Gå til innhold

8000 fedre nektes papaperm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge mor ikke har tjent opp permisjonsretigheter er hun jo hjemme uansett, og far trengeri kke å ta permisjon for å være hjemme med barnet når mor skal i jobb igjen. Dessuten kan jo far ta ut ferie i perioden han er hjemme med barnet - siden mor er hjemme uansett, så får jo hele familien ferie samtidig da.

Skrevet
Nei, så lenge mor ikke har tjent opp permisjonsretigheter er hun jo hjemme uansett, og far trengeri kke å ta permisjon for å være hjemme med barnet når mor skal i jobb igjen. Dessuten kan jo far ta ut ferie i perioden han er hjemme med barnet - siden mor er hjemme uansett, så får jo hele familien ferie samtidig da.

hei

feil, ikke ale modre har mulighet til og vere hjemme et helt ar om di ikke har opptjent permisjon vorfor skal ikke far har rett til og vere hjemme da, jeg syns dette er diskriminerende, vorfor skal han bruke ferien da, det kan di vel gjøre senere, va om man hadde sakt det til mor, jeg skjønner ike vorfor han ike skal ha egne retigheter nar han ogsa betaler skat jeg skønner ike vorfor du mener at det er feil, dete har regjeringen lovt og da mener jeg di skal holde det

hilsen

Skrevet

Om mor ikke har mulighet til å ta ut permisjon fordi hun ikke har opparbeidet seg rettigheter og kun får engangsstønad, har far selvstendig opptjeningsrett og kan ta over permisjonen 6 uker etter fødsel (det betinger da at mor går ut i jobb/studier). FEDREKVOTEN faller riktignok bort.

Skrevet
Om mor ikke har mulighet til å ta ut permisjon fordi hun ikke har opparbeidet seg rettigheter og kun får engangsstønad, har far selvstendig opptjeningsrett og kan ta over permisjonen 6 uker etter fødsel (det betinger da at mor går ut i jobb/studier). FEDREKVOTEN faller riktignok bort.

hei

vis mor ikke har oparbeidet seg rett til permisjon er det jo ikke noen permisjon og dele, jeg tviler pa at di hadde laget en sak av det om det ikke hadde vert slik uanset er det urimelig at di skal miste fedrekvoten vorfor skal den vere anerledes en resten av permisjonen, sikkert mange mødre som er vilige til og gi permisjonen til far tidligere ja

Skrevet (endret)

Joda, bare å sette seg inn i reglene det! PERMISJON kan man ta så mye man vil av, ulønnet. Det er foreldrepenger som er vanskelig.

Hilsen en fremtidig mor som ikke har opparbeidet seg rett til permisjonspenger, hvor far tar over permisjonen etter 6 uker fordi han har selvstendig opptjeningsrett mens jeg går tilbake til studier ;)

Endret av Opa
Skrevet
Joda, bare å sette seg inn i reglene det! PERMISJON kan man ta så mye man vil av, ulønnet. Det er foreldrepenger som er vanskelig.

Hilsen en fremtidig mor som ikke har opparbeidet seg rett til permisjonspenger, hvor far tar over permisjonen etter 6 uker fordi han har selvstendig opptjeningsrett mens jeg går tilbake til studier ;)

hei

men da er det altså snak om ulønet permisjon? jeg skjoner heler ikke hvorfor det skal skilles melom papakvote og resten av permisjonen, jeg mener det er mening bak opropet :)

Skrevet

Er ikke sånn det fungerer for alle. Her skulle jeg ut i jobb fra minsten var 8 uker gammel, mannen skulle da overta permisjonen. Men siden vi får da 6 uker mindre permisjon enn andre, så resulterte det at all permisjon var ferdig da minsten var 8 mnd gammel. Barnehager stort sett tar ikke imot så små barn.

Så synes dette er en permisjon alle fedre skal få, uavhengig av mors inntekt.

Gjest gaja ii
Skrevet
hei

men da er det altså snak om ulønet permisjon? jeg skjoner heler ikke hvorfor det skal skilles melom papakvote og resten av permisjonen, jeg mener det er mening bak opropet :)

Neida, han får lønn basert på sin egen inntekt. Det eneste som er avhengig av mor er de 6 ukene med fedrekvote. Far kan overta resten av permisjonen og få full lønn (opptil 6 G).

Så fedrene nektes absolutt ikke pappaperm, de får "bare" ta 29/39 uker istedenfor 35/45.

Men jeg er helt med på at det er idioti å binde noe som helst av fars rettigheter opp til hva mor gjør. Det som er et større problem er at mor må studere eller jobbe for at far skal kunne være hjemme. Hvis mor er f.eks. ufør kan ikke far være hjemme. Da kan man snakke om at fedre nektes pappaperm.

Skrevet
Er ikke sånn det fungerer for alle. Her skulle jeg ut i jobb fra minsten var 8 uker gammel, mannen skulle da overta permisjonen. Men siden vi får da 6 uker mindre permisjon enn andre, så resulterte det at all permisjon var ferdig da minsten var 8 mnd gammel. Barnehager stort sett tar ikke imot så små barn.

Så synes dette er en permisjon alle fedre skal få, uavhengig av mors inntekt.

hei

her sier du vorfor det er sa pa tryne, fordi mor ike har oparbeidet seg ret eler gar ut i arbeide sa mister man seks uker kan noen si meg vitsen med det helt pa tryne at noen forsvarer det

hilsen

Gjest gaja ii
Skrevet

Men det stemmer jo ikke. Når far mister fedrekvoten overføres den til mor. Engangsstønaden er ment å skulle dekke mors 9 uker + fedrekvoten. Og man kunne valgt at far fikk 80% lønn. Da kunne han vært hjemme lengre, og barnet ville vært eldre da det skulle i barnehage. Det er jo slik for alle, at hvis man velger 100% lønn varer permisjonen kortere enn med 80% lønn.

Jeg sier ikke at systemet er perfekt, men hvis man skal klage bør man gjøre det basert på de faktiske problemene, ikke pga valg man selv har tatt.

Skrevet
Men det stemmer jo ikke. Når far mister fedrekvoten overføres den til mor. Engangsstønaden er ment å skulle dekke mors 9 uker + fedrekvoten. Og man kunne valgt at far fikk 80% lønn. Da kunne han vært hjemme lengre, og barnet ville vært eldre da det skulle i barnehage. Det er jo slik for alle, at hvis man velger 100% lønn varer permisjonen kortere enn med 80% lønn.

Jeg sier ikke at systemet er perfekt, men hvis man skal klage bør man gjøre det basert på de faktiske problemene, ikke pga valg man selv har tatt.

Du skal ha tungtveiende grunner til at mor skal få ta fedrekvoten. Om far ikke tar fedrekvoten vil den rett og slett falle bort.

Skrevet

Så lenge mor ikke har jobet nok (min 50%) slik at far får rett til fedrekvoten, overføres denne til mor. Trenger ikke noen grunn for det. Far har jo ikke noen mulight til å ta ut fedrekvoten ettersom mor ikke ha opptjent rett til det. Far kan derimot ta permisjon dersom mor går ut i 100% jobb eller studier.

Du skal ha tungtveiende grunner til at mor skal få ta fedrekvoten. Om far ikke tar fedrekvoten vil den rett og slett falle bort.
Skrevet
Så lenge mor ikke har jobet nok (min 50%) slik at far får rett til fedrekvoten, overføres denne til mor. Trenger ikke noen grunn for det. Far har jo ikke noen mulight til å ta ut fedrekvoten ettersom mor ikke ha opptjent rett til det. Far kan derimot ta permisjon dersom mor går ut i 100% jobb eller studier.

hei

likevel idiotisk at mor skal tjene op retigheter for at far skal fa ta fedrekvote nar det ike gjelder resten av permisjonen, fars retigheter burde vere uavhengige av mor

hilsen

Skrevet
hei

likevel idiotisk at mor skal tjene op retigheter for at far skal fa ta fedrekvote nar det ike gjelder resten av permisjonen, fars retigheter burde vere uavhengige av mor

hilsen

Helt enig. :)

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Det høres ikke riktig ut at fars rettigheter skal være avhengig av mors rettigheter. Farens rettigheter burde absoultt kunne stå på egne ben og eksistere uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...