Gjest -N- Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Her kan du lese at overvektige nektes prøverørsbehandling Bare rett og rimelig! Overvekt minsker sjansen for å bli gravid, hvorfor skal da staten betale for mislykkede prøverørsforsøk? Aldersgrensen er satt nettopp fordi det er altfor dyrt og liten sjanse for å bli gravid. På tide at det kom vektbegrensninger. Men den kunne godt ha vært noe lavere.
Harlekin Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Her kan du lese at overvektige nektes prøverørsbehandling Bare rett og rimelig! Overvekt minsker sjansen for å bli gravid, hvorfor skal da staten betale for mislykkede prøverørsforsøk? Aldersgrensen er satt nettopp fordi det er altfor dyrt og liten sjanse for å bli gravid. På tide at det kom vektbegrensninger. Men den kunne godt ha vært noe lavere. Jeg tipper du er verken overvektig eller trenger/ønsker prøverørsbehandling? Det er lett å uttale seg om noe som ikke vil ha konsekvenser for en selv ...
Gjest Gjest_Regine_* Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Det er lett å uttale seg om noe som ikke vil ha konsekvenser for en selv ... En grense ved BMI 35 kan vel neppe kalles å eksludere noen, da er man mer enn overvektig. Hvorfor skal det brukes penger på prøverør når forskning viser at overvekten går en ufruktbar? Det er jo rett og slett å kaste bort pengene, mange penger! Jeg mener også altså at det er helt korrekt med vektgrenser Synes egentlig at prøverør brude finansieres helt privat. Det er ingen menneskerett å få egne barn. Man burde heller bruke noen av de pengene som i dag brukes på prøverør til å støtte adopsjon, det er mange barn som har det ufattelig vondt. Og da er det helt feil å kaste bort penger på prøverør.
Gjest Elfrida Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Men er ikke det ganske vanlig at det stilles lignende krav til pasienter, der endring av livsstil kan få dramatiske virkninger på resultatet? Feks er det vel slik at man glemme å få lungetransplantasjon hvis man nekter å slutte å røyke, fordi det da er mye mindre sjanse for at operasjonen blir vellykket. Jeg syns det virker helt greit, all den tid det er godt dokumentert medisinsk at prøverørsbehandling vil få mye høyere sjanse for å lykkes når kvinnen går ned i vekt. Det er jo ikke snakk om mobbing av overvektige akkurat, man ønsker jo å hjelpe dem med å lykkes i å få barn.
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Men er ikke det ganske vanlig at det stilles lignende krav til pasienter, der endring av livsstil kan få dramatiske virkninger på resultatet? Feks er det vel slik at man glemme å få lungetransplantasjon hvis man nekter å slutte å røyke, fordi det da er mye mindre sjanse for at operasjonen blir vellykket. Jeg syns det virker helt greit, all den tid det er godt dokumentert medisinsk at prøverørsbehandling vil få mye høyere sjanse for å lykkes når kvinnen går ned i vekt. Det er jo ikke snakk om mobbing av overvektige akkurat, man ønsker jo å hjelpe dem med å lykkes i å få barn. Jeg er enig i det du skriver. Dersom det er god dokumentasjon for at fertiliteten er drastisk redusert, tenker jeg at det kan være greit med en grense. Man har også mulighet til å gå ned i vekt, slik at man kan få hjelpen man ønsker. Det virker som det er fort gjort å rope opp om diskriminering når det gjelder slike ting, men hvis man har medisinske grunner for det, syns jeg det blir noe helt annet.
Harlekin Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 (endret) En grense ved BMI 35 kan vel neppe kalles å eksludere noen, da er man mer enn overvektig. Hvorfor skal det brukes penger på prøverør når forskning viser at overvekten går en ufruktbar? Det er jo rett og slett å kaste bort pengene, mange penger! Jeg mener også altså at det er helt korrekt med vektgrenser Synes egentlig at prøverør brude finansieres helt privat. Det er ingen menneskerett å få egne barn. Man burde heller bruke noen av de pengene som i dag brukes på prøverør til å støtte adopsjon, det er mange barn som har det ufattelig vondt. Og da er det helt feil å kaste bort penger på prøverør. Og det er mange som har det ufattelig vondt fordi de av ulike grunner (ikke bare overvekt) ikke kan få barn. Det er ikke å kaste bort penger gi disse et tilbud. Diverse kosmetiske operasjoner, slankeoperasjoner osv. gies også fordi de reduserer livskvaliteten til personene det gjelder. Det er allerede lang venting både for prøverør og adopsjon, så dette er noe som gjelder flere og flere i samfunnet i dag. Angående at det settes vektgrenser, så er jeg ikke utelukkende i mot det. Selvfølgelig skal en gjøre alt man kan selv i slike tilfeller. Legene vet mest også om risikoene dette medfører, og for enkelte kan det hjelpe på fruktbarheten å slanke seg (forhåpentligvis får de det gjelder også hjelp til dette). Men det er ikke alle som er barnløse bare pga. vektproblemer. Endret 18. januar 2008 av Harlekin
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Positivt at overvektige kvinner som ønsker prøverør får oppfølging i forkant. De blir jo ikke nektet prøverør, men det forventes en vektreduksjon. Hvis de er motivert og får oppfølging burde de klare å gå ned de nødvendige kiloene. Folk nektes jo prøverør på grunn av høy alder også. Hva er øvre aldersgrense på kvinnen og mannen? 35 år? 38 år?
Gjest Gjest_Regine_* Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Folk nektes jo prøverør på grunn av høy alder også. Hva er øvre aldersgrense på kvinnen og mannen? 35 år? 38 år? Aldersgrenser her Klart det er mange som sikkert har det vondt pga uønsket barneløshet, men jeg mener fortsatt at det ikke er noen menneskerett. Stiller meg også kritisk til en del kosmetiske operasjoner. Synes dog ikke at man kan sidestille kosmetiske operasjoner (meget, meget strenge krav) med barnløshet. Enig med de som skriver det er vanlig med krav til pasienten og at dette er helt riktig, resurssene vi har er faktisk begrenset.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Jeg synes også det er greit at det settes en vektgrense for prøverør. Overvekt er ikke bare noe som ødelegger fertiliteten, det er også en stor og øket helserisiko ved kombinasjonen overvekt og graviditet.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Det er også en mye større helserisiko ved høy alder og graviditet. Synes det er uansvarlig at kvinner på 45 år og menn på 60 år kan få prøverør. De skal ha overskudd til å følge opp barnet i 20 år fremover. Få 75-åringer vil klare å følge opp en hormonell tenåring. Særlig ikke hvis de er syke eller pleietrengende. Vanskelig situasjon for barnet også. Jeg synes det er verre at en gammel mann på 60 år får prøverør enn at en overvektig kvinne på 28 år får det. Synes man burde sette inn ressursene i aldersgruppen under 38 år.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Synes man burde sette inn ressursene i aldersgruppen under 38 år. Etter det jeg kjenner til så får man heller ingenting dekket av staten etter 38 år, men man kan dekke det selv. Det er jo heller ikke snakk om overvekt i artikkelen, det er snakk om fedme. Fedme og graviditet hører ikke sammen, spesiellt med tanke på morens helse.
Lizzee Skrevet 19. januar 2008 #12 Skrevet 19. januar 2008 (endret) Jeg forstår utmerket godt at det oppleves som vondt og sårt å bli nektet prøverørsbehandling pga overvekt. Man blir vel da oppfordret til å gå ned i vekt. Personer som er sterkt overvektige vurderer noen ganger å få operasjon - dvs gatrisk bypass (insnevring av magen). Denne operasjonen er det mange som ikke får før de har gått ned ca 10% i vekt. Kjenner personlig en som skal igjennom en slik operasjon og som har gjennomført et spesielt trenings- og kostholdsopplegg som har medført en vektredusjon før han skal opereres. Mye av hans motivasjon for å gå ned i vekt er at han ønsker å bli pappa - men han vil ikke ha barn før han har gått ned i vekt og er sunn og frisk. (han har et stort vektproblem - vi snakker ikke bar noen kg for mye) Årsaken til at man må ned i vekt før man skal igjennom en slik operasjon er at det gjør inngepet lettere og mer vellykket, det minsker sjansen for komplikasjoner (f.eks. blødninger) og alt dette er jo av hensyn til pasienten. Når man nekter en overvektig kvinne prøverørsbehandling så er ikke det for å mobbe overvektige - men av hensyn til kvinnen selv. Og, som andre har påpekt, fordi man har mindre sjanse til å lykkes med prøverør om man er overvektig. Det er mange behandlinger og operasjoner som krever en innsats fra pasienten selv før man kan starte! Endret 19. januar 2008 av Lizzee
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #13 Skrevet 19. januar 2008 Jeg tipper du er verken overvektig eller trenger/ønsker prøverørsbehandling? Det er lett å uttale seg om noe som ikke vil ha konsekvenser for en selv ... Dette er et diskusjonsforum. Da vil man ofte uttale seg om ting som ikke har direkte konsekvenser for en selv. Det betyr ikke at man ikke kan ha en fornuftig mening om det! Kanskje det nettopp er lettere å se saken på en fornuftig måte hvis man ikke er overvektig.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #14 Skrevet 19. januar 2008 Her kan du lese at overvektige nektes prøverørsbehandling Bare rett og rimelig! Overvekt minsker sjansen for å bli gravid, hvorfor skal da staten betale for mislykkede prøverørsforsøk? Aldersgrensen er satt nettopp fordi det er altfor dyrt og liten sjanse for å bli gravid. På tide at det kom vektbegrensninger. Men den kunne godt ha vært noe lavere. Det er hvertfall vanlig i USA at røykere og overvektige mister kred hos diverse forsikringsselskaper o.a. fordi de kan skylde seg selv for valgene de har fattet om å være en overvektig og å være en røyker. Hvis de hadde levd sunnere viser de hvertfall at de anstrenger seg for å være friskest mulig. Hvorfor skal slanke og ikke-røykere betale ekstra for alle tykke og røykere som dermed blir gratispassasjerer i systemet.
fruenge Skrevet 19. januar 2008 #15 Skrevet 19. januar 2008 jeg var i denne situasjonen selv for en stund tilbake, Overvektig og vi hadde forsøkt å bli gravid på egenhånd i lang tid. Jeg var i kontakt med private klinikker i Danmark som lot meg slippe til hvis jeg ønsket. Heldivis for oss så hadde vi økonomi til å dekke dette selv hvis vi skulle gjøre det. Tros ik ke noen som ikke har vært oppe i tilsvarende situasjon kan forstå hvordan det er- For noen så er det ikke bare å gå ned i vekt. Men at det var egoistisk av meg å forsøke å bli gravid som overvektig med prøverør, det vare det nok. Og jeg visste risikoen . Men jeg håper virkelig at det er slik for andre inngrep også at det er begrensninger hvis man gjør noe som er skadelig. Feks at man ikke får nyretranplantasjon hvis man er misbruker av stoff og alkohol, eller ikke får lungetransplantasjon hvis man røyker. Vet at livsviktig behandling ikke kan sidestilles med det å bli gravid.
Lizzee Skrevet 19. januar 2008 #16 Skrevet 19. januar 2008 Det er hvertfall vanlig i USA at røykere og overvektige mister kred hos diverse forsikringsselskaper o.a. fordi de kan skylde seg selv for valgene de har fattet om å være en overvektig og å være en røyker. Hvis de hadde levd sunnere viser de hvertfall at de anstrenger seg for å være friskest mulig. Hvorfor skal slanke og ikke-røykere betale ekstra for alle tykke og røykere som dermed blir gratispassasjerer i systemet. Årsaken til at f.eks. overvektige og røykere betaler en høyere forsikringspremie er at det er større sjansje for at disse vil få en livsstilssykdom som er forårsaket nettopp av fedme eller røyk. Ergo - forsikringsselskapet finner at det her er en større risiko for at det her vil bli utbetalinger. En forsikringspremie blir satt utifra hvilken risiko selskapet mener du representerer. Og du kan bli nektet forsikring fordi du er en for stor risiko. En frisk og sunn slank person som ikke drikker eller røyker er ikke i samme risikogruppe. Også i Norge må man oppgi info om vekt, røyking, alkoholforbruk osv. som påvirker forsikringspremien om du ønsker en syke/livsforsikring. Dette påvirker igjen hvordan forsikringsselskapet vil forholde seg om du søker erstatning fordi du blir arbeidsufør eller trenger behandling for en livsstilssykdom eller om du dør av en livsstilssykdom. Man har alltid et eget ansvar. Røyker du og får lungekreft eller kols så har du faktisk påført deg selv en lidelse. Når det gjelder overvekt er ikke svaret alltid så enkelt. Man kan være født med stoffskifte-sykdommer som gjør en overvektig - og det er noe helt annet enn å være overvektig fordi man sitter i sofaen og spiser potetgull og drikker brus. Om man får beskjed om å gå ned i vekt fordi prøverørs-behandlingen blir vanskeligere og tidvis mer risikofylt når man er overvektig så skjønner jeg det. Når man jobber i helsevesenet kan man ikke la være å anbefale en overvektig person å gå ned i vekt før et inngrep eller en behandlig. Selv om dette kan føre til at personen blir lei seg og føler at hun blir nektet barn...
Gjest imli Skrevet 19. januar 2008 #17 Skrevet 19. januar 2008 Veldig vanskelig å mene noe om siden jeg hverken er overvektig eller trenger prøverør for å få barn. Men jeg vil tro at har man BMI på over 35 er man veldig overvektig? Man regnes jo som overvektig allerede fra over 25 i BMI så vidt jeg vet. Det er jo stor forskjell på lett overvekt og fedme, og for å ha over 35 i BMI må det vel nesten klassifiseres som fedme så vidt jeg kan forstå. Ikke like lett for alle hverken å få barn eller å gå ned i vekt, men jeg kan forstå at det må være ei grense et sted.
Gjest Huldali Skrevet 19. januar 2008 #18 Skrevet 19. januar 2008 Jeg er egnig med at sterkt overvektige ikke bør få tilgang til prøverørsbehandling på lik linje med andre, men da er det også viktig at de får god oppfølging så de klarer å gå ned de x-antall kiloene som skal til for å bli godkjente. Både "gamle" mennesker og overvektige kan bli fantastiske foreldre, men når det minker muligheten for at det skal være velkykket og innebærer en helserisiko syns jeg dette er helt ok. Det er jo heller ingen menneskerett å få barn mener jeg.
Gjest Gjest-M- Skrevet 19. januar 2008 #19 Skrevet 19. januar 2008 Så lenge man vet at overvekt gjør det vanskeligere å bli gravid, er det nærmest en selvfølge at det stilles krav til vekt ved prøverørsbehandling. Hvis ønsket om å bli gravid er brennende nok, går man ned de nødvendige kilo for å få behandling. Og argumentet om at det ikke er så lett å gå ned i vekt for alle, blir for tynt. Jeg har selv slitt med overvekt i hele mitt voksne liv, men gikk ned 30 kilo for 2 år siden, og holder fortsatt vekta. Hvis jeg ønsket mer enn noe annet å bli gravid, men fikk beskjed om å gå ned x antall kilo først, ville jeg gjort det jeg kunne for å klare det.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #20 Skrevet 19. januar 2008 Her kan du lese at overvektige nektes prøverørsbehandling Bare rett og rimelig! Overvekt minsker sjansen for å bli gravid, hvorfor skal da staten betale for mislykkede prøverørsforsøk? Aldersgrensen er satt nettopp fordi det er altfor dyrt og liten sjanse for å bli gravid. På tide at det kom vektbegrensninger. Men den kunne godt ha vært noe lavere. "Førs kom de etter røykerne, men jeg gjorde ingenting. Så tok de de overvektige, men jeg gjorde ingenting..."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå