Gå til innhold

Hvitfarge til gulv.

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg har et tregulv som jeg tror jeg skal male. Rommet er ca 30 kvm og er lyst med masse dagslys fra store vinduer.

Har lest tråden om hvitfarge til vegg, men innbiller meg at farger forandrer seg fra vegg til gulv/tak siden lyset da brytes på en annen måte. Er det noen som har noen erfaring med dette?

Ønsker et gulv som oppleves som lyst og sommerlig, men tror at eggehvit blir for hvitt/kaldt, og er litt redd for å få Blenda hvitt gulv.Har lurt litt på Caffe Latte, men er usikker på om denne har for mye farge.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et sommerlig gjesterom med hvitt gulv. Vi valgte imidlertid å lakke gulvet med matt gulvlakk tilsatt en viss mengde "hvit". Resultatet ble utrolig lekkert, mykt, hvitt og levende pga. trestrukturen som skinner gjennom. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Gulvet mitt er mørkbeiset, dette er gjort for ca 30 år siden. De siste ca 20 årene har det lagt gulvbelegg oppå, så gulvet er egentlig ikke så veldig slitt.

Jeg hadde tenkt å matte gulvet først med kraftvask, så pusse lett over med sandpapir. Dette har jeg gjort på tilsvarende gulv før, og det holder helt fint uten å slipe ned hele gulvet først. (er på Landstedet dette, så det er ikke så mye tråkk der som hjemme)

Kan jeg bruke lakk med hvitmaling i oppå det beisede gulvet uten å slipe gulvet helt ned først? Håper å unngå slipejobben, da jeg uansett ikke ønsker gulv med "furupreg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan jeg bruke lakk med hvitmaling i oppå det beisede gulvet uten å slipe gulvet helt ned først? Håper å unngå slipejobben, da jeg uansett ikke ønsker gulv med "furupreg".

Jeg vet rett og slett ikke. Mitt gulv var lyst og ubehandlet i utgangspunktet.

Kan du evt. prøve på et lite område og så pusse det vekk etterpå hvis det ikke blir vellykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke peiling på malte gulv. Men jeg har noen slektninger som eier en gammel gård der hovedhuset er pusset opp og gulvene malt. Det er skikkelig fint.. *litt misunnelig*

Uansett så husket jeg at jeg hadde lest noe om dette..

Og jammen fant jeg linken også. Det er riktignok ikke akkurat det du er ute etter, men det står en god del der likevel.

http://www.hushjemhage.no/hjem/hjem_oppuss...g_gulv_malt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Takk for link, Lea. Nå fikk jeg enda mer å tenke på - LASERTE GULV! :ler: Kanskje det kan bli bra hvis det malte blir for "dødt" eller for lyst. Har sett helt lyse, malte gulv på bilder, men det ser jo alltid annerledes ut i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lasur-dilla! Men tør ikke å begynne med avansert lasering selv. Derfor har jeg 4 kjøkkenstoler i oransje som venter på å laseres.

Dvs. venter på at mamma skal komme på besøk og ta seg av det. Men egentlig har jeg lyst til å male dem grønne og pusse slik at det oransje kommer frem i kantene...

Jeg synes at du skal gå i en fargehandel og spørre jeg. Ligg unna Maxbo o.l. Spør 4 personer på Maxbo om det samme og du får 4 forskjellige svar (ikke sikkert at det er sånn over alt da, men de har for mange deltids-idioter).

Det beste er å gå i en forretning som selger KUN maling og sånne ting. Vi har en slik butikk like ved oss. Der spør vi til betjeningen får gnagsår i øra og gir oss rabatt for at vi skal gå :ler: . Men de kan det de driver med, fordi de ikke trenger å kunne alt om sengetøy, hytteovner, dusjkabinetter og sirkelsager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Men egentlig har jeg lyst til å male dem grønne og pusse slik at det oransje kommer frem i kantene...

Stilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Hei!

Vi har tregulv som vi har beiset med noe som het "Hvit panel" og deretter lakkert. Med "Hvit panel" får du frem trestrukturen. Det ble skikkelig lekkert! Hvis man skal lakkere, anbefaler jeg vannbasert lakk. Den tørker på en time, gulner ikke over tid og er like slitesterk som oljebasert. Men må nok ta en ekstra strøk da den er litt tynnere.

fredags-klem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Takker så mye for svar :D

Skal prøve litt forskjellige varianter i noen "usynlige" hjørner for å se hva som blir best.

Neste helg begynner jeg! ( men først må alt pusses med sandpapir :-? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...