Gå til innhold

Får man trukket av på skatten for kjøring til og fra barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier så lurer jeg på om man får trukket av litt på skatten for kjøring til og fra barnehage ? Hørte noe snakk om dette et sted. Er det noen som vet og eventuelt hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er en omvei fra jobb ellers, og det er innefor de 25000 du maksimalt kan trekke fra, kan du trekke fra 1,40 pr. kilometer.

Skrevet

Nei, det kan man ikke.

Om det sjekkes er et annet spørsmål.

Skrevet
Nei, det kan man ikke.

Om det sjekkes er et annet spørsmål.

Jo da, reiseutgifter til fra barnehage er fradragsberettiget slik allium skriver, men bare innenfor de beløpsgrenser som gjelder for foreldrefradraget, dvs at utgifter til barnehage ol. + transportutgifter ikke kan overstige 25 000 dersom man har ett barn.

I Lignings-ABC for 2006 står det:

"Kostnader til å bringe barn til og fra barnehage eller dagmamma skal tas med ved beregning av fradraget.

Nyttes det egen bil for å bringe barnet, skal kostnaden fastsettes på grunnlag av merkjøringen dette medfører utover for eksempel arbeidsreise og yrkesreise. Satsen for avstandsfradrag mellom hjem og fast arbeidssted kr 1,40 per km brukes ved beregningen.

Benyttes rutegående transportmiddel, skal kostnadene settes til merkostnadene ved bruk av slikt transportmiddel."

Skrevet

Du er god hvis du har så billig barnehage at du får presset kjøring til og fra barnehage inn under foreldrefradraget.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Du er god hvis du har så billig barnehage at du får presset kjøring til og fra barnehage inn under foreldrefradraget.

Det er jo ikke sikkert at man har full plass, og hvis man har tre barn er maksfradraget helt oppe i 35 000. Det er altså fullt mulig å få uttelling for kjøring også.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Gode nyheter for inntektsåret 2008:

Fradrag for et barn som tidligere kr. 25 000,-. Deretter 15 000,- ekstra for hvert barn. Det vil si 55 000 i fradrag for tre-barns familier med barn under tolv år med dokumenterte utgifter.

Skrevet

Jeg må ta bussen om barnehagen, kunne gått/syklet om ikke, kan jeg da føre inn månedskortet i fradraget?

Skrevet
Jeg må ta bussen om barnehagen, kunne gått/syklet om ikke, kan jeg da føre inn månedskortet i fradraget?

Neppe. Den private fordelen er for stor.

Skrevet
Gode nyheter for inntektsåret 2008:

Fradrag for et barn som tidligere kr. 25 000,-. Deretter 15 000,- ekstra for hvert barn. Det vil si 55 000 i fradrag for tre-barns familier med barn under tolv år med dokumenterte utgifter.

Ja det får en si! Er vel første gang politikerne faktisk har tatt i litt ved fastsettelse av satsene. Opp fra 5000 til 15 000 pr. (ekstra) barn er ukjent kost fra den kanten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...