Gå til innhold

Rørlegger - priser

Gjest Svein Tore

Anbefalte innlegg

Gjest Svein Tore

Må ha en rørlegger for å koble rør på kjøkkenet og har innhentet litt priser. Men kan ikke skjønne at prisene jeg får oppgitt kan være riktig..!?

På kjøkkenet så er det lagt opp nye rør for et par år siden, så det kommer et kaldt og et varmtvanns plastrør inn ved der vasken skal stå. Jeg skal ha koblet opp vann for en vask, samt oppvaskmaskin som skal stå ved siden av. Her må det legges separate uttak, da armaturet til vasken ikke har uttak for oppvaskmaskin.

I tillegg til dette så skal det legges et rør på ca 3 m bort til kjøleskap, hvor jeg ønsker stoppekran i enden. For å få vann til 3 steder, så må det antagelig legges opp en forgrening ved det opprinnelige uttaket.

For dette så mener rørleggerene at det vil gå med 10 000kr i materiell!!

I tillegg kommer arbeid, mva osv.

Etter å ha kikket litt i vvs butikker så kan jeg ikke skjønne at dette ikke er grov overprising. Prisene jeg finner på forkromma rør er ca 200kr m, stoppekraner koster ca 200kr og alt annet materiell nekter jeg å tro at koster tusenvis.

Tar rørleggerne en avanse på flere hundre % eller er det noe jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Selvbygger

Helt klart svindel, men det er vel sånn de driver i dag.

Få priser fra et par andre så tipper jeg det bør bli bedre. Nevn gjerne at pris er av betydning...

En rørlegger hos meg la bånnledning (altså kloakkrøret under støpt dekke).

For dette tok han 1000,- kroner timen, fordi det bare var 2 timer antakeligvis). Inkludert i disse to timene var en times kjøring for å hente en rørbit han hadde glemt. Rørene hiver de bare fra seg i sand/grus og slenger en stein eller to på også er det mitt/murerens ansvar at det ikke rører på seg under støp.

"Kjekke hyggelige folk"

(hvorfor er alle rørleggere så arrogante, er det kanskje fordi de er sleipe og får kommentarer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på arbeidet er ikke så avskrekkende, de oppgir 500-800kr, men materiellet får jeg oppgitt til helt sinnsyke priser. Nå har jeg hørt med 3 stk og alle oppgir 10 000 kr++ for materiell.

Jeg skal også ha et magnetventil system slik at vannet skrus av automatisk om det blir en lekkasje, men dette kan vel ikke fordyre selve rør, og kran systemet? Selve magnetventilsystemet koster jo mellom 3500-5000kr i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres brutalt ut men det er et hardt liv:P

har en kompis som er rørlegger som har gjort rørarbeidet her. var ikke mye arbeid men da han skrev ned delene ble det 2 a4 sider med liten skrift!! 7k for 2sluk vask og flytting av rør til kjøkken. kun deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selvbygger

Det smartingene gjør er at de fører opp alt av deler, selv om mange av disse er små deler som faktisk kommer samlet som en enhet.

Sjekk dette bildet:

https://www.vvsbutikken.dk/catalog/images/cu%20samling.png

Griske rørleggere vil sikkert kunne føre opp dette som 8-10 forskjellige deler, mens det egentlig er 3-4.

Et kobberrør, et pex-rør (plast), ei T-kobling blir fort til:

kobberrør, klemring, mutter, støttehylse, pex-rør, klemring, mutter, støttehylse, T-stykke og oi, en mutter til gitt....75,- spenn til takk. Så har de dratt inn heve T-stykket med tilbehør bare for prisen på muttern. Det heter sikkert ikke mutter på rørleggersk, men det er det det er - en messingmutter.

De har en haug med spesialuttrykk som de selv ikke vet hva betyr, men liker å bruke så ikke vanlige folk skjønner det. En "union" f.eks. (skjøtestykke).

Bare se hva som følger med på disse delene - her bl.a. er det mange deler og priser for de som vil sammenligne litt med hva de har betalt for ting:

https://www.vvsbutikken.dk/catalog/index.ph...fa48ede654353a0

NB! Det er jo mange sånne vvs-butikker på nett, fant bare en tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha en rørlegger for å koble rør på kjøkkenet og har innhentet litt priser. Men kan ikke skjønne at prisene jeg får oppgitt kan være riktig..!?

På kjøkkenet så er det lagt opp nye rør for et par år siden, så det kommer et kaldt og et varmtvanns plastrør inn ved der vasken skal stå. Jeg skal ha koblet opp vann for en vask, samt oppvaskmaskin som skal stå ved siden av. Her må det legges separate uttak, da armaturet til vasken ikke har uttak for oppvaskmaskin.

I tillegg til dette så skal det legges et rør på ca 3 m bort til kjøleskap, hvor jeg ønsker stoppekran i enden. For å få vann til 3 steder, så må det antagelig legges opp en forgrening ved det opprinnelige uttaket.

For dette så mener rørleggerene at det vil gå med 10 000kr i materiell!!

I tillegg kommer arbeid, mva osv.

Etter å ha kikket litt i vvs butikker så kan jeg ikke skjønne at dette ikke er grov overprising. Prisene jeg finner på forkromma rør er ca 200kr m, stoppekraner koster ca 200kr og alt annet materiell nekter jeg å tro at koster tusenvis.

Tar rørleggerne en avanse på flere hundre % eller er det noe jeg ikke har tenkt på?

Markedet er dessverre sånn i dag. Er nesten så det er på grensen av ren svindel.

Hvis du kjøper delene selv, så vil de plusse på arbeidspengene noe helt voldsomt.

Det enkleste tror jeg er at du engasjerer et av de firmaene du har kontaktet, skriver en skikkelig kontrakt og legger arbeidet så godt til rette som du klarer (bl.a. ved å rydde ut fra skap før rørlegger begynner). Og etterpå glemmer du hele greia.

Hvis de firmaene du har kontaktet er småfirmaer, hvor den som gjør jobben har umiddelbar økonomisk interesse av å overprise tjenestene, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med et større, f.eks. Bravida (der har alle rørleggerene ren timeslønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde rørlegger når vi pussa opp badet, og for 49 000 kr fikk vi: Ny varmtvannstank som ble flyttet inn på kjøkkenet, nytt toalett, kjøkkenarmatur, ny sluk med nye rør selvfølgelig, rør lagt inn i veggen bort til vaskemaskin (1m ca), samt at han kobla på dusjarmatur og armatur til badevasken som vi hadde kjøpt selv. Usikker på hvor mye rør han egentlig skifta ut. vet ikke om det gir deg noe å sammenligne med...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gjøre nesten det samme som trådstarter: Legge opp rør til kjøkkenvask, varmtvannsbereder og oppvaskmaskin, samt rør til dusj og innstallering av bereder i kjøkkenbenk. Slukene er på plass, så det er kun rørene over gulvnivå som mangler. For alt dette skulle rørleggerfirmaet ha max 10 000. Men da har vi gjort klart alt til de kommer; skåret ut hull til rørene i kjøkken- og baderomsmøbler, ryddet unna alt som står i veien etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det er mange polakker i Norge om dagen! Jeg har noen i kjelleren hos meg nå. Utrolig bra! Kjøper alle deler selv på Bauhaus (uten påslag!!) Og tar 130 kroner i timen. Om man ønsker, kommer en norsk rørlegger og sjekker over, og signerer papirer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om de skader seg ell dør kan kjellern din koste deg millioner. om du blir tatt kan det fort koste deg dyrt.

velferds sammfundet koster, er i hvertfall ikke håndtverkern som stikker av med grov fortjeneste.

kunne sikkert også fått en polak til og gjøre jobben din for 50 i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...