Gå til innhold

Bør lommemannen slippe fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjener man noe på å bure han inne. Han har kanskje hatt store problemer i barndommen somga ham disse problemene, er det ikke da bedre å sikre at han får god psykiatrisk hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes han kan få psykiatrisk hjelp i fengselet. Man kan ikke slippe unna fengsel bare fordi man har hatt problemer i barndommen. Overgrepene kan ikke forsvares med at han har hatt probmlemer i barndommen.

Skrevet

Det er ikke straffrihetsgrunn at man har hatt det vanskelig i barndommen. Mange har gjennomgått et helvete uten å begå overgrep; alle har fri vilje.

Men hjelp i fengselet bør han selvsagt få.

Skrevet

Mange som begår slike grusomheter har hatt store problemer i barndommen, ingen friske mennesker kan gjøre noe slikt. Det betyr vel ikke at vi skal la alle slippe fengsel?

Jeg mener han bør få psykistrisk hjelp mens han sitter inne.

Skrevet

Klart han bør få psykiatrisk hjelp, mannen er jo syk.

Man blir ikke bedre bare av å bli sperret inne bak murene, men han bør jo helt klart ikke slippes løs.

Skrevet
Tjener man noe på å bure han inne. Han har kanskje hatt store problemer i barndommen somga ham disse problemene, er det ikke da bedre å sikre at han får god psykiatrisk hjelp?

Men man trenger da ikke å velge? Jatakk, begge deler, er vel mottoet her. Fengsel og forvaring.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg avventer i grunnen rettssak og dom før jeg tar stilling til dette.

På generelt grunnlag vil jeg si at for at straff skal ha en funksjon så må den som blir straffet forstå at han/hun har gjort noe galt. Forstår ikke en dømt forbryter dette er det liten hensikt i å fengsle vedkommende. Da er forvaring med dertil egnet behandling et bedre alternativ.

Forstår den dømte at det vedkommende har gjort er galt så er straff i dertil egnet institusjon godt egnet, men jeg tror at en person som kan forgripe seg på så mange barn som dette uansett trenger hjelp til å unngå slike handlinger i fremtiden. Dermed er behandling nødvendig.

En person med et forbrytelsesomfang som lommemannen saken kan ikke uten videre slippes ut i samfunnet igjen uten en eller annen form for kontroll med at nye overgrep ikke skjer. Noen god løsning som ikke samtidig medfører lynsjing av vedkommende har jeg ikke.

Skrevet

Selvfølgelig skal han ikke slippe straff og fengsel. Fordi man er "syk i gjerningsøyeblikket" eller har hatt et vondt liv - så skal man vel ikke slippe straff for det man har gjort.

Men - i fengselet må man jo få hjelp synes jeg. Man kan ikke forrandre seg om man ikke får hjelp til det. Det gjelder folk i alle situasjoner det. Friske, oppegående mennesker trenger også hjelp av og til.

Men straff for det man har gjort - det må man finne seg i å få!

Man får ta ansvar for sine handlinger.

Skrevet
Men man trenger da ikke å velge? Jatakk, begge deler, er vel mottoet her. Fengsel og forvaring.

Nå har jeg jo bare fulgt saken i mediene, men jeg er enig her... Han burde da virkelig ikke slippe billig unna etter å ha ødelagt så mange barn over så mange år.

Skrevet

Er enig med dei fleste her - både fengsel og behandling.

Men eg lurer litt på om det GÅR å behandle han. La oss seie at mannen er psykisk sjuk sjølv. Og han må ha ei enorm pedofil "drift".

Kva slags behandling kan virke (forutan kastrering, då...)? Eg ser ikkje akkurat for meg at samtalar ein gong i veka med psykolog kan få bukt med problemet.

Det er nok lettare å behandle ein psykisk frisk pedofil overgripar, som faktisk skjøner at han har gjort noko galt, enn ein som er psykisk sjuk. (No forutsetter desse tankane sjølvsagt at mannen ER psykisk sjuk, og ikkje at det er noko advokaten seier for å få mild straff.)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Dersom man anses som tilregnelig i gjerningsøyeblikket, må de vel alltid sone i fengsel? En som har vært psykotisk i gjerningsøyeblikket og som tidvis er psykotisk, er sykere enn det jeg tror de har kapasitet og kompetanse til å takle i fengsel. I slike tilfeller tenker jeg ikke at de slipper straff ved å oppholde seg på lukket sikkerhetsavdeling på et sykehus. Jeg mener at man ikke slipper billig unna på den måten, da man fortsatt vil oppleve at man er innesperret om man oppholder seg på lukket avdeling og har begått et drap.

Skrevet

Jeg tror det er noen her som misforstår hva forvaring er. Det er ikke det samme som tvungent psykisk helsevern, men en måte å beholde de aller farligste kriminelle fengslet på ubestemt tid.

Skrevet
Dersom man anses som tilregnelig i gjerningsøyeblikket, må de vel alltid sone i fengsel? En som har vært psykotisk i gjerningsøyeblikket og som tidvis er psykotisk, er sykere enn det jeg tror de har kapasitet og kompetanse til å takle i fengsel. I slike tilfeller tenker jeg ikke at de slipper straff ved å oppholde seg på lukket sikkerhetsavdeling på et sykehus. Jeg mener at man ikke slipper billig unna på den måten, da man fortsatt vil oppleve at man er innesperret om man oppholder seg på lukket avdeling og har begått et drap.

Forutsatt at det er riktig person som er tatt: lommemannen må vel regnes som tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Han har jo satt av tid og planlagt når og hvor han skulle la seg styre av sine drifter. Og lagt forholdene til rette med påkledning osv.

Han må både straffes og behandles for uten behandling er det ikke sikkert at han vil forstå hva som er galt med det han har gjort.

Skrevet

Det er langt fra noe sikkerhet i at han har hatt noen som helst slags vanskelig barndom. Mange henviser til forskning når man gnåler om dette, men det er ikke slik at flertallet av pedofile har blitt utsatt for en vanskelig barndom. Det skal sies at antall prosent for at man har vært utsatt for omsorgssvikt, fysiske overgep, psykiske overgrep eller seksuelle overgep er høyere enn i normalbefolkningen, men det utelukker langt fra at dette er representativt for de fleste pedofile.

Jeg tror vi lenge har vært veldig ivrig på å finne en forklaring. Men siden pedofili ikke har noen effektiv behandling den dag i dag, så må vi innse at hvorfor folk er pedofile og hvordan man skal behandle vet vi ikke noe om. Vi vet bare hva som kjennetegner en pedofil og visse fellestrekk de har.

Jeg må også si at i noen av disse undersøkelsene så er "overgrep" i barndom fått en ganske vidt begrep hos gruppen pedofile. Og så har man bare tall fra pedofile overgripere som er dømt og som vil svare på slike undersøkelser/være med i behandling. Så at tallene representerer alle pedofile er ikke noe sikkerhet i.

Uansett så er det ingen samsvar med å ha hatt en vanskelig barndom noe med å ha evnen til å skille mellom rett og galt. Så jeg ser overhodet ingen grunn til at pedofile ikke skal holdes ansvarlig for sine gjerninger. Og heller ingen grunn til at de skal slippe fengsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...