Gå til innhold

Beskrivde min situasjon for lege på nett

Anbefalte innlegg

Gjest prøvepar
Skrevet

Dette skrev jeg:

"eg er veldig usikker nå og trenger å vite litt mer om min situasjon. Vi er et ungt, gift par i begynnelsen av 20 årene. Vi har snart vært gift i 2 år. I sensommer snakket vi om at vi ønsket oss barn og ble enuge om å prøve. Tingen er det at jeg har gått på p-sprøyta i 18 mnd. Den siste satte sprøyte var 09.05.07. etter det har vi ikke brukt noen prevensjon, da pga våres ønske om å bli foreldre. Slik har kroppen vært siden august:

August: Litt rosa utflod

September: Ikke noe spesielt

Okrober: Mye ømme bryster, nesten hele måneden

November: Ømme bryster. Mensen 22.november og den varte i ca 10 dager

Desember: Ømme bryster. Menssmerter. (Kastet opp en morgen)

Januar: Ømme bryster. Sterke menssmerter (mer enn jeg er vant til. Gjorde vondt i ryggen og i hele systemet, ble kvalm av det.) Brunt utflod en i dag etterfulgt av mørkere, blodig utflod/mensen. Utfloden har vært normal alle månedene.

Mitt spørsmål er følgende: Får jeg snart eggløsning igjen? Vi føler at vi har venta så lenge... Bør jeg oppsøke lege eller bare følge med og se det hele an? Det er jo litt over 8 mnd siden siste sprøyte ble satt..."

Dette svarte legen/jordmor:

"Hei.

Det er ikke uvanlig at det kan gå opp mot halvannet år fra en starter å prøve aktivt å bli gravid - og til man lykkes. For ditt vedkommende vil man jo ikke begynne å regne denne tiden før i august - ettersom du satte p-sprøyten i mai.

I og med at du hadde mens i november, så har du hatt eggløsning. Det kan imidlertid gå mange måneder før mensen er regelmessig .

Man kan få kjøpt tester på apoteket som viser når tid man har størst sjanse for å bli gravid.

Dersom du planlegger å bli gravid vil jeg anbefale deg å ta folsyretabletter.

Disse kjøpes reseptfritt på apoteket, og kan være med på å forebygge en del misdannelser hos fosteret.

Disse tas fra en planlegger å bli gravid, og til en har passert 12 uker av svangerskapet.

I tillegg bør man kutte ut alkohol og andre rusmidler ettersom det kan påvirke fosterutviklingen de første ukene før man vet at man er gravid.

Svangerskapssymptomene oppstår som regel først etter at mensen har uteblitt noen uker.

Da er det mange som føler seg trøtt og slapp. Noen mister matlysten og kaster opp. En del jenter får også litt vondt i magen og ømme bryster.

Man kan ha de samme symptomene i dagene rett før mens."

Her sier legen at jeg har hatt eggløsning! Er det sant? I såfall er jeg LYKKELIG nå! Har mens denne uka, men fant ikke eggløsningen før mensen kom - tok mange tester, men ingen var positive. Blir litt usikker......

Hva skal jeg tro nå? Har jeg hatt EL?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gynekologen (og fastlegen) min sier at det er ikke sikkert man har eggløsning absolutt i mellom hver mens. Det er visstnok helt normalt (men veldig irriterende) at eggløsningen uteblir en gang i blant. Men det er stort sett sannsynlig at du har eggløsning mellom hver mens, men såvidt jeg forstår ikke hundre prosent sikkert ...

Men det virker som mensen din er på vei tilbake, sånn som du beskriver det, og dermed også eggløsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...