Gå til innhold

Anbefal en kunstner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg sånn at samboern og jeg har lyst til å investere i et ordentlig maleri. Men det skal ikke være for prangene, vi er ikke glad i maleri med natur eller gjenstander. Det abstrakte synes vi er herlig!

Men siden vi ikke er helt innenfor rekkevidde ennå, så vet vi ikke hvilke kunstnere som er å anbefale. Har dere noen dere liker`?

Må ikke være den mest kjente heller.. Og vi vil gjerne holde oss på max 3000 kr da det er vårt første vi anskaffer og vi er såpass unge ennå! :gjeiper:

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest gammel gjest
Skrevet

Hei!

Vet ikke om "min" kunstner er abstrakt nok, men tipser liekevel om en som jeg liker veldig! Nemlig Oddvar Torsheim.

Han har mange finurlige verk... Og forholdsvis rimelig.

Du finner flere sider om han på internett.

Gjest Evalina
Skrevet

Vil anbefale deg å ta en titt på siden nettgalleri.no

Vanskelig å anbefale noe, smaker er jo som den der bak du vet...

Skrevet

Maks 3000,-? Da bør dere finne en student med dårlig råd som synes det er greit å få bare litt mer enn materialene koster.

Gjest Evalina
Skrevet
Maks 3000,-? Da bør dere finne en student med dårlig råd som synes det er greit å få bare litt mer enn materialene koster.

Neida, det er mange godt etablerte kunstnere som selger tingene sine for rundt 2-3000 kroner. I størrelsen ca. 20 x 30, riktignok. Og så kommer det jo an på teknikker og opplag, da.

Hvis man vil ha noe digert over sofaen, blir det raskt dyrere.

Skrevet
Vanskelig å anbefale noe, smaker er jo som den der bak du vet...
Enig!

Hvis dere virkelig ønsker å legge litt penger i kunst, så bør dere finne ut hva dere liker.

Abstrakt kunst er ikke min favoritt, men jeg liker Inger Sitter og Ørnulf Opdahl.

Ta også en titt på fineArt.

Skrevet
http://www.abstrakt-art.com/abstraktart.html

Her er det utrolig kule bilder!:D

Wow! Der var det fine bilder ja! Jeg rekker ikke se på alle nå, men jeg skal virkelig titte på det senere. Og prisene var rundt 3000 :)

Da kan du ikke ha sjekket særlig priser på malerier rundt omkring... Nesten alle malerier jeg har sett på har ligget mellom 2-4000 kr. Man må ikke kjøpe av kjente kunstnere vet du.

Skrevet (endret)
http://www.abstrakt-art.com/abstraktart.html

Her er det utrolig kule bilder!:D

Kanskje litt for kitsch? Det er jo selvfølge at også seriøse kunstnere gjør litt 'mer salgbare' bilder av og til - men synes ikke du at det er viktig at verket ble gjort ikke bare for å selge, men fordi det var en ide der, noe mer enn å bare selge? Spesielt hvis det er snakk om en investering.

Må beklage, men de virket litt sånne håndlagete glossy versjoner av IKEA-bilder for meg...

(En kan jo da starte å diskutere det med kitsch og moderne kunst og hvorvidt en skulle være en virkelig postmodernist og ikke ha hierarkier, men det er litt annen diskusjon)

Synes anbefalingen med å sjekke fineart.no var god, det finnes en del der også som er ikke så mye dyrere, spesielt i grafikk og en kan jo da ha flaks med auksjoner og. Hvis auksjoner skulle være aktuelle, kanskje også Blomqvist og Lauritz, begge har en god del abstrakte malerier også.

Ellers - hvis dere bor i større by, hvorfor ikke gå til en galleri selv og spørre for råd?

Jeg er så lei av liksom-kunst og de interiørprogrammene som lærer en å lage 'enkel kunst' hjemme. Jo da, en kan lage dekorative gjenstander, selvfølgelig - det er bra og det kan være veldig fint og dekorativt, men å kalle dette kunst? Kanskje jeg er gammel modernist som fortsett tror på de spesielle egenskapene med kunst, men det hele med liksom-kunst gjør meg frustrert. Ikke alt som er dekorativt er kunst. :(

Jeg trakk sikkert på mange tær her, men for meg er det så utrolig viktig med verk som er faktisk mulig å se som kunst, som har ide og mening og statement (eller som mangler alle de som en statement), ikke bare oversøte dekorative mekaniske masseproduserte flekker på lerretet uten konsept.

-------

/ed: hadde en 'ikke' for mye i en setning ;)

Endret av mrs_bond
Gjest Evalina
Skrevet
men for meg er det så utrolig viktig med verk som er faktisk mulig å se som kunst, som har ide og mening og statement (eller som mangler alle de som en statement), ikke bare oversøte dekorative mekaniske masseproduserte flekker på lerretet uten konsept.

Veldig enig med deg, men minner om for å forstå kunst på kunstens premisser, må man til en viss grad være skolert til å se kunst. Hvem som helst (og det er de aller, aller fleste) kan si at dette liker jeg, dette synes jeg er fint, kult, stilig, hva som helst, dette vil jeg ha over sofaen min, ikke alle (de aller færreste) kan se konseptene, idéene, teknikkene osv, og dermed vurdere hva som er kunst, uten å nødvendigvis blande inn sin subjektive smak. For min egen del er jeg veldig enig med deg, men samtidig er det ikke uten grunn at "Ikea-kunst" selger som hakka møkk.

Dette er en spennende og kompleks diskusjon som i teorien kan sette hele tråden i fare for å spore av. ;)

Skrevet

Jeg synes man skal få lov til å tenke selv hva som er finest for en selv uten at noen skal tråkke på en!

Synes bilder til 2000-4000 kr er veldig bra jeg- og som en litt lenger over her skrev; man trenger ikke kjøpe av de mest annerkjente kunstnerne til skyhøye priser. (det blir som merkeklær-du betaler for navnet!) Bank! for eksempel, som har vanvittige priser for sine kunstverk.

Jeg og samboern likte Art Abstrakt aller best, malt av den tyske kunsteren Paul Sinus Fedt. Hvis noen synes det er ikea-kunst, så er smaken som baken! hehe..

Noen så "enkle" ut, men det var også veldig mange vanvittig fine bilder.

Jeg har sett mange andre annerkjente kunstnere (og som forøvrig har bilder til over 10 000kr) som har bilder som ser ut som jeg kunne mekka sjøl. Mange kjedelige osv..

Men man har som sagt forskjellig smak, og det skal respekteres! Bank i bordet. Og takk for linkene og tipsene alle sammen!!

Nå havner det nok et nytt maleri på veggen her snart:):)

Jippiii!

Gjest prestekrage
Skrevet

Nå er denne siden under konstruksjon- men ett navn verdt å merke seg er Iren Gule.

Kanskje ikke helt abstrakt- men en spennende kombinasjon av foto og maleri

Skrevet (endret)
Jeg har sett mange andre annerkjente kunstnere (og som forøvrig har bilder til over 10 000kr) som har bilder som ser ut som jeg kunne mekka sjøl.

Akkurat dette provoserte meg helt utorlig! :)

Og det er ikke den første gangen jeg har hørt noe sånt.

Jeg har møtet alt for mange som ser ut til å ha akkurat sånn synspunkt, jeg synes det er utrolig trist. Jeg lurer ofte på hva som skjedde med så mange generasjoner at så mange ser ut til å ikke tenke hva som ligger bak kunstverkene - at det eneste kriteriet er om det ser 'fin' ut og om du kunne lage det selv. Menneskene som ser på Mondrian og sier 'ææææsh, jeg kunne male en sånn sort firkant'. Det er ikke OM du kan fysisk gjøre det (spesielt da det gjelder så ren abstraktsionisme som for eksempel Mondrian) - det er om du gjør det og hvorfor gjør du det. Rent fysisk - en kunne lage mange av de maleriene/objektene som blir stilt ut på utstillingene, kunst er jo ikke lenger bare å være flink nok til å male eksakt.

På den positive siden - jeg ser hver eneste gang å Astrup Fearnley at det er grupper med barn - kanskje neste generasjon får en litt annerledes forståelse om kunst? Kan bare håpe at det å gå til utstillinger blir en vane da. Jo da, kanskje jeg er litt subjektiv fordi jeg har en godt over gjennomsnitt interesse for kunst - men jeg har tatt med mange mennesker som har ikke så mye interesse eller kunnskap fra før og alle av dem har hatt det utrolig interessant på utstillingene, spesielt hvis det har vært med hodetelefoner eller en guide som snakker litt mer om verkene, eller hvis det har vært ting kanskje jeg selv vet litt om. Ofte trenger du litt mer en bare øyene å tenke på verket. Du må jo ikke 'like' alle verkene, men med å gå til utstillingene blir en mer vant til moderne kunst'språket'.

Og for å gjøre dette klar - det handler ikke om 'annerkjennelse', om kunstner har et navn - det handler om kunstverket er gjort rent som en dekorativ objekt eller som et kunstverk. Dekorative gjenstander er jo fine og det er ingenting feil med å ha de, men jeg synes ikke de skulle kalles kunst - det er håndtverk. Kunst i dag er litt mer enn bare det.

Endret av mrs_bond
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt et veldig fin maleri på www.maleributikken.no. De er billig og leverer raskt. Det er det dummeste mede mange sider, som abstrakt-art etc, for de har jo 6 uker levering, å da er det jo ikke noe gøy å kjøpe. Jeg fikk min i posten på maleributikken.no etter 3 dager. jippi. kjempe fornøyd

Maria

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei..

er selv bare 30 år, og allerede gjort noen kunstkjøp. Var innom et pingvin-galleri i oslo og kjøpte noen verk av Ekaterina S. syntes også Silvia Papas er utrulig fasinerende.

Begge kan besiktes på www.galleri.pingvin.no

MVH

Per Kristian Nygård

www.nyhud.mynuskin.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...