Gå til innhold

Ta opp et lån hos samboer eller ektefelle

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_samboer_*
Skrevet

Jeg skal ta opp et boliglån, og får nok ikke så stort lån som jeg ønsker, fordi jeg ikke har egenkapital.

Boliglånet skal brukes til innkjøp i samboers bolig.

Samboer vil gjerne låne meg penger, og har mulighet til å gi meg et relativt høyt lån.

Jeg lurer på følgende:

1. finnes det gode grunner til ikke å låne penger hos samboer for å kjøpe meg inn i samboers bolig?

2. hvordan gjøres det i praksis? må vi til advokat for å sette opp en avtale med betalingsplan osv?

3. har lest at med lån innad i familien kan man bruke såkalt normrente. Hva innebærer det?

4. dette spørsmålet er litt på kanten av temaet; jeg og samboer setter inn et likt månedlig beløp til en felleskonto, fra denne kontoen betaler vi mat og regninger. Er det galt/urettferdig av meg å foreslå at vi går over til å betale etter evne når jeg nå får boliglån? Jeg har en moderat inntekt (full jobb) og vil få høy gjeld, mens han har høy inntekt og er gjeldfri.

håper på opplysende svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest nå boligeier
Skrevet

Hvorfor skal du i det hele tatt låne penger for å bli medeier i hans bolig?

Jeg kan fortelle hvordan vi løste det da jeg ble medeier. Han eide altså boligen fra før, og hadde en del egenkapital i bolig. Dvs den var verdt mer enn han hadde i lån.

1) Vi fikk meglervurdering(er) og ble enige om dagens verdi på boligen (dette har dere antakelig allerede gjort).

2) Vi skrev skjøte hvor han solgte meg 50% av boligen. Kjøpesum: halvparten av verdien vi var enige om.

3) Jeg ble medlåntaker på eksisterende lån i banken.

4) Vi skrev et gjeldsbrev oss i mellom, hvor jeg lånte halve egenkapitalen hans. Dette lånet betaler jeg ikke på, det forfaller hvis vi flytter fra hverandre.

Kan dette være en løsning for dere også?

Vi gjorde hele denne avtalen + samboerkontrakt hos advokat.

Så til den andre problemstillingen din, om "utgifter til daglig drift". Da vi flyttet sammen så opprettet vi en konto med hvert vårt bankkort på. Da kan vi begge handle mat herfra, og regninger betales herfra. I starten betalte vi inn ulikt beløp, fordi vi tjente ulikt. Da betalte vi totalt inn 10.000 pr mnd, hvor han betalte seks og jeg fire tusen. Nå tjener vi omtrent likt, og betaler inn like mye til fellesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...