Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=25228

Statsministeren i Storbritannia vil volden til livs - også i dataspill.

Statsminister Gordon Brown mener at å bære kniv verken er kult eller gir mer trygghet. Han liker heller ikke kniver i dataspill. Nå vil han forby.

Hva synes dere om dette? Er kniv noe verre enn pistol?

Er det riktig å forby alt bare fordi noen bryter loven?

Hva med i filmer? Er det noe verre med vold i spill enn film? Statministeren snakker kun om dataspill.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at de som lar seg påvirke av vold i spill og dermed selv blir voldelige, ikke hadde tydd til vold hvis dataspill ikke hadde funnets. Vi har mye påvirkning i voldelig retning i verden, og jeg tror ikke at dataspill har så mye påvirkning enn andre ting.

Skrevet

Jeg regner med at kniver i filmer og bøker også skal forbys, da. Man kan jo ikke diskriminere mellom ulike medier.

Gjest kenneth
Skrevet
(...)

Hva med i filmer? Er det noe verre med vold i spill enn film? Statministeren snakker kun om dataspill.

En kniv kan du i utgangspunktet ta med fra kjøkkenskuffen, og det våpenet er således langt mer tilgjengelig enn for eksempel et skytevåpen.

I forholdet mellom film og TV-spill vil jeg tro et TV-spill er langt mer "vanedannende" i den forstand at effektene og episodene gjentas uendelig mange ganger. En film ser man som regel bare et par ganger, og man har dessuten en passiv rolle.

Når det gjelder ditt spørsmål nummer to, så er det vel ingen umiddelbare bakdeler med å forby noen å bære kniv? (I Norge er det vel heller ikke lov, og Danmark vurderer å forby det samme). Du får det til å høres ut som om noen blir rammet av det.

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg regner med at kniver i filmer og bøker også skal forbys, da. Man kan jo ikke diskriminere mellom ulike medier.
Jepp. Kokebokforfattere går nok en tøff fremtid i møte. Jamie!
Skrevet
I forholdet mellom film og TV-spill vil jeg tro et TV-spill er langt mer "vanedannende" i den forstand at effektene og episodene gjentas uendelig mange ganger. En film ser man som regel bare et par ganger, og man har dessuten en passiv rolle.

Når det gjelder ditt spørsmål nummer to, så er det vel ingen umiddelbare bakdeler med å forby noen å bære kniv? (I Norge er det vel heller ikke lov, og Danmark vurderer å forby det samme). Du får det til å høres ut som om noen blir rammet av det.

For det første, det finnes ingen vitenskapelige holdepunkter for å si at dataspill fører til vold. Det er blitt avvist i undersøkelse etter undersøkelse.

For det andre står det at Brown ønsker å forby kniver i dataspill, ikke i det virkelige liv. Han vil altså forby spill der man kan bære kniv.

Ellers er det tillatt å bære kniv i Norge med aktverdig grunn.

Gjest kenneth
Skrevet
For det første, det finnes ingen vitenskapelige holdepunkter for å si at dataspill fører til vold. Det er blitt avvist i undersøkelse etter undersøkelse.

For det andre står det at Brown ønsker å forby kniver i dataspill, ikke i det virkelige liv. Han vil altså forby spill der man kan bære kniv.

Ellers er det tillatt å bære kniv i Norge med aktverdig grunn.

Selv om det ikke finnes vitenskapelige holdepunkter for å si at dataspill fører til vold, er det ikke usannsynlig at det er en sammenheng. Det er en stund siden jeg var innom dette temaet, men jeg mener å huske at det ikke er forsket så mye på området.

Hvis du leser artiklene skikkelig, vil du se at dette ikke bare handler om dataspill. Nå tok riktignok trådstarter utgangspunkt i dataspill, men jeg antar det ikke er de fiktive drapene som plager Brown, men derimot det som foregår i det virkelige liv.

I følge Straffelovens § 352a er det ulovlig å bære kniv på offentlig sted. Det er dog riktig som du sier, at det er lov å "aktverdig" bære kniv. Hvor mange av de som bærer kniv i det offentlige rom (og særlig de som denne tråden omfatter) tror du faller inn under denne kategorien? Skal vi tippe på et rundt tall?

Skrevet
Hvor mange av de som bærer kniv i det offentlige rom (og særlig de som denne tråden omfatter) tror du faller inn under denne kategorien? Skal vi tippe på et rundt tall?

Veldig mange; en kniv er et svært praktisk redskap. Jeg kjenner mange som ikke drar ut uten en leatherman, og det er ikke fordi de har tenkt å drepe noen, for å si det sånn.

Skrevet

Hvis det er meningen å hindre at folk blir drept må det da være bedre å forby britiske New Labour? Blair?

Gjest kenneth
Skrevet
Veldig mange; en kniv er et svært praktisk redskap. Jeg kjenner mange som ikke drar ut uten en leatherman, og det er ikke fordi de har tenkt å drepe noen, for å si det sånn.
Jeg vet ikke hvilke type kniver som blir benyttet for å skade/drepe folk, men jeg tviler på at den typen du viser til er så relevant i den aktuelle problemstillingen.

Hva slags råd ville du gitt til Brown?

Skrevet

Jeg mener at det er foreldrenes ansvar at ikke barn utsettes for vold hverken gjennom spill eller film.

Er barna virkelig statens ansvar?

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor han går til angrep kun mot kniver og ikke mot våpen generelt i så fall. Nå ser jeg han sier det er en reaksjon på at det har skjedd mange knivdrap i Storbritannia den siste siden. Det virker jo dermed som om han mener det er et direkte årsaksforhold mellom kniver i spill og kniver i det virkelige liv, noe som i beste fall er en ekstrem forenkling av forholdet.

Spillere har som regel ingen problemer med å skille det som skjer i spillet fra virkeligheten - og dette er faktisk muligens enda enklere når det gjelder spill. Når man spiller et spill - det være seg ludo, sjakk eller dataspill, er man bevisst om at man trer inn i en bestemt og avgrenset situasjon der man tar handlinger som kun har betydning innenfor denne situasjonen og ikke i verden forøvrig. Dette betyr at man ikke forveksler spillhandlingene med virkelige handlinger.

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg lurer på hvorfor han går til angrep kun mot kniver og ikke mot våpen generelt i så fall. Nå ser jeg han sier det er en reaksjon på at det har skjedd mange knivdrap i Storbritannia den siste siden. Det virker jo dermed som om han mener det er et direkte årsaksforhold mellom kniver i spill og kniver i det virkelige liv, noe som i beste fall er en ekstrem forenkling av forholdet.(...)
Som det fremgår av the Sun-artikkelen, er dette en del av en "Violent Crime Action Plan", og det er å anta at knivproblematikken således bare er en del av hele planen.

Jeg tolker det dithen at barns eksponering for knivbruk i videospill kan bidra til å ufarliggjøre kniven som det drapsvåpenet det faktisk er.

Skrevet (endret)
(I Norge er det vel heller ikke lov, og Danmark vurderer å forby det samme).

Det er i utgangspunktet forbudt å bære kniv i Norge.

I Danmark er det tillatt å bære en liten lommekniv, dersom den ikke har låsbart blad og ikke kan åpnes med 1 hånd. Alt annet er forbudt.

I UK er det tillatt å bære en liten lommekniv, dersom den ikke har låsbart blad. Alt annet er forbudt.

Endret av Ek_Erilar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...