Gå til innhold

Kan arbeidsgiver tilbakekalle personal ved planlagt avspasering?

Anbefalte innlegg

Gjest Bhg-ansatt
Skrevet

Har en diskusjon gående på jobb for tida. Jobber i barnehage, og det er en del møter og slikt på kveldstid som vi opparbeider oss avspasering for. Lederen vår mener at han står i sin fulle rett til å tilbakekalle oss til jobb selv om vi i utgangspunktet har avtalt å avspasere en dag. Dermed kan ikke vi bruke avspaseringsdager til å reise bort o.l. siden vi alltid har en risiko for å bli tilbakekalt. Vi med barn kan i teorien ikke la barnet ta fri fra sin barnehage heller når vi avspaserer - fordi vi kanskje plutselig må endre planene og komme oss på jobb i siste liten. Det er ikke så veldig festlig da mange vil bruke disse dagene sammen med barna sine.

Jeg synes dette høres litt "på grensa" ut. Finner ikke noe i lovverket eller hovedavtalen som sier noe om dette. Må vi finne oss i dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg mener at arbeidsgiver ikke kan det, så lenge h*n har godkjent avspaseringen og spørsmålet om å ta avspasering kom i god tid.

Skrevet (endret)

*dobbel*

Endret av Wadjet
Skrevet

I Arbeidsmiljølovens paragraf om overtid, står dette om avspasering: "(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. "

Ergo kan ikke jeg se at arbeidsgiver har større mulighet til å tilbakekalle avsasering enn ferie. Og for å tilbakekalle ferie skal det jævlig mye til, for å si det slik. Til TS: Neste gang så nekt. Arbeidsgiver har ingen saksjonsmuligheter i så måte.

Gjest Gjest_kine_*
Skrevet

Jo han kan gjøre det, om det oppstår krise i bemanningen på jobb. Jeg er selv avd leder, og jeg har gjort det. Når det er sagt, så tilbakekaller jeg ingen om jeg vet de har bestilt en reise ol, og dette er bare sær tilfeller hvor det er absolutt nødvendig. Jeg kan også beordere ansatte på jobb, det er noe jeg ikke har gjort. Jeg presser meg selv til det ytterste for å ikke gjøre dette. At din sjef sier at du ikke kan reise noen steder når du avspaserer kan han faktisk ikke bestemme. Da hadde jeg nektet å jobbe overtid for å si det sånn

Skrevet

Det er dessverre slik i Oslo kommune i allefall. Men vi prøver å strekke oss så langt det går, og om det er at den ansatte skal reise bort så setter vi inn vikar i stede om det er krise på huset. Men det settes ikke inn vikarer ved ferie og avspassering til vanlig. Men er det enda en vekk så blir det vikar for den syke.

*ped.leder*

Skrevet

sykt hvordan sjefer kan herse med oss.!!!! :pisk:

æsj!!! :spy:

virker som om de prøver å styre livet vårt. lyst å bli min egen sjef jeg.

Skrevet (endret)

Det er bare å skru av telefonen/la være å svare, det. (oj, den ble visst utladet, uten at jeg merket noe, huff da...) Man bør selvfølgelig svare en gang i blant så det ikke blir påtakelig.

Men ang å beordre noen på jobb, hvor langt kan man strekke dette fare for liv/helse-begrepet med tanke på bhg? Jeg jobbet som vekter i en periode, og der var det hele tiden diskusjoner med fagforeningen og ledelsen, sistnevnte strakk fare for liv/helse-begrepet temmelig langt. Jeg ser ikke for meg at fare for liv/helse er noe prekært i en bhg med tanke på lav bemanning. Slitsomt, ja, men livstruende eller helsefarlig? Det er selvsagt noe annet på sykehus, ol. Med mindre det står klart og tydelig i arbeidskontrakten at man kan beordre den ansatte på jobb, da?

Endret av Pax
Skrevet

hvis det er slik at man forventes å være tilgjengelig for tilbakekalling/beordring, så går jeg ut ifra at man får dertil betalt for å være tilgjengelig..? Såkalt bak-vakt..?

Nei, dette høres ikke lovlig ut...

Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at sjefen din bare kan beordre deg tilbake på jobb når du avspasserer. Selv om enkelte sjefer i denne tråden gjør det. Jeg vil gjerne se referanse til det lovverket som tillatter dette.

Jeg er enig meg gjest over at man da bør ha betalt for å være på vakt. Og akkurat det tror jeg det står noe i loven om.

Så lenge avspasseringen er avtalt mellom deg og lederen så tror ikke jeg han kan bare bryte sin del av avtalen og kalle deg tilbake på jobb.

Skrevet

Jo, sjefen kan nok det, på grunn av "uforutsette hendinger", og dersom disse "vil skape vesentlige driftsproblemer", eller "dersom liv og helse står på spill" og "jobben ikke kan utføres av andre", eller "ikke kan utsettes".

Jeg har aldri praktisert dette, men har avbrutt (og utsatt) min egen ferie, for å løse (bemannings-) problemer som har oppstått.

Gjest Korrekt
Skrevet (endret)

Nei!En avtale er en avtale ferdig med det! Om ingenting annet er avtalt så mener jeg bestemt at sjefen ikke kan forlange deg tilbake!

Jo, sjefen kan nok det, på grunn av "uforutsette hendinger", og dersom disse "vil skape vesentlige driftsproblemer", eller "dersom liv og helse står på spill" og "jobben ikke kan utføres av andre", eller "ikke kan utsettes".

Jeg har aldri praktisert dette, men har avbrutt (og utsatt) min egen ferie, for å løse (bemannings-) problemer som har oppstått.

Kanskje det men ikke forvente at vedkommende dukker opp.Denne personen kan befinne seg på andre siden av jordkloden!

Endret av Korrekt
Skrevet (endret)
Nei!En avtale er en avtale ferdig med det!

Vell..

M.a. i "Ferieloven" §6, finner man om "endring av fastsatt ferietid".

Endret av Ugla
Gjest Korrekt
Skrevet
Vell..

M.a. i "Ferieloven" §6, finner man om "endring av fastsatt ferietid".

Tja nå er ikke jeg så god på dette, men for meg virker det som at den loven gjelder etter avtalt ferietid og før vedkommende har dratt på ferie.

Arbeidsgiver kan endre avtalen før arbeidstager har reist på ferie,men ikke tilbakekalle under ferie, fri, avspasering o.l.

Skrevet
Kanskje det men ikke forvente at vedkommende dukker opp.Denne personen kan befinne seg på andre siden av jordkloden!

Det gjelder vel ved "akutt-tilfeller", så om personen er "langt borte", er det vel ikke noen hjelp...

Tja nå er ikke jeg så god på dette, men for meg virker det som at den loven gjelder etter avtalt ferietid og før vedkommende har dratt på ferie.

Arbeidsgiver kan endre avtalen før arbeidstager har reist på ferie,men ikke tilbakekalle under ferie, fri, avspasering o.l.

Rett skal vere rett: dersom man kan påvise økonomisk tap på å utsette/endre ferien, kan man legge frem krav om få få dekket tap (men det var ikke spørsmålet i denne tråden).

Men nå er det ikke alle som er bortreist når man har fri/ferie (men kan selfølgelig være opptatt på andre måter).

Og det er lov å ta omsyn, også for sjefer (og det er det mange som gjør, heldig vis!).. ;)

Gjest Korrekt
Skrevet (endret)
Det gjelder vel ved "akutt-tilfeller", så om personen er "langt borte", er det vel ikke noen hjelp...

Rett skal vere rett: dersom man kan påvise økonomisk tap på å utsette/endre ferien, kan man legge frem krav om få få dekket tap (men det var ikke spørsmålet i denne tråden).

Men nå er det ikke alle som er bortreist når man har fri/ferie (men kan selfølgelig være opptatt på andre måter).

Og det er lov å ta omsyn, også for sjefer (og det er det mange som gjør, heldig vis!).. ;)

Vi er nok enige Ugla! :)

Jeg må uansett få ytre noe der.

Så sant det ikke står noe spesifisert i kontrakten mener jeg at arbeidsgiver iflg. loven ikke kan tilbakekalle deg fra en planlagt og godtatt ferie!

Om det står spesifik.at arbeidstager kan tilbakekalles fra ferie, bør dette da kompenseres med 100% lønn da mener jeg overtidsbetalt og en ny feriedag, for hvert påbegynte dagsverk.

Endret av Korrekt
Skrevet
Vi er nok enige Ugla! :)

Jeg må uansett få ytre noe der.

Så sant det ikke står noe spesifisert i kontrakten mener jeg at arbeidsgiver iflg. loven ikke kan tilbakekalle deg fra en planlagt og godtatt ferie!

Om det står spesifik.at arbeidstager kan tilbakekalles fra ferie, bør dette da kompenseres med 100% lønn da mener jeg overtidsbetalt og en ny feriedag, for hvert påbegynte dagsverk.

:Nikke:

..Og det står jo "endring av fastsatt ferietid.." Alle har jo rett på sine x ant.uker ferie, og sin fritid.

Og ang. det å "pålegge" ekstra jobbing (t.d. overtid eller merarbeid), så er det jo noe om "gyldig grunn for å slippe..".

Jeg har erfart at ved å snakke sammen, kommer man som regel frem til gode løsninger, som alle blir tilfreds med.. :)

Skrevet

Dere diskuterter ferie, men her er det snakk om avspassering.

Stor forskjell.

Gjest blåmobil
Skrevet
Har en diskusjon gående på jobb for tida. Jobber i barnehage, og det er en del møter og slikt på kveldstid som vi opparbeider oss avspasering for. Lederen vår mener at han står i sin fulle rett til å tilbakekalle oss til jobb selv om vi i utgangspunktet har avtalt å avspasere en dag. Dermed kan ikke vi bruke avspaseringsdager til å reise bort o.l. siden vi alltid har en risiko for å bli tilbakekalt. Vi med barn kan i teorien ikke la barnet ta fri fra sin barnehage heller når vi avspaserer - fordi vi kanskje plutselig må endre planene og komme oss på jobb i siste liten. Det er ikke så veldig festlig da mange vil bruke disse dagene sammen med barna sine.

Jeg synes dette høres litt "på grensa" ut. Finner ikke noe i lovverket eller hovedavtalen som sier noe om dette. Må vi finne oss i dette?

vi har det slik i vår barnehage også.

det er kjedelig å ikke kunne bruke avspaseringen på ferie dager, jeg må være hjemme, eller i kort avstand til å dukke opp på jobb ved krise.

Jeg har ikke barn og heller ikke tenkt over akkurat din side av saken- men kan forstå det er frustrerende.

Skulle vel egentlig si at vi er flere i samme båt her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...