Gå til innhold

Hva koster en megler i utkanten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal selge mammas hus på et tettsted i Østfold og skal begynne å finne megler nå. Tror kanskje hun får rundt en million for huset sitt. Hvor mye mener dere det er vanlig at man må betale megleren`? Totalt, med visninger, annonser - hele pakken. Noen har tippet 30.000, andre har sagt vi sikkert må betale 50.000, og andre mener det blir langt dyrere. Andre igjen har sagt at det er mulig å få solgt huset sitt gjennom megler for litt over 20.000. Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi skal selge mammas hus på et tettsted i Østfold og skal begynne å finne megler nå. Tror kanskje hun får rundt en million for huset sitt. Hvor mye mener dere det er vanlig at man må betale megleren`? Totalt, med visninger, annonser - hele pakken. Noen har tippet 30.000, andre har sagt vi sikkert må betale 50.000, og andre mener det blir langt dyrere. Andre igjen har sagt at det er mulig å få solgt huset sitt gjennom megler for litt over 20.000. Noen som har erfaringer?

Er det forskjell på utkant og by? eneste forskjellen jeg vet om er at BBLL som også har meglerfunksjon. De er billigere enn frittstående meglere.

Er det kvanlig med 2.5 %?

Skrevet

Vi har akkurat solgt, og sjekket litt priser før vi gjorde det. De fleste meglere som vi var i kontakt med tok et sted mellom 2,8 og 3,5 % for meglerjobber + annonsekostnader, takst osv.

Skrevet

Vi fikk nettopp tilbud av en megler i Oslo. Da var det 2,3 % av salgssum. Etter den nye loven har de ikke lov til å kreve ekstra prosenter for det som eiendom blir solgt for over takst.

I tillegg skulle de ha ca 20 000 i faste utgifter (gebyrer, eierskifteforsikring, annonse i aftenposten etc)

Pluss 1000 kr per visning + 10000 kr i tillegg.

Så alt i alt blir det jo endel.

Det koster jo alt for mye!!!!

Timesprisen til en megler er nå ca 1875 kr timen, der de fakturerer for hvert påbegynnte 15 min.

Skrevet

Her var det jo ingen konkrete svar :D Er det ikek slik at man avtaler en pris, og det er det liksom? Er det noen her som vet hva man må betale megler for å selge en enebolig i østfold? Boligen er verdt 1 mill, hva vil være riktig meglerpris?

Skrevet

Tror neppe du vil få mer konkrete svar. Det kommer an på HVOR (i Østfold) boligen ligger, hvilken megler du velger å bruke, hvor du vil annonsere osv.

Skrevet

Dette er ikke lovregulert, så nei, du får ingen konkrete svar.

Du må kontakte 2-3 meglere på plassen du skal selge og få tilbud.

2,5-3% høres veldig høyt ut, men mulig det er så høyt i utkantstrøk? I Oslo er nok provisjonen næmere 2, men annonsene i Aftenposten er til gjengjeld svindyre - gjerne halve kostnaden det.

Gjest Hildemor, Trådstarter
Skrevet
Dette er ikke lovregulert, så nei, du får ingen konkrete svar.

Du må kontakte 2-3 meglere på plassen du skal selge og få tilbud.

2,5-3% høres veldig høyt ut, men mulig det er så høyt i utkantstrøk? I Oslo er nok provisjonen næmere 2, men annonsene i Aftenposten er til gjengjeld svindyre - gjerne halve kostnaden det.

Men hva betyr dette, da... La oss si at mammas hus selges for en million. (Dette er i Ørje-området, altså utkant Østfold.) Først skal megleren ha 2.5% av summen, det vil si 25.000. Hva ekstra er det vi må betale? Noen snakker om 1875 pr time, er det et tillegg eller inkluder i de 25.000? Jeg lurer liksom på hva vi kan forvente av totalsum. Er det ingen her som har solgt enebolig i utkantstrøk, altså? Jeg tar gjerne imot tips fra ALLE som har solgt enebolig, enten det er mindre by eller bygd. Vi skal kontakte meglere, men vil gjerne først vite litt fra dere hva dere tror man må betale totalt til en megler. Det spiker jo mye fra 20.000 til 70.000 som noen antar.

Hilde

Skrevet

Det har kommet en ny lov som gjør at meglerne MÅ tilby timepris på oppdragene. Så kan du bestemme om du vil betale for x antall timer til kr. xxx pr stykk, eller om du vil betale 2,5% provisjon. Du skal ikke betale begge deler - du velger det du tror er mest lønnsomt for deg.

Dette er provisjonen, eller lønn til megler.

I tillegg kommer gebyrer for å innhente offentlig informasjon. Og annonser i avis og på internett. Og evt. eierskifteforsikring om dere ønsker å kjøpe det. Profesjonell fotograf hvis dere vil ha det. osv.

Alle tilleggene til provisjonen/meglerlønnen skal spesifiseres i tilbudet. Men de er ulike fra megler til megler.

F.eks avisannonser - hos Notar betaler du for å være i Notar-avisen, hos DnBNor betaler du får å være i EiendomsMarkedet, hos Foss & Co betaler du for å være i Fossekallen. Disse avisene er helt ulike og koster sikkert ulikt pr. annonse. Pluss at det varierer etter hvor stor annonse dere ønsker å bruke. Så det er ikke mulig for oss å si noe fast om det. Mange boliger kan selges uten å være i avis i det hele tatt. Mange meglere har ikke egne aviser, og må annonsere i lokalaviser, da er det ulik pris hos ulik lokalavis, etter opplag m.m.

Om jeg skal anslå pris på annonser i Østfold utenfor storbyer ville jeg anslått ca 10 000 om dere får solgt raskt. Må dere bruke 2-3 måneder på å selge, vil det sikkert komme på nærmere 20 000. Men dette MÅ dere snakke med megler om.

Det du gjør er å be om tilbud fra tre meglere. Så ber du om råd på annonsering etc. Så legger du sammen alle kostnadene under forutsetning av salgssum f.eks. 1 million. Så velger du den som er BEST totalt sett - dvs gir best råd og til en fornuftig pris. Jeg ville ikke valgt pga billigst, det kan fort bli dyrest dersom det betyr at megleren ikke har fokus på deres hus. Da tar det lang tid, flere annonser, flere visninger=mer penger.

Skrevet

Jeg skal selge en leilighet i utkantstrøk (Hedmark), Har foreløpig fått pris av en og prisantydning av en annen; 50000 (Terra, virker kjempeproffe) og 40000 (Garanti, virker ikke særlig engasjerte, de gjorde en slett jobb da jeg kjøpte leiligheten, bra for meg da, synd for tidligere eier). Takst ligger på ca 1.000.000 kr.

Jeg stoler ikke veldig på folk som tross alt skal selge meg en tjeneste til best mulig pris (for dem), men det den ene sa var at slik markedet er nå anbefale han provisjon, timepris kunne fort blir dyrt hvis salget trakk ut (de hadde et snitt på 47 fakturerte timer per salg, som ble 100000 til sammen, inkl alt). Med provisjon slipper jeg unna med halvparten. Problemet er jo at han egentlig kan si akkurat det som passer ham, jeg kan ikke kontrollere det, men skal hvertfall få en kompis som er eiendomsmegler (dessverre langt unna her) til å kikke på tilbudene jeg får. Han anbefalte også en markedspakke der du kan annonsere ubegrenset, stk. pris på annonser er relativt dyrt, og igjen; hvis salget trekker ut og man må annonsere mange ganger kan det fort bli noen kr ekstra.

Jeg kommer til å gå for den megleren som gir den beste magefølelsen, det skiller ikke så mye på pris at jeg vil gamble på en som er billig, men ikke virker særlig engasjert. Det hjelper ikke å spare 10000 på en megler hvis jeg får 50000 mindre for boligen.

Skrevet

Er det flere enn Notar som har salgsgaranti? Jeg har lyst til å se hva jeg kan få for leiligheten min men er ikke helt sikker på om jeg vil selge. eller, jeg vil jo selge om jeg får en god pris. Har alle meglere tilbud om Intet salg, ingen kostnad? AT man for eksempel er bundet til en avtale med megleren i seks måneder, men at man kan trekke salget etterpå uten kostnad?

Skrevet

Vi har fått tilbud fra megler på fastpris 60 000 kroner på å selge vår leilighet i trondheim (takst 1,1 mill).

Det inkluderer:

honorar til megler (det som ofte er på 2,8-3 %av salgssummen)

annonsering på finn.no

annonsering på banner på finn.no i en uke

annonsering i lokal- og regionsavis før visninger

våtromstest (2700,-)

eierskifteforsikring (1,9 promille av salgssum)

fotografering og video av leiligheten

visninger

kan hende det var inkl mer annonsering, men det husker jeg ikke..

Vi betaler ingenting før vi får solgt, og vi har fått prisgaranti på takst. (Dvs at vi ikke trenger å selge for noe lavere)

Skrevet

Hva slags meglere har Prisgaranti/salgsgaranti?

60.000 er mer enn 5% av leilighetens verdi, jeg synes det er mye for den lille innsatsen meglerne gjør. Men hvis du ikke oppnår prisantydning kan du trekke deg? Hvor lenge er du bundet?

Skrevet

Jeg vurderte å selge huset vårt i Moss, og fikk tilbud fra 4 meglere. De rimligste var Dnb NOR og Eiendomsmegler1. De skulle ha 1,5% av salgssummen pluss annonsering på finn.no. Det var et godt tilbud, men jeg er en flink pruter og huset vårt har en prisantydning på ca 5 mill. Jeg tror du burde klare å få et tilbud på ca 2% pluss annonsering.

Lykke til!

Skrevet

Lurer på om ikke Estate meglerne muligens har en slags salgsgaranti (men fant ikke noe på sidene deres), ser de har hatt en av naboleilighetene liggende ute for salg i over ett år (grunnet ALT for høy takst, så de kan skylde seg selv, tipper naboen bare venter på en "idiot" som er villig til å gi takst).

Skrevet

Fikk forresten tips om at det nå også har kommet en ny forskrift som sier megler kun kan ta kostpris for innhenting av offentlige opplysninger etc. Dvs. at de kan ta betalt for gebyret, men selve jobben skal ligge i provisjonen, de kan ikke kreve ekstra (slik jeg forsto det da, kan ha misforstått. Velger man timelønn tar de betalt for tiden de bruker. Og en annonse på Finn koster 250 kr + MVA (eller var det inkl MVA, hmmm), så de kan ikke bruke som argument at DET er dyrt hvertfall.

Skrevet
Vi har fått tilbud fra megler på fastpris 60 000 kroner på å selge vår leilighet i trondheim (takst 1,1 mill).

Det inkluderer:

honorar til megler (det som ofte er på 2,8-3 %av salgssummen)

annonsering på finn.no

annonsering på banner på finn.no i en uke

annonsering i lokal- og regionsavis før visninger

våtromstest (2700,-)

eierskifteforsikring (1,9 promille av salgssum)

fotografering og video av leiligheten

visninger

kan hende det var inkl mer annonsering, men det husker jeg ikke..

Vi betaler ingenting før vi får solgt, og vi har fått prisgaranti på takst. (Dvs at vi ikke trenger å selge for noe lavere)

Hvilken megler ga deg prisgaranti? Jeg har nå snakket med to meglere angående huset i østfold, begge ville selge den for 1.000.000, den ene skulle ha 70.000, da var ikke våtromstest eller takstmann inkludert, den andre skulle ha 65.000, også der kom dette i tillegg. Dette var mye dyrere enn jeg trodde! Begge hadde beregnet seg henholdsvis 2.9 og 3.05 prosent provisjon. Men totalsum om mor selger for 1 million ville altså være rundt 70.000.

Tror jeg må selge selv,,, Ikke fikk jeg noen prisgaranti heller, det er det bare Notar som har tror jeg. Er det Notar du har fått tilbud fra i trondheim eller?

Skrevet
Hvilken megler ga deg prisgaranti? Jeg har nå snakket med to meglere angående huset i østfold, begge ville selge den for 1.000.000, den ene skulle ha 70.000, da var ikke våtromstest eller takstmann inkludert, den andre skulle ha 65.000, også der kom dette i tillegg. Dette var mye dyrere enn jeg trodde! Begge hadde beregnet seg henholdsvis 2.9 og 3.05 prosent provisjon. Men totalsum om mor selger for 1 million ville altså være rundt 70.000.

Tror jeg må selge selv,,, Ikke fikk jeg noen prisgaranti heller, det er det bare Notar som har tror jeg. Er det Notar du har fått tilbud fra i trondheim eller?

Heimdal eiendomsmegling.. tror kanskje de bare holder til i Trondheim, dessverre..

Skrevet

70000 for salg av en bolig til 1000.000 hørtes mye ut. Jeg har fått to tilbud på salg av en leil. til 950.000, begge er på ca 50000, 3,2 og 2,9 i provisjon, disse er heller ikke de rimeligste meglerne i området. Ville sjekket med Terra om de har kontor i nærheten.

Skrevet
70000 for salg av en bolig til 1000.000 hørtes mye ut. Jeg har fått to tilbud på salg av en leil. til 950.000, begge er på ca 50000, 3,2 og 2,9 i provisjon, disse er heller ikke de rimeligste meglerne i området. Ville sjekket med Terra om de har kontor i nærheten.

Vi har fått beskjed om at foruten den drøye treprosentern til megleren (altså 30.000) så måtte man betale 15000 for annonser, 15ooo for faste gebyrer (hva nå det er) og oppgjør. I tillegg kom fotograf og en del andre småting. Totalt 70.000. Dette var den ene megleren , og da vet jeg ikke hvor vi skal kunne kutte inn for å få det til f.eks 50.000 som du nevner. Kanskje vi kan kutte 10000 i provisjonen hans? Da vil han jo ikke jobbe for å få solgt huset til mor for en god pris :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...