Gjest Starya Skrevet 24. april 2003 #1 Skrevet 24. april 2003 Kom plutselig til å tenke på at jeg skal ha feriepenger i år, noe som straks gjør det mindre smertefullt å regne på sommerens økonomi.. Men når er det disse pengene vanligvis utbetales? :-?
Arwen Skrevet 24. april 2003 #3 Skrevet 24. april 2003 Får de i midten av juni vi, tror det er juni lønninga som er det vanlige.
Gjest Scampi Skrevet 25. april 2003 #5 Skrevet 25. april 2003 Det kan du faktisk bestemme selv, men hvis du ikke kommer med noen ønsker til arbeidsgiver er det vel mest vanlig at den kommer på juni-lønninga.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2003 #6 Skrevet 25. april 2003 Krev lønna i Februar for at du "skal bruke den på Påsketuren bla bla" sett den rett i på høyrente med sperredato til Juni og TJEN noen hundrelapper på rentene... Muah ha ha hele veien til banken FELLA er å bruke penga med engang og IKKE TENKE på utgiftene hjemme(og manglende inntekter) i ferien. UNNGÅS!! øko-zloty
Joplaya Skrevet 25. april 2003 #7 Skrevet 25. april 2003 Krev lønna i Februar øhh... hva gikk jeg glipp av, vi ER i April eller?
Gjest Starya Skrevet 25. april 2003 #8 Skrevet 25. april 2003 Ja ja, da får jeg den sikkert på neste lønning. Jeg har ikke faste utbetalinger, leverer selv liste når jeg føler for å få penger (liten bijobb). Hadde jeg hatt hukommelse kunne jeg jo tenkt tilbake på når jeg fikk de i fjor, men.. det har jeg ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2003 #9 Skrevet 25. april 2003 Feriepengene kommer vanligvis på junilønninga. Men heldige meg hadde 10 mnd fødselspermisjon i fjord, og da får man bar utbetalt for de 10 første uker av permisjon, så her i gården blir det ikke store slanten......... ........bedre var det at jeg fikk igjen en del på skatten da. :D
monja Skrevet 25. april 2003 #10 Skrevet 25. april 2003 Jeg jobber i privat sektor og der får vi feriepenger når vi skal ha ferie. Det vil si: Tar du en uke i januar får du for en uke, tar du tre uker i juli får du for tre uker, og du får ikke resten før du tar den siste ferien. Synes det r tungvint, men bedriften vår sa det var ulovlig med andre avtaler om utbetaling, og at de i verste fall trekker det fra lønna.... Noe her henger ikke på greip :-?
Gjest gjesta Skrevet 25. april 2003 #11 Skrevet 25. april 2003 I følge loven skal feriepengene utbetales siste lønningsdato før hovedferien tar til. Mange med fast lønn har det slik at de i f.eks juni ikke mottar vanlig lønn, men feriepenger. Dersom man avvikler tre uker ferie da, og sparer resten (hvor mye avhenger av hvor mye ferie en har). Når en avvikler de/den siste ferieuken/ukene trekkes man ikke i lønn, det er jo allerede gjort på juni lønnen. Johooooo! Juni = feriepenger + skattepenger= :D
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2003 #12 Skrevet 25. april 2003 Jeg jobber i privat sektor og der får vi feriepenger når vi skal ha ferie. Det vil si: Tar du en uke i januar får du for en uke' date= tar du tre uker i juli får du for tre uker, og du får ikke resten før du tar den siste ferien. Synes det r tungvint, men bedriften vår sa det var ulovlig med andre avtaler om utbetaling, og at de i verste fall trekker det fra lønna.... Noe her henger ikke på greip :-? Ferieloven sier følgende om dette: Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Grunnen til at pengene skal utbetales når du har ferie er rett og slett at du skal ha noe å leve av når du har ferie, for lønnen blir jo som regel mindre da. Men det er ikke ulovlig med andre avtaler. Loven sier også at man ved tariffavtale kan avtale andre ordninger for utbetaling av feriepengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå