Gå til innhold

Vista

Fremhevede innlegg

Skrevet
Enig i dette. Ellers er Vista helt greit, med unntak av bugsene som jo f;lger med nye operativsystem. Men det bedrer seg.

PS> Hvorfor i helsike har jeg plutselig f[tt engelsk tastaturoppsett her inne_ Jeg har ikke det p[ f.eks. google! Hjelp.._

Du har sikkert kommet borti alt - hva det nå er som skifter språk. Du fikser det på kontrollpanelet eller ved å høyreklikke på "EN" som skal stå nederst til høyre nede ved klokka :) Har gjort det der selv mange ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du har sikkert kommet borti alt - hva det nå er som skifter språk. Du fikser det på kontrollpanelet eller ved å høyreklikke på "EN" som skal stå nederst til høyre nede ved klokka :) Har gjort det der selv mange ganger.

Thank you, schpank you - merksnodig - vurderte ikke å sjekke det en gang, jeg, for tastaturet fungerte som normalt på andre nettsider. Men nå funker det igjen, og jeg føler meg som en idiot. :ler:

Skrevet
Hvaslags type utvikling er det du driver med?

Nå jobber jeg med business intelligence, før det var det mye webutvikling. Og siden det er forskjell mellom IIS (web server tjenesten) på XP og Windows Server 2003, var det naturlig for meg å utvikle på samme operativsystem som løsningene skulle brukes til. Vista har en nyere IIS, men den har mye (egentlig mer) av funksjonaliteten som på Windows 2003 server. Selv om det ikke er så mye webutvikling lenger, funker det bedre å kjøre Vista enn XP.

Skrevet

Min erfaring er at Vista går utrolig treigt. Bare å starte maskinen tar evigheter, innlogging og søkefunksjon - og så alle sikkerhetsmeldingen for hvert program man skal kjøre! Ugh.

Så er det flere småting jeg savner fra XP. For å ta en: Før når skjermsparer slo seg på av inaktivitet, kom vi til brukerene. Dvs at neste person til pc kom til "velg bruker" siden. Nå med Vista, kommer vi alltid inn på siste bruker for så å gå inn på |bytt bruker. Litt tungvint. Mer privat før altså. Og på velg bruker-siden, så får en se hvem som er pålogget, men oversikt over hvor mange programmer som kjører mangler. Var lettere å se før om noe muffens skjedde ved et eneklt øyekast altså. Nå må jeg inn på min bruker for å se hvilke progam som kjører, eller gå inn på kontrollpanel for å finne ut om andre brukere har program som kjører.

Designmessig er det annerledes nok til at man skal se det er en ny versjon, det liker jeg. Stort sett er designet rolig og fint, men liker ikke ikonene nederst til høyre. Der har grafikken blitt dårligere, og det er jo feil vei.

Skrevet
Min erfaring er at Vista går utrolig treigt. Bare å starte maskinen tar evigheter, innlogging og søkefunksjon - og så alle sikkerhetsmeldingen for hvert program man skal kjøre! Ugh.

Så er det flere småting jeg savner fra XP. For å ta en: Før når skjermsparer slo seg på av inaktivitet, kom vi til brukerene. Dvs at neste person til pc kom til "velg bruker" siden. Nå med Vista, kommer vi alltid inn på siste bruker for så å gå inn på |bytt bruker. Litt tungvint. Mer privat før altså. Og på velg bruker-siden, så får en se hvem som er pålogget, men oversikt over hvor mange programmer som kjører mangler. Var lettere å se før om noe muffens skjedde ved et eneklt øyekast altså. Nå må jeg inn på min bruker for å se hvilke progam som kjører, eller gå inn på kontrollpanel for å finne ut om andre brukere har program som kjører.

Designmessig er det annerledes nok til at man skal se det er en ny versjon, det liker jeg. Stort sett er designet rolig og fint, men liker ikke ikonene nederst til høyre. Der har grafikken blitt dårligere, og det er jo feil vei.

Tror det må være noe med oppsettet ditt, jeg har Vista og kommer til den siden der jeg må trykke på brukernavnet mitt hver gang jeg har satt den i hvilemodus eks.

Liker vista :)

Skrevet
Tror det må være noe med oppsettet ditt, jeg har Vista og kommer til den siden der jeg må trykke på brukernavnet mitt hver gang jeg har satt den i hvilemodus eks.

Takk for tips, lette litt og skal se om det jeg fant funker.

Skrevet

Vista er bedre enn XP. Problemet er at det ikke er kompatibelt med en del gamlelt hardware og software.

Det virker som at de fleste som har problemer med Vista egentlig bare ikke helt forstår hvordan man setter det opp til å oppføre seg sån som man er vandt til med xp.

Jeg syns vista er greit, men jeg bruker xp fordi jeg vil at de gamle spillene mine skal fungere.

Skrevet
Vista er bedre enn XP. Problemet er at det ikke er kompatibelt med en del gamlelt hardware og software.

Det virker som at de fleste som har problemer med Vista egentlig bare ikke helt forstår hvordan man setter det opp til å oppføre seg sån som man er vandt til med xp.

Jeg syns vista er greit, men jeg bruker xp fordi jeg vil at de gamle spillene mine skal fungere.

Det var en ting til ja. Gamle spill som jeg gjerne vil vpille. Tror jeg må kjøpe meg en PC til med XP. Savner noen av spillene.

Noen med tips til hvor?

Prøvde å gjøre om innstilling ved å Kontrollpanet|Personalisering|Skjermbeskytterinnstilling og haket av Vis påloggingsskjerm ved gjenopptakelse.

Da sambo tok maskinen etter meg nå så fikk han opp bare min bruker. Så da måtte han først logge seg inn på meg, for så å gå inn på bytt bruker før han fikk opp vanlig velg bruker-siden og for å få velge sin bruker.

Skrevet

Så god greier har jeg ikke på det.... Beklager....

Skrevet

Har hatt Vista siden den kom ut i Norge. Som flere skriver tok det litt tid å venne seg til. Til dere som irriterer dere over at dere må "godkjenne" så mye mer enn i XP vil jeg anbefale å bruke litt tid på å lære Vista sine funksjoner. Det er utolig mye dere kan slå på og av når det gjelder funksjoner

Skrevet (endret)
Noen med tips til hvor?

Prøvde å gjøre om innstilling ved å Kontrollpanet|Personalisering|Skjermbeskytterinnstilling og haket av Vis påloggingsskjerm ved gjenopptakelse.

Da sambo tok maskinen etter meg nå så fikk han opp bare min bruker. Så da måtte han først logge seg inn på meg, for så å gå inn på bytt bruker før han fikk opp vanlig velg bruker-siden og for å få velge sin bruker.

Det kan være du må velge at pcen skal gå i hvilemodus etter kort tid... for når den går i hvilemodus får du opp skjermen der man må logge seg inn som bruker. (Dette fikser du i strøminnstillingene.) Kanskje litt mer pes siden den jobber litt mer når den starter opp etterpå enn når den hviler enn om den bare "sover", men da får du ønsket effekt.

Eller så kan du jo rett og slett gå på "switch user" før du går fra pcen... er ikke det like enkelt egentlig? Og, har du prøvd Hjelp-funksjonen? Den er ganske bra.

Ellers er jeg engi med Yme. Det eneste irriterende med Vista er å ikke kunne spille gamle spill. Men ellers tror jeg at de som irriterer seg mest over Vista er de som ikke klarer å sette det opp slik man ønsker å ha det.

Endret av Annikken
Skrevet

Det har tatt litt tid å sette seg inn i - det må jeg innrømme. I begynnelsen var jeg og plaget med at harddisken plutselig begynte å jobbe noe så besatt at pc'n til slutt låste seg helt. Når jeg fikk skrudd av den automatiske filindekseringa ble alt så mye bedre.

Det største "problemet" er at Vista ikke er kompatibelt med mange eldre programmer og spill.

Skrevet

Er enig i at Vista er treig og overbeskyttende!!!

Gjest Golden Girl
Skrevet
Når man får slått av alle sikkerhetsmeldingene er Vista veldig bra. En stor oppgradering fra XP i alle fall. Jeg er kjempefornøyd.

Hvordan gjør man det da? Veldig irriterende å hele tiden skulle gjenta at JA, jeg vil slette en fil, installere et program osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...