estrella Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Er havegrøt best med vann eller melk? Bak på bakken så står det at en skal ha 5 dl vann til 1,5 dl gryn, men den blir bare vannete da, og med mindre vann så smaker den skikkelig rart. Tips? (jepp, jeg er så flink til matlaging at til og med havregrøten smaker ekkelt )
Gjest Eurydike Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Jeg synes den er best med vann, og at oppskriften bak på pakken er helt fin. I tillegg pleier jeg å ha eplebiter og noen rosiner i havregrøten, gjerne også oppskåret tørket aprikos om jeg har. Da blir nemlig sukker overflødig, men et kaneldryss er alltid godt. Men dette her blir jo til syvende og sist en smakssak.
Gjest fragment Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg bruker bare littegrann vann og resten (skummet) melk, og synes det er en grei måte å gjøre det på. Har riktig nok aldri sett på bruksanvisningen, så vet ikke hvordan forholdet mellom gryn og væske er hos meg. Endret 17. januar 2008 av fragment
Munachimso Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg bruker skummetmelk i min, synes ikke den smaker noe særlig med vann. Og så har jeg bananbiter oppi som jeg moser sammen med grøten når den er ferdig I tillegg har jeg oppi kanel, malt ingefær og cayennepepper også. Ofte også litt valnøtter og i luksusvarianten bruker jeg også rosiner Edit: Jeg følger heller ikke oppskriften bak på pakken, har i melk så den dekker alt grynet og mikrer til den ikke er vannete lenger. Liker min "tørr" jeg da (men ikke så tørr at den er blitt "hard") Endret 17. januar 2008 av Munachimso
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg har 3 dl vann og 2 dl eller litt mer (laktoseredusert) melk til ca. 1 dl havregryn. Jeg liker grøten best når den er tynn, gjerne nesten som suppe, og da syns jeg absolutt at det er best med melk. Endret 17. januar 2008 av Frk Åberg
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Soyamelk blir desidert best i følge mine smaksløker. Når jeg lager havregrøt med vann så blir konsistensen seig og jeg synes ikke den blir god heller. Det kan ha noe med å gjøre at jeg ikke har noe annet enn kanel på. Soyamelk gjør havregrøten litt søt (men sunn!) og den blir fin og myk og akkurat passe grøtete. Jeg slumper oppi littegrann vann for å drøye ut soyamelken. Før lagde jeg med skummet melk, det ble ikke like godt men absolutt bedre enn vann. Smak og behag!
Gjest _Leela_ Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Bruker 1 dl havregryn, 1 dl melk og 1 dl vann jeg. Spiser den med litt salt på (mulig jeg er litt sær akkurat der), men er iallefall en god start på dagen.
ashera Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker bare vann i havregrøten, men har gjerne i litt frukt og nøtter. Med melk blir en grøt kokt på 5 dl væske over 200 kalorier rikere.
Gjest Yoghurt Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Hadde faktisk samme problem for noen uker siden: hadde lagd dette såpass lenge at jeg tok det litt på øyemål, men da jeg skulle bruke ny kasserolle og fulgte den oppskriften bak på pakken ble den altfor tynn. Dagen etter tok jeg en dl mindre væske og da ble det supert. Så jeg bruker 2 dl vann, 2 dl melk, 1,5 dl havregryn og 1 ts salt. Da blir den tykk nok etter hva jeg liker best, og jeg syntes den får god smak liker ikke grøten like godt når det er kun melk i, men heller ikke når det er kun vann, derfor blander jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker bare vann, men pleide å bruke både vann og melk tidligere, og det fungerer også greit (blir litt mer slimete, men litt søtere smak, kanskje?). Har også pleid å følge oppskriften på pakka sånn ca, så tror mengden væske stemmer bra (kommer kanskje an på om det er lettkokte eller store gryn?). Ellers har jeg funnet den ideelle og mest lettvinte måten å koke grøt på; setter på vannkoker, heller havregryn og evt kruskakli og eplebiter i en bolle, heller i kokende vann og venter et par minutter mens grynene sveller. Om grøten blir for tørr og seig har jeg på mere vann og rører. Andre ting som solsikkefrø og bananbiter har jeg på etter at grøten er ferdigsvellet, hvis ikke blir de bløte. Har av og til på rismelk, synes det smaker bedre enn vanlig melk. Er du sikker på at du liker havregrøt, Estrella, siden du synes den blir rar uansett?
pollya Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker vann. Synes det blir så "slimete" med melk. Og sukker oppå. Nam....
Rainbow Brite Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker i litt i underkant av 1 dl havregryn og 2,5 dl vann. Synes også at oppskriften på pakken blir litt for tynn, men liker ikke når den blir for tykk heller. Da jeg var liten spiste jeg havregrøt med smør, sukker og kanel og kald melk rundt. Husker det var veldig godt med det kalde mot det varme. Nå spiser jeg grøten med rikelige mengder av en kjempegod økologisk eplepuré jeg oppdaget. I følge pakken inneholder den KUN epler.. Er det trustworthy tro?! :klø:
Betsy Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker vann og en liten "dæsj" melk. Også spiser jeg den på akkurat samme måten som da jeg var liten; nemlig med litt sukker og kald melk på!
Orthia Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Jeg koker 1 dl store havregryn og 3 dl. vann. Spiser med litt kald melk og bær på, evt rosiner eller kanel.
Cilla Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker halvt med vann og halvt med melk.
Suzy Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker melk, også liker jeg å ha i littegranne salt, litt kanel og et revet grønt eple, som jeg koker med. MMM!
Gjest Huldali Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 Jeg bruker litt skummet melk og litt vann, sånn 50/50. Har på kanel og kunstig sukker, av og til har jeg litt lett yohurt på toppen, det blir kjempe godt syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå