Gå til innhold

Stjal mye da jeg var liten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten stjal jeg mye i 2 perioder, som jeg kan huske. Den første perioden var da jeg var 6-7 år, da stjal jeg mye godteri. Husker spesielt en gang da mine foreldre fersket meg i å ha stjålet noen sepestykker. Vi var hjemme, og mamma lurte på hvor en sepen kom fra, og så husket hun visstnok at jeg hadde spurt om å få den samme sepen i butikken. Da jeg ikke fikk den, stjal den jeg. Jeg måtte tilbake til butikken og si til damen som jobbet der at jeg hadde stjålet den og måtte gi den tilbake. Jeg ble veeldig ydmyket.

Hva synes dere om det? Er det noe dere kunne gjort som "straff" for deres barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje, kommer mye an på situasjonen rundt.

Stjal selv pga at vi ofte ikke hadde mat i hus, og for slike ting hadde jeg ikke straffet et barn. Gruppepress er jeg heller ikke helt sikker på om jeg hadde håndtert slik.

Men situasjoen som du beskriver her, 0 gruppepress, 0 reellt behov, og nærmest kun for at det er gøy er det nok stor sjanse for at jeg hadde reagert likt som din mor.

Skrevet

Jeg opplevde noe lignende, jeg stjal noe snop fra smågodt-hyllen. Det ble oppdaget da vi gikk ut av butikken, og jeg ble sendt rett inn igjen for å fortelle damen bak kassen hva jeg hadde gjort. Det var grusomt. Men virkningsfullt.

Jeg kommer nok til å gjøre noe lignende med egne barn om jeg tar dem i å stjele.

Skrevet

Husker jeg stjal en teiprull en gang når jeg var liten. Mamma oppdaget det og jeg måtte gå tilbake til butikken for å levere tilbake teiprullen og fortelle hva jeg hadde gjort. Syntes det var grusomt, men i ettertid ser jeg at det var helt riktig.

Gjest lillebøll
Skrevet

Men er det noe ok for henne i kassen at det kommer inn et barn som skal oppdras? Hadde ikke likt det, hadde ikke vist hva jeg skulle sagt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, jeg ville sendt dem tilbake hvis de hadde stjålet. Jeg vet ikke om jeg ville kalle det straff en gang, men heller konsekvenser av det man hadde gjort. Jeg tror dette er mer virkningsfullt enn kjefting, og man burde vise barnet tydelig hvor man står når det gjelder stjeling.

Jeg ville nok gjort det samme hvis det var snakk om gruppepress, fordi barn trenger å lære at ting ikke blir mer greit fordi man er i en gruppe. Jeg vil at barna skal lære seg å stå på egne bein, framfor å la seg diktere av andre.

Skrevet

Jeg stjal tyggis da jeg var veldig liten, men mamma oppdaget det ikke.

Men så tok jeg et eller annet da jeg gikk i første klasse, ble oppdaget, og det var ikke så morsomt. Jeg tror nok det er viktig å ta tak i sånt så tidlig som mulig. Unge jenter er jo overrepresentert på statistikken over naskere.

Ellers tror jeg det er viktig å faktisk forklare barna at det er feil å stjele og hvorfor det er feil, for når man er liten skjønner man ikke nødvendigvis sånne ting av seg selv.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde fått litt problemer med å finne på hva jeg skulle ha svart om noen barn hadde kommet og innrømmet at de hadde stjålet noe da jeg jobbet noen somre i kassa på matbutikken gitt..

Jeg skjønner godt foreldre som vil at barna skal gå tilbake og straffes for det de har gjort på denne måten, men kanskje ikke til hvem som helst som sitter i kassa. Bør jo be om butikksjef eller noe i den duren..

Skrevet
Men er det noe ok for henne i kassen at det kommer inn et barn som skal oppdras? Hadde ikke likt det, hadde ikke vist hva jeg skulle sagt.

Dette har jeg opplevd fra tid til annen, senest i forrige uke da det kom inn en bestyrtet dame med en 7-åring (vil jeg tro) på slep. Jenta hadde nettopp vært og kjøpt smågodt hos oss, men det jeg ikke visste var at det var helt andre ting inni smågodtposen. Jenta var veldig flau og ba om unnskyldning.

Men akkurat som Lillebøll sier, det er ikke godt å vite hvordan man skal reagere som ekspeditør i en sånn situasjon. Jeg aner ikke hva foreldrene forventer av meg, og jeg føler det ukomfortabelt. Men jeg forstår jo godt at foreldrene velger å gjøre det sånn, så hvis noen kunne gitt meg et "kurs" i hva jeg skal si og gjøre når slikt skjer så hadde jeg blitt glad...

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg ville sagt: Oj! Det var da ikke noe bra! Det er ikke lov og stjele, ønsker du deg no, må du betale, da kan du kjøpe det.

Men synes det er veldig fint du kom tibake for å levere det. Da har du gjort opp for deg. Neste gang får du heller ta med deg penger og kjøe deg du ønsker.

Eller noe i den duren. . .(får flashback fra "LEKESTUE!")

Skrevet

Jeg ble fersket av mamma da jeg var 8-9 år, og sendt tilbake til butikken for å tilstå.

Der ble jeg henvist til butikksjefen som forklarte meg hvordan ting fungerte (økonomisk) i en butikk, bl.a at de måtte sette opp prisene dersom det ble for mye svinn osv At andre faktisk måtte betale for det jeg hadde stjålet, og at dette gikk ut over mange mennesker, og ikke bare butikken.

Jeg ble satt til å sortere flasker på flaskerommet et par lørdager som betaling for det jeg hadde tatt (pakken var åpnet og kunne ikke leveres tilbake), og det var det.

En skikkelig lærepenge, og jeg har aldri stjålet mer i mitt liv. :)

Skrevet

da jeg var på butikken sammen med min datter på 3 for noen uker siden var hun på tur med hånden ned i smågodtboksen for å plukke ut litt.. Jeg sa bestemt at dette er ikke lov. Vi må betale før vi tar noe...

Men da var det en gammel og "koselig" butikkdame som sa: "ville du smake på en liten sjokolade du..bare ta en, det er ingen som ser det nå....."

Jeg ble så sinna!!! :kjefte: Jeg som prøvde å lære barnet mitt at det ikke var lov, så kommer det noen å sier at det er helt greit!!

så hvis hun senere kommer til å stjele noe i en butikk og jeg oppdager det når vi kommer hjem, vet jeg ikke om jeg ville tatt henne med tilbake til butikken i frykt for å får et "uff da, ja ja... det gjør ingentingen" svar fra kassadama...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...