Gå til innhold

Samboerkontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal bli samboer for første gang, og i tillegg har vi bestemt oss for å kjøpe leilighet sammen med en gang (vært sammen noen år). Tenkte det kunne være en god idé å lage en samboerkontrakt, siden vi altså skal eie bolig sammen, og i tillegg kommer til å kjøpe en del andre ting sammen. Noen her som har samboerkontrakt, evt. har erfaring med det ellers? Hvordan går vi frem, må vi kontakte advokat, eller kan vi sette opp kontrakten selv? Hva er greit å ha med i kontrakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke fått somlet oss til å sette opp samboerkontrakt ennå, så jeg har ikke personlige erfaringer å komme med, men det ligger flere gode maler ute på nett, bl.a denne.

Dere kan fint sette opp kontrakten selv. :)

Skrevet
Vi har ikke fått somlet oss til å sette opp samboerkontrakt ennå, så jeg har ikke personlige erfaringer å komme med, men det ligger flere gode maler ute på nett, bl.a denne.

Dere kan fint sette opp kontrakten selv. :)

Som Brumma sier kan dere fint sette opp kontrakten selv. Det er jo bare å fylle inn eiendeler og eier. Ingen vits å bruke penger på advokat for dette.

Boligen dere kjøper sammen tinglyses jo da med 1/2 på hver (dersom det er det eierforholdet dere har blitt enige om), så denne trenger egentlig ikke omfattes av samboerkontrakten.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det kan være vi ikke kommer til å eie 50% av boligen hver, da han muligens skal betale mer ned på lånet enn meg (pga han tjener bedre). Det kommer ann på hvor mye vi må betale i måneden på lån. Om han betaler mer enn meg pr mnd, kommer han til å eie mer av boligen. Er mye derfor jeg vil ha en samboerkontrakt.

Men det kommer jo som sagt ann på hvor store avdragene blir, kontrakt er vel greit å ha uansett :)

Skrevet
Tusen takk for svar!

Det kan være vi ikke kommer til å eie 50% av boligen hver, da han muligens skal betale mer ned på lånet enn meg (pga han tjener bedre). Det kommer ann på hvor mye vi må betale i måneden på lån. Om han betaler mer enn meg pr mnd, kommer han til å eie mer av boligen. Er mye derfor jeg vil ha en samboerkontrakt.

Men det kommer jo som sagt ann på hvor store avdragene blir, kontrakt er vel greit å ha uansett :)

Mulig jeg bare misforstår litt, men dersom dere skal betalte ulike avdrag antar jeg at dere også har ulike lån, dvs at han har større lån enn deg? Og at dere begge betaler avdrag på hvert deres separate lån?

Forstod ikke helt dette jeg... Hvorfor vil du så gjerne ha samboerkontrakt om han eier mest? Gjør det noen forskjell fra eller til? :klø:

Skrevet
Mulig jeg bare misforstår litt, men dersom dere skal betalte ulike avdrag antar jeg at dere også har ulike lån, dvs at han har større lån enn deg? Og at dere begge betaler avdrag på hvert deres separate lån?

Forstod ikke helt dette jeg... Hvorfor vil du så gjerne ha samboerkontrakt om han eier mest? Gjør det noen forskjell fra eller til? :klø:

Nei, vi tar opp lån sammen, pga jeg får mye bedre lånebetingelser enn han. Om vi tar opp lån sammen, nyter vi begge godt av lånebetingelsene mine :) Det var jeg som først foreslo at han evt kunne betale mer på avdraget enn meg; på den måten har vi råd til større lån, og dermed større/finere leilighet. Jeg synes at det bare er rett og rimelig at om han betaler mer enn meg, så skal han også eie mer enn meg. Om det en dag blir slutt, så er det jo urettferdig om han bare får 50% av salgssummen på leiligheten, om han har betalt 60% av avdragene, ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...