Gå til innhold

hvorfor blir ikke kremen stiv?

Anbefalte innlegg

Gjest hyggelig
Skrevet

har en oppskrift der 1pk fløte og 100g kokesjokolade skal kokes opp slik at sjokoladen smelter, deretter avkjøles. så skal den piskes til krem.

mitt problem er at fløten ikke blir stiv! har piska i kenwooden på full styrke i over 5 min nå, uten at den har forandret form i det hele tatt.

hva kan ha skjedd? forslag til løsning? hmm.... jeg skal ha kakeselskap om 7 timer...

Gjest hyggelig
Skrevet

væææææ!!! nå sjekka jeg fløte- og sjokoladeblandinga igjen, og nå har den delt seg!

Skrevet

Du skal ikke smelte sjokoladen i vannbad da og så blande med pisket krem?

Jeg er ikke noen ekspert, men trodde ikke sjokolade skulle kokes. Og fløte vil vel ikke kunne pisket etter at den har vært kokt opp?

Skrevet

Jeg tror du må piske kremen (som selvfølgelig er kremfløte og ikke matfløte) for seg, og smelte kokesjokoladen i vannbad (eller i stekeovnen) for så å blande den inn i den stive kremen. Jeg har kokt fløte og sjokolade, men det var til julekonfekt, ikke i nærheten av krem.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg har laget denne type krem til sjokoladekake mange ganger. Fremgangsmåten da er å smelte sjokolade i varm kaffe, blande med kremfløte og så gi et kort oppkok før man avkjøler blandingen i kjøleskap over natten og så pisker til krem med mikser. I andre oppskrifter ser jeg at kremen skal kokes opp først, og så helles over hakket sjokolade som smeltes i den varme væsken.

Muligens har du kokt blandingen for mye og lenge? Sjokolade tåler ikke all verdens av temperatur. Jeg har dessverre ikke noe råd om hvordan du kan redde den skilte kremen.

Gjest hyggelig
Skrevet
Jeg tror du må piske kremen (som selvfølgelig er kremfløte og ikke matfløte) for seg, og smelte kokesjokoladen i vannbad (eller i stekeovnen) for så å blande den inn i den stive kremen. Jeg har kokt fløte og sjokolade, men det var til julekonfekt, ikke i nærheten av krem.

takk for svar alle sammen.

jeg lot ikke (krem)fløteblandingen boble engang, og tok gryta av plata med en gang sjokoladen hadde smeltet. satte den i kjøleskapet når den var litt avkjølt, og prøvde å piske den etter ca 30min. kanskje jeg var for rask med å piske den. ikke godt å si.

det endte med at jeg dro ned på supern å kjøpte en ny pakke fløte og sjokolade, for deretter bruke metoden gjest nevner her.

jeg synes imidlertid ikke at det ble så mye sjokoladesmak av dette,så jeg drysset ca 1 ts kakaopulver oppi og blandet med. ble bra, da ;)

her er oppskriften forresten, hvis noen er nyskjerrige ;)

http://www.freiahjemmekonditori.no/freiahj...mp;PagecRef=687

Gjest Eurydike
Skrevet
takk for svar alle sammen.

jeg lot ikke (krem)fløteblandingen boble engang, og tok gryta av plata med en gang sjokoladen hadde smeltet. satte den i kjøleskapet når den var litt avkjølt, og prøvde å piske den etter ca 30min. kanskje jeg var for rask med å piske den. ikke godt å si.

Da tror jeg antakelig det er manglende avkjøling som er problemet - jeg lar alltid sjokoladefløten avkjøle seg i kjøleskapet over natten (og det står presisert i oppskriften jeg bruker).

Skrevet

Det burde vært opplyst klarere at fløteblandingen må være helt kald før man pisker. Jeg lar den også stå over natten, da pleier det å gå bra.

Skrevet

Fløte som piskes blir ikke stiv hvis den er over 20 grader, da blir fettet i fløten for mykt til å holde på luften som piskes inn.

20 grader høres jo relativt varmt ut, når fløten kommer rett fra kjøleskapet, men en i et litt varmt kjøkken, hvor man pisker varm luft inn i fløten blir den faktisk lett over 20 grader. Det kan hjelpe å sette miksebolle og visper i fryseren en stund.

Jo mer fett fløten (eller blandingen) inneholder, jo stivere blir kremen. Mellom 30-40% fett gir best resultat (vanlig kremfløte innholder 38%).

Skrevet

Stivpisk fløten først og ha i avkjølt smeltet sjokolade etterpå. Har og gjort tabben med å blande inn sjokolade som var for varm i pisket fløte, men har nå lært meg åvære tolmodig til å vente lenge nok

• Liker 1
Skrevet

å...nå fikk jeg lyst på både sjokolade, krem og kake!

• 1 år senere...
Gjest Gjest_karen_*
Skrevet

sikker på at du ikke blander det når det er varmt? huske å kjøle av sjokoladen etter den er smeltet, eller skiller det seg, det må heller ikke stå nær varme.

Gjest SmallTalk
Skrevet
sikker på at du ikke blander det når det er varmt? huske å kjøle av sjokoladen etter den er smeltet, eller skiller det seg, det må heller ikke stå nær varme.

Hun har sikkert fått det til nå. Tråden er over et år gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...