Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kan du lese at overvektige nektes prøverørsbehandling

Bare rett og rimelig! Overvekt minsker sjansen for å bli gravid, hvorfor skal da staten betale for mislykkede prøverørsforsøk?

Aldersgrensen er satt nettopp fordi det er altfor dyrt og liten sjanse for å bli gravid.

På tide at det kom vektbegrensninger. Men den kunne godt ha vært noe lavere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det skal være lik BMI grense på alle klinikker.

Jeg synes også at i den artikkelen kunne de ha skrevet den øvre aldersgrensen for kvinnen og mannen.

Skrevet

Du som skrev første svar her er ikke heilt god i hauet....

Synes du det er rett og rimelig?

Jaha, og hvilken BMI synes du er passe da?

Du er ikke barnløs du skjønner jeg!

Tosk.

Skrevet
Du som skrev første svar her er ikke heilt god i hauet....

Synes du det er rett og rimelig?

Jaha, og hvilken BMI synes du er passe da?

Du er ikke barnløs du skjønner jeg!

Tosk.

Selvfølgelig er det rett og rimelig. Hva er poenget med å drive med slike behandlinger som både er kostbare og til påkjenning for paret når det er mindre sjanse for å bli gravid når man er overvektig?

Om man virkelig ønsker seg barn så klarer man å gjøre en innsats for å gå ned i vekt først for deretter å ta prøverørsbehandling. Det finnes hjelp for overvekt også.

Skrevet
Selvfølgelig er det rett og rimelig. Hva er poenget med å drive med slike behandlinger som både er kostbare og til påkjenning for paret når det er mindre sjanse for å bli gravid når man er overvektig?

Om man virkelig ønsker seg barn så klarer man å gjøre en innsats for å gå ned i vekt først for deretter å ta prøverørsbehandling. Det finnes hjelp for overvekt også.

Det er ikke så lett å gå ned i vekt. Jeg har brukt 3 år på å ta av 17 kg. Og da har jeg gått til oppfølging hos lege, gått turer 3 dager i uken og tenkt på hva jeg putter i kjeften.

TS kan verken være barneløs eller overvektig, for hun vet tydelig ikke hva hun snakker om.

Skrevet

Hallo! Rett og rimelig?? IKKE ening i det i det hele tatt!!! Greit at sjangsen er mindre, men muligheten ligger der. Mange mennesker er overvektige og kan faktisk ikke noe for det - skal ikke dem som alle andre kvinner få gleden av å få et barn? Provoserende! Jeg synes ALLE kvinner - tykk eller tynn - har rett til denne behandlingen!

Gjest Gjest_Trulte_*
Skrevet
Hallo! Rett og rimelig?? IKKE ening i det i det hele tatt!!! Greit at sjangsen er mindre, men muligheten ligger der. Mange mennesker er overvektige og kan faktisk ikke noe for det - skal ikke dem som alle andre kvinner få gleden av å få et barn? Provoserende! Jeg synes ALLE kvinner - tykk eller tynn - har rett til denne behandlingen!

Hallo!!! De får et NEI av medisinske hensyn - ikke fordi legen vil være urettferdig eller slem mot overvektige!

Jeg er litt overvektig selv. Må bare finne meg i at det er enkelte ting jeg ikke kan gjøre hvis jeg ikke går ned i vekt. Jeg vet at det ikke er lett å slanke seg!!! Men, om en lege sier til meg at det ikke er forsvarlig å sette igang med den ene eller andre behandlingen så hører jeg på det! F.eks. så har jeg vært til konsultasjon for å få brystreduksjon, men jeg får ikke operasjon før jeg har gått ned minst 10 kg. Dumt? Ja. Men det er faktiskt en årsak til det!! Og det er faktisk helsefarlig å være overvektig! Om man har skyld i det selv eller ikke. Man kan ikke la være å påpeke en sannhet bare fordi noen blir lei seg av det!

OG! Det å få barn er ingen menneskerett!!

Skrevet

Så lenge det er medisinsk uforsvarlig å la kvinnen gjennomgå en graviditet, så er det forståelig at legen sier nei.

Klart det er vondt å få nei. Det er ikke alltid lett å gå ned i vekt. Men det kan la seg gjøre hvis en får god medisinsk oppfølging og har muligheten og viljen til å gjøre en innsats selv.

De som får nei er jo ikke bare litt overvektige, men ganske mye. Hvis det da er forbundet med en forholdsvis stor risiko for mor å gå gjennom et svangerskap, er det ikke da bedre å prøve å gjøre noe med årsaken til at svangerskapet kan utgjøre en helsefare?

Skrevet

Overskriften lyver. Overvektige får tilbud om prøverør. Det er tykke kvinner som ikke får dette tilbudet. Du regnes nemlig som overvektig med en BMI mellom 25 og 30, og som tykk om du har en BMI mellom 30 og 40.

Og jeg synes det er greit at det er restriksjoner på å bruke slike ressurser på kvinner, når det a) overvekten øker faren for spontanabort og b) svangerskapet utgjør en fare for kvinnen pga forhøyet sjanser for diabets II og høyt blodtrykk.

Jeg måtte for eksempel veid 105 kilo for å bli nektet prøverør med en BMI-grense på 35. 105 kilo på en kvinne er en utfordring for hjerte, for knær, for allmennhelse. Skal du da legge til 12-20 kilo ekstra i svangerskapskilo, er det ikke rart at legene er skeptiske og kanskje ikke ønsker å oppfordre til prøverørsforsøk, men til slanking før et forsøk settes i gang.

Når man i tillegg vet at foreldres matvaner er 'arvelige', er det rimelig og tro at barnet vil vokse opp til å bli overvektig med alt det medfører av mulige sykdommer. Og når man vet at overvektige barn har mye vanskeligere for å slanke seg når de vokser opp enn de som hadde en slank barndom, er det grunn til å være betenkelig med å gi overvektige prøverør før de har gjort en seriøs og langvarig innsats for å gå ned i vekt - ikke minst når man også vet at for de som har fertilitetsproblemer pga manglende eggløsning, kan en 10% vektreduksjon sette igang eggløsningen igjen.

I mine øyne gir det mening både for barnet, kvinnen og samfunnet å begrense støtten til prøverørsforsøk for tykke kvinner. Akkurat på samme måte som undervektige ikke bør få støtte til prøverørsforsøk.

Skrevet

Jeg synes det er greit at overvektige og røykere blir nektet behandling betalt av av skattebetalerne gjennom det offentlige.

Skrevet

Dere som ikke ønsker at overvektige skal få glede av å få barn, kan da ikke ha det godt med seg selv.

Ikke alle overvektige kan noe for å være overvektig. Og det er ikke sikkert det er overvekten som er skylden i barneløsheten.

Skrevet
Dere som ikke ønsker at overvektige skal få glede av å få barn, kan da ikke ha det godt med seg selv.

Ikke alle overvektige kan noe for å være overvektig. Og det er ikke sikkert det er overvekten som er skylden i barneløsheten.

Nå misforstår du. Det handler om hvorvidt det offentlige, altså våre skattepenger, skal betale for prøverørsbefruktning av kraftig overvektige. Og neida, ikke alle overvektige kan noe for det, men de fleste kan faktisk det. Og det er ikke praktisk mulig (heller ikke ønskelig) å trekke en grense mellom de som er selvforskyldt og uforskyldt overvektige!

Skrevet

Men blir overvektige nektet prøverørsbehandling da? Såvidt jeg forstod utfra artikkelen var det de med BMI på over 30 i Sverige og over 35 i Norge som ikke fikk behandling og det er ikke litt overvektig, det er fedme.

Skrevet
Men blir overvektige nektet prøverørsbehandling da? Såvidt jeg forstod utfra artikkelen var det de med BMI på over 30 i Sverige og over 35 i Norge som ikke fikk behandling og det er ikke litt overvektig, det er fedme.

Jeg tror alle har forstått såpass, men det bare kalles "overvektig" og "fedme" om hverandre i tråden.

Skrevet
Nå misforstår du. Det handler om hvorvidt det offentlige, altså våre skattepenger, skal betale for prøverørsbefruktning av kraftig overvektige. Og neida, ikke alle overvektige kan noe for det, men de fleste kan faktisk det. Og det er ikke praktisk mulig (heller ikke ønskelig) å trekke en grense mellom de som er selvforskyldt og uforskyldt overvektige!

Jeg tenkte på hva de forskjellige skriver her inne (i denne tråden). Ikke artikkelen.

Skrevet

Jeg synes ikke staten bør dekke prøverørsbehandling for noen jeg da, uavhengig av vekt. ;)

Skrevet
Så lenge det er medisinsk uforsvarlig å la kvinnen gjennomgå en graviditet, så er det forståelig at legen sier nei.

Klart det er vondt å få nei. Det er ikke alltid lett å gå ned i vekt. Men det kan la seg gjøre hvis en får god medisinsk oppfølging og har muligheten og viljen til å gjøre en innsats selv.

De som får nei er jo ikke bare litt overvektige, men ganske mye. Hvis det da er forbundet med en forholdsvis stor risiko for mor å gå gjennom et svangerskap, er det ikke da bedre å prøve å gjøre noe med årsaken til at svangerskapet kan utgjøre en helsefare?

Helt enig i dette svaret!!

Skrevet
Jeg synes det er greit at overvektige og røykere blir nektet behandling betalt av av skattebetalerne gjennom det offentlige.

Nå er det sånn at også både røykere og overvektige betaler skatt de også. Det er mange som går igjennom livet og aldri får en alvorlig sykdom, og som krever lite av det offentlige på dette området. Kanskje hadde den overvektige selv hatt penger til å finansiere sin prøverørsbehandling om hun hadde betalt mindre skatt?

Det er noe som heter "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". For en barnløs føles det som en stor urett å ikke få barn - overvektig/fet eller ikke. Jeg kan godt skjønne tanken "jeg gir så mye til det offentlige, nå er det på tide å få litt igjen".

Ellers er saken en annen når det går på det medisinsk uforsvarlige. Det bør man lytte til legene og gjøre alt en kan selv. Men jeg synes ikke at det skal settes en absolutt grense for dem som rett og slett ikke kan går ned i vekt av diverse årsaker.

Skrevet
Ellers er saken en annen når det går på det medisinsk uforsvarlige. Det bør man lytte til legene og gjøre alt en kan selv. Men jeg synes ikke at det skal settes en absolutt grense for dem som rett og slett ikke kan går ned i vekt av diverse årsaker.

Så hvis du er en overvektig/fet person som ikke klarer å gå ned i vekt eller selv ikke er skyld i overvekten (det skyldes stoffskiftesykdom f.eks.) så bør du bli behandlet penere og derfor få lov selv om det er medisinsk uforsvarlig....? De skal belønnes fordi de ikke er skyld i problemet selv?

Mens man overfor de som er overvektige/fete pga. latskap og for mye sjokolade og potetgull skal overholde grensen...? De skal straffes fordi de kan skylde seg selv?

Jeg vil vel tro at det er en enda større risiko for de som ikke klarer å gå ned i vekt og som er fete av årsaker de ikke kan noe for. Har du f.eks. stoffskifteproblemer så bør du kanskje ikke bli gravid? Man kan ikke si at "Stakkars, du kan jo ikke noe for at du er feit pga. stoffskiftesykdommen, så derfor skal du få prøverørsbeandling allikevel".

Jeg er tjukk sjøl og det er pga av at jeg spiser og ikke beveger meg. Jeg hadde blit lei meg om jeg ble nektet noe pga kroppen min. Det er ordentlig leit og sårbart. Men jeg vet også at jeg kan klare å gå ned om jeg virkelig vil. Hadde jeg visst at det som sto imellom det at jeg kunne få barn eller ei var en vektredusjon og jeg virkelig vlle ha barn - ja da hadde jeg gjort alt i min makt for å gå ned i vekt!

Jeg har heller ikke lyst til å være en feit mor som ikke klarer å bøye meg ned for å løfte opp ungen min pga. en feit mage. Eller at jeg er for tjukk og bevegelseshemmet til å løpe etter ungen min ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...