Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloen:)

Ja etter Egypt turen fikk jeg og min kjære litt mer innsikt på hvordan vi skulle planlegge bryllupsreisen vår...så vi har nå nesten bestemt oss for Malta...

Noen som vil dele erfaringer? Vi reiser i midten av juli så været burde være sikret...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært der, men det var ikke på bryllupsreise.Likte meg veldig godt der.Lite kriminalitet .Det kan være litt slitsomt å bo på hotellene i nærheten av diskoteker, da disse var ganske høylytte om nettene.

De bebodde øyene heter Comino, Gozo og Malta.Sistnevnte er den største.På Comino bodde det kun en familie og en politimann i følge guiden vår.Det som er så spesielt med Malta (landet) er at byene ligger så tett på hverandre at man faktisk kan gå til nabo byene.Vi bodde på St.Julians, men fikk besøkt alle tre øyene.Og hovedstaden Valetta.

Veldig greit å komme seg rundt med busser.Det var stort sett det vi brukte.Men da vi skulle til Gozo, leide vi bil.Tok ferga over med den leide bilen. Vær obs på at de har høyre kjøring der!!Arven etter engelskmennene etter alle årene de var der :)

På Comino hadde de en fantastisk strand som heter den blå lagune.Ordentlig sand strand med turkist vann. Strendene på de andre øyene var litt for steinete etter min smak.

Maten er ikke den beste jeg har smakt, men kakene var nam nam.

Språket er den merkeligste blandingen jeg har hørt.Høres ut som en blanding av engelsk, italiensk, arabisk og russisk.

Dersom det er av interesse, kan man også ta ferga til Italia.Det tar ikke så lang tid.Vi valgte ikke å gjøre dette fordi vi bare var der i 2 uker.

Det var mine Malta erfaringer fra 2004 :)

Skrevet

Høres jo lovende ut det:) Vi vurderer å bo i Julians vi også på Dragonara Hotell...det så skikkelig bra ut:)

Hvor mye lommepenger brukte dere på de 2 ukene? Skal være der to uker vi også....

:)

Skrevet
Høres jo lovende ut det:) Vi vurderer å bo i Julians vi også på Dragonara Hotell...det så skikkelig bra ut:)

Jeg sitter faktisk på Westin Dragonara i skrivende stund, så hvis det er noe du lurer på, er det bare å spørre!

Bare husk at juli og august er de absolutt varmeste og dyreste månedene her. Selv om temperaturene ikke ser så gale ute på "papiret", må dere huske på at de er målt på toppen av øya og at det blir sinnsykt varmt nede i byene.

Skrevet

Jeg var der i 2006. Vi bodde da i St Julians, på et av de hotellene omtrent midt inni festgata. Jeg er ikke så voldsom til danseperson, så for meg så var det ikke fullt så gøyt å bo midt inni alle diskoteka, men det var mye annet å gjøre, så det ble en veldig kjekk tur fordi om. Vi gikk i tillegg på skole der da..men det er ikke så veldig aktuelt for dere.

De har en kafe der, tror den heter a piece of cake eller noe lignende. Den var utrolig koselig! Hadde masse god mat(kjøpte som regel frokost der hvis vi startet sent på skolen..) Shopping er også fullt mulig;-)

Og det er ganske lett å komme seg fra en plass til en annen, hvis du er heldig med bussen! De fleste bussjåførene er faktisk veldig sure, og det er ikke tull en gang!!

Hvis dere har mulighet til det bør dere dra til the blue lagoon! Det er utrolig fint der. Helt blå sjø:-)

Skrevet

Vi var det på bryllupsreise i fjor. Vi var bare en uke da, kunne godt ha vært der en til... :sjenert:

Vi reiste i midten av juni. Var hetebølge der da, rundt 40 grader. Fryktelig varmt. Greit når vi tok noen strand dager, men var på noen arrangerte turer. Ble fryktelig varmt da...

Heldigvis blåser det nesten bestandig litt på Malta. Det hjalp veldig på den verste varmen, men var ikke like åpent overalt.

Anbefaler virkelig å dra til Malta. Vi koste oss skikkelig og reiser nok tilbake igjen :-D

Skrevet (endret)

Jeg må være den eneste som ikke likte Malta?!

Vi bodde i St.Julians på BayStreet Hotel. Det var store romslige rom og grei standard, men vi hadde utsikt inn i et kjøpesenter og rett inn i en annen hotellvegg. Det var ekstremt mye støy fra kjøpesenteret så vi kunne ikke ha vinduene åpne. Bassenget var greit og hadde veldig fin utsikt over St.George's Bay (tror den het det).

I St.Julian's krydde det av europeiske ungdommer på språkreise.. De var virkelig overalt.. jeg syns det ble litt vel slitsomt, særlig fordi de er såpass unge ca 15-18 år. St.Julian's er jo kjent for nattelivet, og det var kjempemange barer og utesteder, men det fristet ikke når stedene rettet seg mot de yngste.

Jeg ble heller ikke spesielt imponert over maten og jeg er ikke kresen. Høydaren var faktisk Hard Rock Cafe.. :S

Bademulighetene var heller ikke så imponerende. Dette burde vi kanskje visst på forhånd. Det er veldig få strender på Malta, mest klipper og sten. Vi besøkte Mellieha Bay som er en fin og stor sandstrand, men det gjorde vi kun én dag fordi vi måtte ta en stappfull buss i 35 grader som tok 45 minutter. Stranden var jo også rimelig overfylt da naturlig nok alle de andre innbyggerne og turistene også ville ta seg en tur på stranda i sommervarmen.

Man må benytte seg av lokale busser for å komme seg rundt på øya, de er billige, men gamle og slitne, og det er ekstremt varmt og fullt så når man endelig kommer frem så er men gjennomvåt av svette! Litt vanskelig å finne ut av bussystemet men vi klarte da å komme oss til rett plass til slutt. Og ja, bussjåførene er ganske gretne!

Synes ikke det var noe koselig på Malta, bare mye trafikk og nedstøvede, slitne bygninger. Jeg ville så gjerne at det skulle være idyllisk og vakkert der.. men det var nå ikke helt slikt.

Høydepunktene var Comino og den blå lagunen.. virkelig paradis! Selv om det var ekstremt overfylt.. Vi kom dit med seilbåt, kjempefin tur! Det er også en del gode shoppingmuligheter i Sliema og Valletta :)

Mulig man får en annen opplevelse om man bor på et bedre hotell, men man vil jo likevel se en del av øya/byene, så jeg kommer nok aldri til å dra tilbake. Er mange steder jeg heller vi besøke på nytt! :)

Endret av Mischa
Skrevet

Jeg bodde på et hotell på The Strand.Helt greit.Lett å komme seg rundt på øya med buss.Flere flotte severdigheter for dem som er ute etter noe annet enn natteliv,blandt annet Mosta Dome, som er en fantastisk flott kirke.Var også på noen utflukter,blandt annet jeep-safari på Gozo,båttur,og en dagstur til Sicilia. Fikk da sett vulkanen Etna og den nydelige fjellbyen Taormina.Denne turen var absolutt et av høydepunktene på Maltaferien!Men vær foreberedt på en LANG dag: Båten fra Valletta til Sicilia drar i 05-tiden om morgenen tror jeg,deretter venter en lang busstur.Men absolutt verdt det!Jeg synes Malta-turen var verdt pengene,og prisnivået er ganske lavt.Men jeg kjenner meg godt igjen i det som ble skrevet om bussturen til Mehllia bay...Det finnes ingen sandstrender på Malta,står det i min reiseguide.

Skrevet

Ops..litt sløv idag...En rettelse til innelegget over:Det finnes ikke mange sandstrender på Malta,står det..Mellieha Bay er selvfølgelig en sandstrand! :goodbye:

Skrevet

Vi har også vært en uke på Malta og bodde på Westin Dragonara. (ikke bryllupsreise, kun vanlig ferie). Hotellet er flott utvendig, og lobbyområdet var veldig fint + sentral beliggenhet. Ellers syns jeg det var litt slitte rom... Men om dere drar på bryllupsreise så er det sikkert litt finere rom :-)

Det er sikkert et godt valg likevel:

http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g2...d_of_Malta.html

Pluss:

- mye å se

- lett å komme seg rundt

- mange bademuligeter

Minus:

- Ikke noe fantastisk spennende mat

- veldig varmt i juli

- Mye studenter om sommeren, EF språkskole ligger rett ved Dragonara

Skrevet
Mellieha Bay er selvfølgelig en sandstrand! :goodbye:

Sand og sand fru Blom... Jeg tok dette bildet på en av Maltas såkalte sandstrender for et par dager siden. Vil man ha lange, hvite sandstrender, er ikke Malta stedet!

For øvrig pusser Dragonara opp fortløpende og suiten vi bor i nå er helt nyoppusset! Ringer man hotellet selv og bestiller rom, er selvfølgelig dette noe man kan be om uten at det koster noe ekstra. Ellers skal jeg vel være enig i at de helt vanlige rommene her ikke så mye å "skrive hjem om".

Spiser man på typiske turiststeder langs kysten er maten så som så, men gidder man å gå noen kvartaler eller tar turen innover på øya eller til Gozo er den fantastisk! Jeg har faktisk spurt en av pikkoloene her om hva han liker og endte opp på en take-away "sjappe" i Sliema. Utrolig god mat som ble tatt med i bilen hit og fortært på terrassen...

Skrevet

Oj..her hadde det kommet masse svar :)

Spennende å se tilbakemeldingene folk har...vi er veldig spente, og varme plage oss ikke:) Leo har vært så snill å fortelle en del, og vi har ikke blitt nedstemte enda...

Mat vet en jo kan variere fra sted til sted, men det er nok mer selve restauranten en kan ta feil av enn maten på hele stedet, så gode tips til spisesteder på kveldene er hjertelig velkommen:)

Gjest Fornøyd med Malta
Skrevet

Sand og sand fru Blom... Jeg tok dette bildet på en av Maltas såkalte sandstrender for et par dager siden. Vil man ha lange, hvite sandstrender, er ikke Malta stedet!

Mellieha har jo fin sand...

Her er noen linker du kan sjekke ut:

Malta Turistbyrå

VisitMalta

Malta

Var på Malta selv for et par-tre år siden og bodde på et hotell i Mellieha Bay, noen få minutter å gå fra stranden.

Likte meg veldig godt på Malta og kan godt tenke meg å dra tilbake. Svært mye å se når det gjelder historiske ting, shoppingen var bra i Sliema, Valetta er en veldig fin by osv. Anbefaler også å ta en tur til Gozo og kjøp med hjem soltørkede tomater og ullsokker :)

Ser mange klager på maten, men der har jeg en helt annen oppfatning. Nå spiste vi bare i Mellieha og maten der var veldig god, bl.a. mye god sjømat.

• 1 måned senere...
Gjest Viviann
Skrevet

Hei til deg som tok turen over til sicilien i Italia. Hva kostet båturen over tur/retur. Var det tid for litt sjopping og på denne turen?

Viviann

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og samboeren min skal reise til malta i juni, gleder oss, vår første skikkelige ferie (utenfor norden) på 8 år.

var veldig mye nyttig å lese her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...