn for skolebarna. Det blir ganske så dyrt om man har flere barn og de alle er med noen hjem et parr ganger i uken. Vi kan ikke kreve at barna kun er med våres hjem. Hvordan er det andre steder? Er det bare jeg som er sær og "gnien" her ?
Flua Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Gratis hos oss, ei bygd i Trøndelag. Skulle no bare mangle spør du meg!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Hehe, det er nok bare du som er sær og gnien. Det er bare de barna som bor langt vekke fra skolen/har spesielt farlig skolevei som får gratis buss, Skolebussen er satt opp for at det skal være lettere for ungene å vite hvilken buss de skal ta, blant annet. Den går bare til skolen, så faren for at de tar bussen for langt er liten, og den er ikke full av andre travle voksne. Jeg ser ikke helt hvorfor du mener skolebarn skal få gratis skyss til fritidsaktiviteter? Det er nemlig det det er når de er med andre barn hjem etter skolen. Da burde jo alle få gratis skyss til håndballtrening og andre vennebesøk også, da.
LilleKylling Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Her må de også betale selv. Synes du virkelig at kommunen skal betale for at ungene dine skal på besøk til klassevenner?
lolita90 Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 det er bare gratis busskort til de som har addr langt unna skolen... jeg bor over 2 mil fra skolen jeg, og får gratis busskort... bor du under 6 km fra skolen må du betale litt for busskortet...
Gjest Mayamor Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Vi har skolebuss og barnas venner får sitte på gratis hjem med skolebussen. Skulle bare mangle sier sjåførene; de skal jo den veien uansett og så mye mer drivstoff går ikke. Tror det kommer ann på flesibiliteten til sjåførene.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 det er bare gratis busskort til de som har addr langt unna skolen... jeg bor over 2 mil fra skolen jeg, og får gratis busskort... bor du under 6 km fra skolen må du betale litt for busskortet... Hvor langt unna du må bo for å få gratis busskort avhenger av alderen på barnet. På videregående er det vel 6 km, på ungdomsskolen 4 km, og for de laveste trinnene på barneskolen 2 km. Var ihvertfall det da jeg var liten. Det går helt fint ann å bli venner med noen selv om man ikke er med dem hjem flere ganger i uken. Jeg synes -ikke- det er riktig at skattebetalerne skal betale for at ungene dine skal dra på vennebesøk, det får da være måte på. Synes du det blir for dyrt får du heller lage en regel om maks ett vennebesøk som er så langt unna at det må taes buss pr barn pr uke. De har vel venner som bor nærmere, og de vennene som bor langt vekke kan jo også komme på besøk til dere.
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Selvfølgelig skal du betale, du er jo ikke berettiget til buss kort. Syns du er gnien. Tenke om jeg skulle fått trygd, bare fordi en annen i familien får det... Innse at der koster deg usle 13 korner å la barnet ta bussen men klassekameraten.
lolita90 Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 det er 6 km på ungdomsskolen og... men bor du mindre enn 4 km fra skolen fpr du ikke busskort
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Vi har skolebuss og barnas venner får sitte på gratis hjem med skolebussen. Skulle bare mangle sier sjåførene; de skal jo den veien uansett og så mye mer drivstoff går ikke. Tror det kommer ann på flesibiliteten til sjåførene. Og hvor full bussen er.. Der jeg bor er skolebussen alltid stappfull, så om sjåførene skulle latt alle kjøre gratis hadde de antageligvis vært nødt til å sette inn en ekstra buss for å kjøre "snikerne" også.
*Mina* Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 det er 6 km på ungdomsskolen og... men bor du mindre enn 4 km fra skolen fpr du ikke busskort Det er 4 km på ungdomsskolen, for det er først når de begynner på VGS at 6 km gjelder. Og jeg syns det er helt naturlig at man må betale for bussen selv, for det er foreldrenes ansvar at barna blir sosialisert på fritiden. Man kan ikke legge alt på skolen, for skolen har ansvaret for sosialiseringen på skolen. Skole-hjem samarbeid, der foreldre også må ta litt ansvar.
lolita90 Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 ikke her hvor jeg bodde... der gjaldt 6 km som gratis buss kort på ungdomsskolen, og de som bodde 4 km fra skolen måtte betale litt for busskortet i begynnelsen av året
Rosalie Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Hehe, det er nok bare du som er sær og gnien. Det er bare de barna som bor langt vekke fra skolen/har spesielt farlig skolevei som får gratis buss, Skolebussen er satt opp for at det skal være lettere for ungene å vite hvilken buss de skal ta, blant annet. Den går bare til skolen, så faren for at de tar bussen for langt er liten, og den er ikke full av andre travle voksne. Jeg ser ikke helt hvorfor du mener skolebarn skal få gratis skyss til fritidsaktiviteter? Det er nemlig det det er når de er med andre barn hjem etter skolen. Da burde jo alle få gratis skyss til håndballtrening og andre vennebesøk også, da. Helt enig i denne.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Her betaler barn og ungdom 300 kroner i måneden for miljøkort. Eldste er avhengig av det fordi hun går på videregående, ca 10 km. Får ikke dekket transport. Yngste går på ungdomsskolen, ca 3 km. Men har mange venner som bor 5-6 km herfra. Jeg kjøper derfor miljøkort til henne også. De fleste vennene hennes har det. Miljøkortet kan brukes på buss og tog i hele fylket. Et mer miljøvennlig alternativ enn å kjøre dem på fritidsaktiviteter og til venner. Hvis de skal ta buss og har glemt miljøkortet må de betale vanlig billettpris. Barnet ditt må nok begynne å betale bussbillett.
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Klart du må betale for ungenes busstur .. det skulle da bare mangle. Om noen velger å bosette seg langt fra allfarvei så må de regne med at det er et aber med besøk av andre barn .. det skal ikke være skattebetalerne som skal belastes dette ..
Gjest puselabb Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 (endret) Jeg tror faktisk det kommer an på bussjåføren (selv om det helt sikkert i utgangspunktet skal være like regler). Husker fra jeg selv var mindre og skulle være med noen hjem som tok skolebuss. De hadde tre forskjellige sjåfører, en av dem tok alltid betaling, av de to andre fikk jeg kjøre gratis. Endret 18. januar 2008 av puselabb
Wildy Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Kjør ungene eller betal for buss, det må alle andre gjøre også. Vi bor i yttergrensen i en stor skolekrets, og når mine barn er med hjem til venner som bor helt på andre siden blir det langt! Enten må ungene ta buss eller så må vi hente\bringe.
ceca Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 18. januar 2008 Greit å høre hvordan det praktiseres rundt om. Jeg hadde faktisk trodd det fantes et skolebuss-kort som man kunne kjøpe til barna - for de som var med andre hjem, men ikke trengte det selv. Men skjønner at det ikke er slik det fungerer. At vi skal snylte på skattebetalere er ikke meningen, men etetr som jeg har forstått regnskape3t kommunen kom med når de la ned skolen, og tok transport med i utgiftene, så var det en sum for X antall skolebusser pr. år. Uansett om bussen er full eller tom. Og ja - det er ledige plasser i bussen her. Ellers så hadde det ikke vært plass til barna som var med andre hjem. Og nei - det går ikke rutebuss så ofte her, så de kan ikke sette seg på en annen buss å komme hjem til vennene sine på den måten.
lolita90 Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 men finnes det ikke noen sånne klippekort eller noe da...??? eller er det bare noe jeg har drømt??
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #20 Skrevet 18. januar 2008 Greit å høre hvordan det praktiseres rundt om. Jeg hadde faktisk trodd det fantes et skolebuss-kort som man kunne kjøpe til barna - for de som var med andre hjem, men ikke trengte det selv. Men skjønner at det ikke er slik det fungerer. At vi skal snylte på skattebetalere er ikke meningen, men etetr som jeg har forstått regnskape3t kommunen kom med når de la ned skolen, og tok transport med i utgiftene, så var det en sum for X antall skolebusser pr. år. Uansett om bussen er full eller tom. Og ja - det er ledige plasser i bussen her. Ellers så hadde det ikke vært plass til barna som var med andre hjem. Og nei - det går ikke rutebuss så ofte her, så de kan ikke sette seg på en annen buss å komme hjem til vennene sine på den måten. Hvis det sjelden går vanlige busser er det ihvertfall bra at de som ikke har rett på gratis kort må betale! Ellers kunne de jo risikert at unger som bodde 500 meter borti gaten fyllte opp bussen siden de nå likevel kunne reise gratis, og så ble det ikke plass igjen til de som faktisk bor langt unna og -må- ta bussen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå