Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg er klar over at dere kanskje ikke kommer til å skjønne den teite forklaringa mi her, men prøver nå likevel 8)

Hvordan lager man buede bilder til bruk i designet sitt? Mange har så flott design med venstremarg som går sammen med toppmargen og i overgangen er det en bue. Lager man dette som et bilde i Photoshop/ImageReady eller? Har lett som en gal på nett for å finne eksempler på dette, men nå finner jeg ingen :o Noen som likevel skjønner hva jeg mener?

Fant en nettside som bruker buede bilder på en litt annen måte, hvis det kan være til hjelp. Ligger her http://jevi.alphadesign.no/index.html Bygger man en side som dette med vanlige tabeller som man setter enkeltbilder inn i? Men hvordan i f.. får man disse bildene buet som her?

Jepp, nok vrøvl fra meg. Blir veldig takknemlig om noen har noe fornuftig å si :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har i grunnen gitt deg sjølv svaret: Det er brukt grafikkprogram til å teikna formene, og så er det sett saman i tabellar (vanlegvis - men CSS går an å bruka òg.)

(det er kanskje slikt som http://thunder.prohosting.com/~chained/ du tenker på?)

Skrevet

Nå har du vel egentlig fått forklaringen her allerede, men når jeg har laget slike ting, har jeg først laget et stort bilde i Photoshop. Dette bildet tilsvarer hele sidestørrelsen, og her lager man rett og slett designet først i normal størrelse. Deretter følger en liten klippejobb for å få klippet til bildene i ulike størrelser, slik at de lett kan settes riktig inn på siden etterpå. (Her er det kjekt å bruke hjelpelinjer...)

Tilslutt har jeg brukt Dreamweaver og satt inn alle bildene i ulike lag jeg. Etter det har jeg konvertert lagene til tabeller. Enkel og greit måte å gjøre det på synes jeg, selvom det sikkert finnes lure triks for å gjøre det ennå enklere.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger Crazee og Tjorven :D Men jeg har - selvsagt - et spørsmål til:

Hvilket verktøy i Photoshop bruker man for å lage buen? Får ikke til jeg :roll:

Crazee, den sida du linka til var akkurat sånn jeg mente :D Sjekka koden der, men den var jo noe inni granskauens så komplisert. Si meg, er dette selvskreven kode eller er det kode som er klippet og limt fra feks ImageReady eller lignende?

Skrevet

For å få til buen i Photoshop tror jeg du må sette i gang med sirkler og utklipping av dem på en større flate. La oss si at du har en firkant, markerer en sirkel over den fargede firkanten og trykker delete. Da fjerner en del av firkanten seg ig fu får en bue. Vel, prøv deg litt frem så finner du ut av det.

Når det gjelder koden, er den et javascript. For å lage litt mer kompliserte sider og design, trenger man et litt ordentlig web-program, slik som f.eks Dreamweaver. Å skrive kode når man skal lage litt kompliserte ting er uhyre vanskelig. Denne koden er nok derfor generert automatisk fra et eller annet program.

Skrevet

Det er så mange måtar å lage til vakre bogar på i Photoshop at det berre er til å prøva seg fram. (Path trur eg skal vera perfekt til denslags - sjølv om eg ikkje har prøvd den sjølv...)

Når det gjeld dei sidene eg lenka til, så er rollover effekten på knappane generert med Dreamweaver, og den koden kan nok sjå litt komplisert ut... ;-) Men sjølve sidene er sett opp enkelt med eit par tabellar. (Eg burde veta det - det er eg som har laga dei. Sjølv om innhaldet ikkje akkurat er min stil...)

Skrevet
(Eg burde veta det - det er eg som har laga dei. Sjølv om innhaldet ikkje akkurat er min stil...)

He he, jeg lurte litt på det der. Kunne dette virkelig være noe for Crazee? Trodde det var en ny og ukjent side ved deg vi her fikk møte :wink:

Neida, bare tuller. Tusen takk igjen dere to for supre tilbakemeldinger. Skal inn i Photoshop og prøve meg fram. Men jeg skjønner jo en ting, Dreamweaver skulle man hatt. Synd det koster flesk!

Skrevet

He he, jeg lurte litt på det der. Kunne dette virkelig være noe for Crazee? Trodde det var en ny og ukjent side ved deg vi her fikk møte :wink:

*Bryt saman i krampegråt*

OK, eg innrømmer det - det er delvis ei side av meg; eg er lesbisk! Ah, var i grunnen godt å få det ut. :-)

(Uhm - lesber er sånne som likar damer, er det ikkje?)

Tusen takk igjen dere to for supre tilbakemeldinger. Skal inn i Photoshop og prøve meg fram. Men jeg skjønner jo en ting' date=' Dreamweaver skulle man hatt. Synd det koster flesk![/quote']

Joda, Dreamweaver og både fint og kostar litt - men du får jo til fine sider utan òg, veit eg :-) (Og rollover-effektar kan du vel laga i PhotoShop/ImageReady, utan å skrive noko javascript sjølv?)

Elles kan du følgja med på datablada i bladhyllene - du kan få ein del fine program der; DreamWeaver 1.x vart gitt bort for eit par år sidan, men elles er det støtt og stadig andre program av den typen å finna...

Skrevet
(Uhm - lesber er sånne som likar damer' date=' er det ikkje?)[/quote']

Jepp, Crazee. Det er riktig. Så dersom du liker damer (og det gjør du vel?!?!) er det det du er. Eller, er det dame som liker dame? Hmm, usikker her nå :briller:

Skrevet

I våre likestillingstider kan me ikkje skilja slik, vel? Greitt for min del :sjarmor:

Jada, det viktigaste er å bruka eit program du trivest med, og ikkje skaper problem for deg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...