Gå til innhold

Hvis du jobba i butikk, ville du solgt barberblader til

Anbefalte innlegg

Synes det er litt naivt en del av de tingene du sier om selvskading. Men det er nok som du sier, vi er nok bare uenige.

Rent personlig har vi nok forskjellige erfaringer, da jeg kjenner til mennesker som tydelig ikke skjuler sårene sine. Dette er ikke får å få oppmekrosmhet, fordi den har hun allrede fått, mottat og den vedlikeholdes. Men hun viser sårene sine fordi hun ønsker aksept for også denne delen av personligheten sin, og ønsker ikke å skjule seg, og mener hun ikke skal måtte det heller. Mange selvskadere skjuler seg også, men dette er ikke ensbetydende med at dem om ikke skjuler søker oppmerksomhet eller roper om hjelp, det kan være mange andre årsaker til at de velger å ikke skjule.

Det er mulig at jeg er litt naiv i mine meninger om hva ei jente som kjøper barberblader ønsker å oppnå, men jeg har god støtte fra en sterk fagelig litteratur på resten av det jeg beskriver i innleggende mine. Grunnen til at jeg diuksuterer her er akkurat det, at jeg ønsker å nyansere litt det bildet mange har på selvskadere som oppmerksomhetssøkende eller som å gjøre det for et rop om hjelp. For en del av disse menneskene har de ikke slike aktive tanker bak handlingene, men bruker selvskadingen for å få utløp for en indre smerte som de ikke klarer å uttrykke eller får mulighet til å uttrykke på en annen måte. Jeg har nylig vært på et seminar som tok opp akkurat disse nyansene, og den nyere informasjonen man i dag har om hva selvskading innebærer.

Selvskading fungerer for mange som en måte å lette lidelsestrykket på, en måte å gjøre det synlig, det som alle andre ikke kan se, og derfor er det også en del som viser, akkurat for å synliggjøre sin smerte. Dette er likevel noe annet enn å gjøre dette for å være manipulerende og sæke opmerkosmhet. Det er klart i noen tilfeller er det også slik, men det finnes et så stort spekter av nyanser innen hvorfor mennesker selvskader, samt hvorfor de skjuler eller ikke at det ikke er mulig å gi et enkelt svar på hva en person mener med å vise sårene.

Jeg ønsker bare å peke på flere nyanser enn det jeg mener har kommet frem i denne tråden, og jeg har sterk grad av støtte bak mine påstander også.

Jeg vil goså poengtere at det å vise sårene selvsakt i mange tilfeller er et rop om hjelp, men jeg tror likevel at man da heller henvender seg til nærere omsorgspersoner, enn ukjennte på en butikk.

Fortsetter under...

Jeg har ikke sagt at selvskader og folk med selvmordstanker er det samme. Dt var faktisk du som nevnte dem i samme setning først.

Da tror jeg nok du blander meg med en annen gjest, for jeg har ikke nevnt dette uten om i det ene innlegget jeg skrev for å svare på din sitering av meg igjen.

(når skal jeg lære å bruke gjestenick når jeg diskuterer :sjenert: )

Hvordan vet du at kuttene kommer etter selvskading da? Man kan fint få kutt oppover armene uten at det er fordi man bevisst har skadet seg selv. Tro meg, jeg har jobbet i drivhus med langtornede roser, så da ville ikke Frk. Åberg solgt meg barberblad hele det året...

De som jobber i butikk skal ikke blande seg i hva kundene kjøper. Hvis en som er bælmfeit kommer inn på McDonalds, skal betjeningen da nekte vedkommende å kjøpe noe annet enn en liten salat med vann å drikke til? Det er jo selvskading å påføre seg selv livstilssykdommer også.

Helt enig. Står du i butikk kan du ikke blande deg inn i kundens privatliv. En selger røyk til røykere og kniver til drapsmenn og kvinner. Vi er ikke ansvarlig for hva kunden velger å gjøre med det som blir solgt. Det er ikke butikk-betjeningens ansvar å drive etterforskning på hva kunden driver med i privatlivet. Slik er det bare. Tenk om hun ikke var selvskader? Hvor frekkt hadde det ikke vært å begynne å fiske etter slikt og kanskje foran andre kunder! Det er jo krenking av personen.

• 9 år senere...
På 18.1.2008 den 14.43, Gjest Frk Åberg skrev:

Hvis hun f.eks. fortalte at hun tenkte på å ta livet sitt. Jeg ser det ikke som så veldig sannsynlig at mange ville fortalt hvem som helst at de ønsket å ta livet sitt, men hvis det likevel kom fram, ser jeg ikke noe annet alternativ enn å følge til legevakt.

Den letteste måten å se om det er selvskading er om kuttene ligger ved sidenav hverandre i noen områder. Men det at de som kutter seg har større sjanse for å ta livet sitt enn andre er bare tull, de gjør dette ofte for å "straffe" seg selv for now de føler er deres feil eller i håp om å glemme noe eller unngå noe. Det er faktisk mindre av de som selvskader som tar livet sitt enn andre som ikke gjør dette. 

Håper dette var til hjelp ^,^

Annonse

AnonymBruker
På 19.4.2017 den 23.32, Mats a. skrev:

Den letteste måten å se om det er selvskading er om kuttene ligger ved sidenav hverandre i noen områder. Men det at de som kutter seg har større sjanse for å ta livet sitt enn andre er bare tull, de gjør dette ofte for å "straffe" seg selv for now de føler er deres feil eller i håp om å glemme noe eller unngå noe. Det er faktisk mindre av de som selvskader som tar livet sitt enn andre som ikke gjør dette. 

Håper dette var til hjelp ^,^

Det der er jo meget individuelt. Mange gjør det kanskje sånn, men ikke alle. Snakker av egen erfaring.

Men er enig med AB over. Hvis du ønsker å starte en debatt rundt dette er det best å starte din egen tråd. Mye kan forandre seg på 9 år, både folk og meninger.

Anonymkode: 5a7f9...376

• Liker 2
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo meget individuelt. Mange gjør det kanskje sånn, men ikke alle. Snakker av egen erfaring.

Men er enig med AB over. Hvis du ønsker å starte en debatt rundt dette er det best å starte din egen tråd. Mye kan forandre seg på 9 år, både folk og meninger.

Anonymkode: 5a7f9...376

Enig med det du sier. Jeg tenkte ikke noe over datoen, og ja, det kommer veldig ann på person til person og "situasjonen" det gjelder. Jeg har egen erfaring også, derfor skrev jeg mer etter min "opplevelse"/"oppfatning"

Men takk ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...