Gjest Lilleulv Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Hvor overvåket blir man egentlig på internett? I vår og sommer planla jeg kjøp av valp, og trålet nettet for informasjon om raser, oppdrettere og kjøpte også en del hundeutstyr på nett. i ganske lang tid etterpå kom det stadig opp reklame om hund, eller hunderelaterte linker overalt. spesielt gmail og facebook, men også andre steder. Nå er jeg gravid, og leser litt om graviditet og babyer på nettet. Hundereklamene er byttet ut med reklamer for mammatøy, barnevogner og babyportaler på nettet. tilfeldig?
Munachimso Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Gmail registrerer jo ordene i mailen din og gir deg reklame som matcher søkeordene. Andre sider vet jeg ikke noe om, men er sikkert mye av det samme rundt omkring.
Kamikatze Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 Derfor vi skanner maskina for adware jevnlig, og sletter cookies. Det er egne selskaper som driver med slik "mining". Helt stuerent føles det ikke som. Noen er meget interessert i hvilke sider din IP har vært tilkoblet. Reklamebransjen bruker rundt 4000 kr for hver nordmann årlig. Noen ganger får de napp, men oftest blir TV-reklamen tissepause, og postreklamen går i resirkulasjonen. Det er klart det er mye å hente på om treffprosenten for å plassere riktig bruker i rett målgruppe. Sannsynligheten for å selge en barnevogn øker om det er ei nybakt mor de henvender seg til, enn en 104 år gammel pleiepasient. Da kan de enten spare penger på å sende ut tilbud til folk utenfor målgruppen. Eller til og med øke glamfaktoren til de som er sannsynlige kunder. Mining er ikke vanlig her til lands. Men fler og fler lokker med premier, der du må godta cookies etc for å få lov å sende inn konkurransebidrag, i håp om å vinne en kul premie. Derfor bør du ikke forbløffe hvis du får tilbud om en bananklase etter å ha blingset på APs hjemmeside?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå