Gå til innhold

Forandring av navn ved giftemål

Anbefalte innlegg

Skrevet

I april sender jeg inn papirene om erklæringer og navneendringer...har forstått at dette blir godkjent på knapt en uke...hvordan er det da? Har jeg fått nytt etternavn i det dette er godkjent, eller trer det i kraft i sekundet jeg er gift?

Om det trer i kraft når papirene er i orden, så er det nok med det papiret folkeregisteret sender til meg at jeg kan få nye pass, bankkort og førerkort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har fått nytt etternavn i det disse papirene er godkjent.

Det trer ikke kraft i det du er gift. (Nå antar jeg at du allerede er gift når du sender inn disse papirene.

Dette papiret fra folkeregisteret skal være nok til å endre kort og pass osv.

Skrevet

Erklæringene er en godkjenning på at jeg får lov å gifte meg....for å gjøre hele papirmøllen enklere så sendes navneendringskjemaet inn samtidig....godkjenningen av erklæringen for prøving er gyldig i 4 mnd. Men da er jo allerede navnet endret ikke sant? Selv om vi ikke er gift når papirene er i orden...vi gifter oss noen mnd etter at pairene er i orden...

Men betyr det da at jeg allerede ved godkjenning av papirene kan endre navn på all legitimasjon?

Skrevet

Jeg antar litt annerledes, og antar du ikke er gift, og antakelig skal gifte deg til våren, at det er erenerklærring fra brudefolkene og forlovererklæringer du har sendt inn?

Da jeg skulle bytte navn fikk jeg beskjed om at om navneskjema ble levert sammen med dette (det sto vel også på papirene) gjeldernavnebyttet fra du er gift.

I så fall kan du ikke få nytt pass etc basert på vigselsttesten du får av presten (og slett ikke det du får fra folkeregisteret om en uke, for om navnebyttet blir gyldig ved ekteskapsinngåelse, så er det ikke gyldig før ekteskapet beviselig er inngått)

Det som er med pass, er at politiet går etter hva som står i folkeregisteret, og i tilfelle med navnebytte koblet mot ekteskap, så står det ikke i folkeregisteret før en ukes tid etter bryllupet...

Vi dro på bryllupsreise to dager etter bryllupet, og jeg ville reise i nytt navn.

Derfor leverte jeg navneskjema et par uker før bryllupet, og byttet navn uavhengig av bryllupet. (Dette kunne jeg gjøre fordi min manns etternavn ikke er beskyttet, det er over 200 som heter det) så fikk jeg navneendringsbekreftelse fra folkeregisteret, og rusla på politistasjonen og fikk nytt pass. (kunne fått skrevet inn navn i det gamle passet teoretisk sett, men det gikk ut på dato et par måneder senere, så jeg valgte å få nytt pass)

Men vent til du får papirene fra folkeregisteret du. Dersom du får en prøvingsattest der det står at ditt nye navn etter vigselen er.... da har du ikke byttet navn enda. Dersom du får et brev om at ditt nye navn nå er... da har du byttet navn.

Skrevet

Jeg forstår det slik at du skal sende inn forlovererklæringene og erklæringene for brudefolkene, pluss navneendringsskjemaet samtidig? Det gjorde jeg også. På navneendringsskjemaet er det noen hvite felt, skriv i ett av dem at du ønsker at navneendringen skal tre i kraft fra <dato> pga ekteskapsinngåelse. Det er nok til at folkeregisteret skjønner at du skal skifte navn ifb med bryllupet, og verken før eller lang tid etterpå. Det tok noen dager før vi fikk vigselsattesten, så jeg ringte folkeregisteret. De sa at jeg kunne ta ibruk det nye navnet fra bryllupsdatoen, navneendringen var registrert allerede, det tok bare litt tid å få sendt ut papirene. Da vi fikk vigselsattesten, kunne jeg bestille nytt førerkort osv.

Skrevet

For sikkerhets skyld har jeg endt opp med en formelt sett feil vigselsattest jeg, så det er nok ryddigere å bytte navn i forbindelse med bryllupet, bare at det vanskeliggjør pass-bytte så fort som jeg trengte.

For vigselsattesten er skrevet ut fra prøvingspapirene, som presten fikk (han brukte mitt pikenavn i vigselen også, selv om jeg formelt het noe annet, jeg bare valgte å ikke bruke navnet før jeg var gift, annet enn om jeg formelt skulle signert på noe) fra folkeregisteret. Navnebyttet foretok jeg som en helt uavhengig handling mellom prøvingspapirene ble utstedt, og bryllupet, så vigselsattesten (fra folkeregisteret) sier at brud med mitt pikenavn giftet seg, 2 uker etter at jeg ifølge det samme folkeregisteret byttet navn...

Skrevet

sorry...

Bare jeg som har gjort det litt annerledes, så jeg misforsto.. My bad..

Jeg måtte registerer ekteskapet i Norge selv etter jeg hadde giftet med, siden jeg ikke giftet meg ved en norsk ambassade eller noe. Og masse annen papir dritt... Så det er litt mer innviklet her i gården...

Skrevet

Så da kan jeg søke om at navnet blir endret allerede samtidig som erlæringene sendes inn, men spesifisere dette, slik at jeg har nytt etternavn FØR jeg gifter meg....

Vil så gjerne ha alle kort og pass med nytt navn før bryllupsreisen som er dagen etter vi gifter oss...

Og ja:) Det erprøvingspapiene jeg snakker om ja....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...