Gå til innhold

Ideer til garderobe?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi skal lage en garderobeløsning på soverommet i løpet av våren. Ettersom vi har knevegger på begge kortsidene av rommet og dører og vinduer på langsidene, så er dette ganske vanskelig. Den eneste løsningen vi kunne få til var å dele rommet i to , slik at garderoben går ut i rommet i stedet for å være langs veggen.

Dette går greit, ettersom rommet er ganske stort. Dessuten får vi en bod bak garderoben, der vi kan plassere kofferter, bager, vinterklær osv.

Vi har allerede en del kurvstativer som kan bygges i høyden og kommer til å bruke disse i "garderobe-veggen" (som skal gå bare halvveis ut i rommet pga vinduer). Vi har ca 3 meter å bruke på denne veggen og den vil inneholde bare ting vi bruker akkurat da. F.eks vinterklær vil oppbevares BAK denne veggen.

Planen er å bygge opp en høyde med 3 trådkurv-stativer, slik at denne går nesten helt opp til taket. Så vil vi ha et sted å henge klær. Har tittet på disse stativene med hjul på. Vet noen om et sted der disse er rimelige? Eller kanskje noen har bedre ideer?

Forran kurver og stativ skal vi henge opp et forheng på skinne eller stang.

Ønsker ideer til dette også. Har tittet på gardiner fra IKEA, men har egentlig lyst på noe mer originalt. Kanskje bambus-rullgardiner?

Poenget er at dette skal bli så praktisk, billig og ryddig som mulig! Vi kunne ha investert i klesskap, men vi synes at dette blir luftigere og mer praktisk. Dessuten vet vi jo ikke om det fungerer og et stort klesskap har vi ikke plass til noe annet sted.

Hyl ut med ideer til oppbevaring av klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*skrår hodet mot venstre*

:o

*skrår hodet mot høyre*

:o

Klarer bare ikke å se for meg dette rommet! Og hva er kne-vegg?

Er det dør og vinduer på begge vegger som ikke har knær?

(har hørt om bukser med knær men........)

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

La oss si det sånn:

Det er skråtak og taket er lavest på kortveggene. Det er bare ca 1 meter opp til taket innerst ved kortveggene.

På langveggene, der det er opp til 2.20 meter høyt er det vinduer på den ene siden (dumt med skap forran vinduene) og en dør og en pipe på den andre langveggen. Dvs.. ingen plass til klesskap inntil veggene (OK.. muligens 30 cm ETT sted da, men ikke mer).

Skjønner kua mer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHA! I see! :D

Vel, ettersom rommet antagelig er forholdsvis bredt så er mitt forslag å kjøpe en billig og grei garderobeinnredning/skap som går helt opp i taket. Det vanlige taket altså. Ikke "knetaket".

Ta dørene av den ferdige garderoben og kast dem. Eller lag ved av dem.

Still skapet slik at det er åpent mot det lave området av rommet (nå også kalt "kne-området").

Foran den stygge bakveggen på skapet henger du noen kule persienner. Gjerne bambus hvis det funker ellers i rommet. Eller kanskje et kult forheng? Selv er jeg svak for persienner.

Når du kommer inn i rommet vil du alstå se persiennene. For å komme inn i garderoben må du gå in bak i "kne"området. Du slipper altså å trekke opp persiennene hver gang du skal inn. Du kan også ha trådhyller osv. lengst inne i "kne"'rommet.

Hvorfor jeg foreslår at du setter inn et gammelt garderobeskap fremfor å bruke bare løse kurver? Det ser mer ordentlig ut. Selv om skapet er stappfult vil det ikke tyte ut i rommet. Kun inn i "kne-området".

Vel, det var ihvertfall et forslag!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette høres veldig ut som mitt soverom. Vi har satt opp skyvedørsgarderobe langs hele den ene kneveggen. Dørene er trekt så langt ut som det lar seg gjøre i forhold til vinduet. Inne i skapet har vi satt opp tre høye trådhyller med hengeplass i mellom. I tillegg har vi satt tre lave trådhyller på tvers bak disse til klær som ikke brukes daglig, pluss at det er litt plass på hver side til kofferter etc. Trådhyller bør du kjøpe på IKEA hvis du har mulighet til det, det er kjempebillig, tror vi betalte under 2000,- for alle hyllene våre.

Hvis du tror rommet vil virke trangt kan du for eksempel bytte ut en av dørene med et speil. Tror rommet vårt er på litt over 20 kvm og at garderoben dekker ca 7-8 kvm. Langs den andre kneveggen står senga og en liten kommode til undertøy.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede kurvhyller fra IKEA. Planen var å lage garderobe langs kneveggen, men det ble så feil liksom. Pga vinduene kan vi ikke dra en skyvedørsgarderobe langt ut i rommet og vi vil heller dele av meg en luftigere vegg som bare går over halve rommet. Da kan vi ha tilgang til det vi bruker til daglig fra fremsiden og lagre alt annet på baksiden.

Men hva med stativ til å henge opp klær på?

Noen som har prøvd disse stativene på hjul fra IKEA?

Vi vil ikke feste kurvstativene i veggen, derfor vil vi unngå slike stenger som festes på stativene. Den ene høyden kommer til å stå midt i rommet og vi er redd den vil bli litt vinglete med en stang på den ene siden.

Og til kua: Det blir tungvindt å gå "bak" veggen for å finne klær. Det er litt lavt under taket innerst i rommet og vi vil trekke garderoben lengst mulig vekk fra midten av rommet, mot kneveggen liksom..

Huff.. skulle vært mulig å tegne her altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh, det høres greit ut dette.....tror jeg..... :o

Innmari glad jeg ikke har knær på soverommet jeg.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-en var ingen dum idè!

Men jeg må vel levere en søknad om å få lov til å henge ting fra taket!

Sambo er litt allergisk mot å borre i panel! Men det er jo en billig og grei løsning! Lett å tilpasse bredde og høyde selv.

Et stativ på hjul kan vi evt ha bak garderoben til å henge yttertøy på (vintertøy).

Takk for tipset!

Skal ta en liten diskusjon med sambo etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men hva med stativ til å henge opp klær på?

De fleste som leverer trådkurver leverer også stenger til montering mellom trådkurv-søylene. Dette blir bra stabilt, og kan monteres etter smak, behag og plass.

se på http://www.elfa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakka med sambo og han gikk med på tak-oppheng med EN gang! Utrolig!

Har sett på disse stengene til å sette mellom trådkurver, men vi hadde tenkt å bruke bare EN høyde med trådkurver og prioritere noe å henge klær på. Kurvene kan vi sette hvor som helst inntil veggen, men stativ har vi kun plass til midt i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...