Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som f.eks. langhelger i London, Praha, Hemsedal osv. med bittelitt jobbrelatert og veldig mye sosialt (les: alkohol) innhold.

Hva mener dere om sånne?

Jeg har vært med på noen og sett at det skjer veldig mye "syndig" på slike turer. Samboern min har ikke sansen for at jeg blir med på sånne turer og pga. det jeg selv har sett så forstår jeg det godt. Jeg vet med meg selv at jeg ikke er i stand til å gjøre noe dumt, men likevel... Jeg respekterer at sambo ikke har sansen for det og står derfor over. Men da føler jeg meg som den særingen... Alle de andre på jobben synes at det er så kult med en sponset helg med fyll.

Er jeg alene om å synes at slike turer er noe unødvendige?

Jeg er 100% for teambuilding osv., men man trenger ikke dra på fylletur for å få til dette. En middag eller fredagspils og slikt er selvsagt hyggelig i blant, men vi jobber såpass tett på jobben (liten arbeidsplass) at vi blir ganske godt kjent fra 08-16, 5 dager i uka at.. tja... jeg ser ikke helt grunnen til at vi "må" på utenlandsturer og fjellturer.. Og jeg skriver "må" fordi jeg føler et slags press til å være med på slike turer..

I tillegg har noen av mine kollegaer stemt for at premien vi får hvis vi når visse mål, er igjen... en skikkelig fylletur i utlandet.

Nå må jeg også legge til at jeg ikke drikker spesielt mye eller ofte lenger. Jeg føler at jeg fikk rast skikkelig fra meg mens jeg gikk på videregående. Da blir det ikke spesielt moro på slike turer.. Føler meg jo hvertfall kjip hvis jeg legger meg lenge før de andre..

Jeg virker sikkert som den tørrpinnen. Det er mulig at jeg er det, men jeg er veldig sosial og fornøyd med livet mitt. Har ikke lyst til å endre meg bare for å passe sammen med kollegaer sosialt sett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig med deg i at slike turer er fullstendig unødvendig.

Etter endt arbeidsdag har jeg over hode ikke noe som helst behov for å tilbringe mer tid med kollegaer.

De jeg trives best sammen med ser jeg selvsagt privat, men utover det vil jeg heller bruke tiden min på andre venner, hobbyer og samboer.

Kommer alltid med en unnskyldning, "over my dead body" at jeg skal på sosial tur med jobben. Julebord holder mer enn lenge nok.

Skrevet

Jeg synes det er synd om det er kultur for mye fyll på slike turer. Det burde være opplagt at ikke alle føler seg vel med det; noen kan ha alkoholproblemer (eller utvikle det..), noen er avholds, noen føler seg ferdige med den form for konsum når de er over 25. Mao er det en nokså ekskluderende form for sosialisering i jobbsammenheng. Ellers ville jeg vel svart at jeg hadde vært glad for turer og opplevelser med jobben, men helst i mer moderate former med enten mer aktiviteter (museer, konserter, sport etc) eller faglig innhold og mindre fyll. Det er vel også endel som ikke liker å bruke fritiden sin på slike ting, men det blir en litt annen side av saken igjen, og avhengig både av familiesituasjon og type jobb (og trivsel).

Ellers tror jeg aldri samboern min ville nektet meg å være med på en tur av frykt for hva jeg kunne finne på... Men om det var kultur for dårlig oppførsel og utroskap der jeg jobbet ville jeg forhåpentligvis valgt å la være å bli med likevel.

Skrevet

Sånn er det nok i de fleste firmaer. Med "syndige" firmaturer og all drikken som hører med. Hva andre gjør får de stå for selv, og jeg drikker så mye eller så lite som passer meg. At min samboer skulle ha noe problem med at jeg dro på en sånn tur .. nei, det kan jeg ikke se for meg. Selv om det forekommer mye rart på de turene, så er det ingen automatikk i at jeg skal være en del av det.

Men firmaturer er vel relativt frivillige å være med på, så hvis du ikke har sansen for det er det kanskje like greit å takke nei?

Skrevet

Hva ande gjør får jo være deres sak, så lenge du/samboer stoler på deg selv og vet hva du står for, hvor og med hvem, så bør det jo ikke være noe problem når det kommer til frykt for utroskap.

Og hvis du syns slike turer er så unødvendige, så er det bare å la være å dra, vettu ;)

Skrevet

Jeg har ingen problemer med slike turer. Vi har et så godt miljø på jobben at det er mange av oss som tilbringer tid med hverandre utenfor jobb uansett. En utenlandstur er da bare kjempehyggelig! Mange drikker for mye og blir overstadig fulle, men det er aldri noen som er ubehagelige og jeg har faktisk aldri til dags dato sett noen gjøre noe de ikke burde med noen som er opptatt. Jeg får som regel med meg alt som skjer så det tror jeg nok jeg hadde visst.

Skrevet

Syns det skjer alt for lite syndefullt på slike turer jeg da... :fnise:

Skrevet

Jobber i staten jeg, og det nærmeste jeg har vært noen utelandstur er et todagersseminar (med overnatning) på flyplasshotellet... flyplasshotellet i den byen vi bor og jobber i, ja ;)

Drikking er det jo en del av, men ikke flatfyll, og mye "synd" har jeg slett ikke opplevd.

Men jeg er av de sære jeg da, som rusler til sengs før mange av de andre, klin edru. (ettersom jeg er avholdsmenneske, ikke bare nå som jeg er gravid men normalt sett også)

Heldigvis har hverken jeg eller min mann problemer med å la den andre dra på sosiale arrangementer med jobben, men så er det nok ikke det største "syndige miljøet" hverken på hans eller min jobb. Og ingen av oss får dra spesielt langt avsted. Weekendtur til utlandet hørtes kjempespennende ut, men jeg ville heller opplevd byen, og shoppet, enn å se på det som en fylletur da.

Om det er et miljø for flatfyll og "syndige affærer", og ikke aksept for at man ikke vil drikke seg full, så blir det jo straks litt mindre koselig ja.

Skrevet

Vi har ikke mye slikt, men et par turer i året. En med partner som er ren sosial greie, og en kombinert seminar/sosial tur. I motsetning til hva trådstarter har erfart, så har ikke jeg erfart noe snuskete på disse turene. Ja, det er til tider mye drikking, og vi få damene slipper å kjøpe noe særlig selv, for å si det slik, men hver går til sitt hotellrom og tenker på den som venter hjemme. Med unntak av de som er single, da... De sjekker muligens noen "lokale" på nattklubb.

Så ut fra egne erfaringer syns jeg dette er helt greit. Dessuten tror jeg på menneskets frie vilje, og at Kari ingeniør og Ola controller hadde kommet til å ha seg uansett tur eller ikke - det finnes alltids en mulighet til å pøke på kollegaer og være utro mot partner.

Min erfaring med slike turer er at de er utrolig viktige for arbeidsmiljøet. Man blir kjent med kollegaene sine på en helt annen måte, noe som gjør samarbeidet på kontoret mye lettere.

Skrevet
...

Så ut fra egne erfaringer syns jeg dette er helt greit. Dessuten tror jeg på menneskets frie vilje, og at Kari ingeniør og Ola controller hadde kommet til å ha seg uansett tur eller ikke - det finnes alltids en mulighet til å pøke på kollegaer og være utro mot partner.

Min erfaring med slike turer er at de er utrolig viktige for arbeidsmiljøet. Man blir kjent med kollegaene sine på en helt annen måte, noe som gjør samarbeidet på kontoret mye lettere.

Det er klart, men jeg tror at det er mye lettere å falle for fristelsen når forholdene ligger til rette for det som f.eks. på firmaturer. Det er ofte at mange rom står ubrukte på slike turer og det er ikke fordi at folk ikke har møtt opp..

Jeg blir så lei av at folk hele tiden sier at det er så viktig for arbeidsmiljøet! Jeg er en relativt ung jente som alltid har jobbet i et mannsdominert yrke. Det er faktisk oftere enn ikke, at kollegaer og gjerne sjefen prøver seg på meg og kan bli relativt slitsomme. Ikke kom her å si at det er viktig for arbeidsmiljøet! Det er ikke morsomt å måtte fjerne heller fra låret under middagen, bytte plass, be andre kollegaer om hjelp for å få en slitsom en til å slutte osv.

Noen ganger prøver de seg ikke men kommer f.eks. med ubehagelige kommentarer og veldig mye sex-fiksert prat. Når man er eneste jenta i gjengen kan det bli, ja igjen, ubehagelig.

Når jeg hører med venninner som jobber andre steder, så er ikke mine erfaringer enestående. Også har jeg venninner (single og ikke-single) som er blant dem som ikke sover på rommet sitt... Uansett medfører dette ofte pinlige mandager på jobben og fæle følelser for de ikke-single når de skjønner hva de har gjort.

Derfor mener jeg at slike turer kan være en u-ting. Hørte av en venninne at hos dem så hadde julebord et annet kallenavn - pulebord.

Skrevet
Det er klart, men jeg tror at det er mye lettere å falle for fristelsen når forholdene ligger til rette for det som f.eks. på firmaturer. Det er ofte at mange rom står ubrukte på slike turer og det er ikke fordi at folk ikke har møtt opp..

Jeg blir så lei av at folk hele tiden sier at det er så viktig for arbeidsmiljøet! Jeg er en relativt ung jente som alltid har jobbet i et mannsdominert yrke. Det er faktisk oftere enn ikke, at kollegaer og gjerne sjefen prøver seg på meg og kan bli relativt slitsomme. Ikke kom her å si at det er viktig for arbeidsmiljøet! Det er ikke morsomt å måtte fjerne heller fra låret under middagen, bytte plass, be andre kollegaer om hjelp for å få en slitsom en til å slutte osv.

Noen ganger prøver de seg ikke men kommer f.eks. med ubehagelige kommentarer og veldig mye sex-fiksert prat. Når man er eneste jenta i gjengen kan det bli, ja igjen, ubehagelig.

Når jeg hører med venninner som jobber andre steder, så er ikke mine erfaringer enestående. Også har jeg venninner (single og ikke-single) som er blant dem som ikke sover på rommet sitt... Uansett medfører dette ofte pinlige mandager på jobben og fæle følelser for de ikke-single når de skjønner hva de har gjort.

Derfor mener jeg at slike turer kan være en u-ting. Hørte av en venninne at hos dem så hadde julebord et annet kallenavn - pulebord.

Merkelig det der, du - jeg har både studert i og jobber i, et meget mannsdominert miljø, og ingen av mine studievenninner har opplevd det du nevner her. Flørting kan foregå, ja, men et nei blir tatt for et nei, og man får en unskyldning for at den andre parten har gått over streken.

Og i alle de jobbene jeg har hatt, har jeg enda til gode å oppleve at ikke-single kollegaer "finner hverandre", hverken på firmafester eller julebord. Eller fredagspilsen, for den del.

Og jo - i den stressende bransjen jeg jobber i er det veldig viktig med disse samlingene. For det er lite tid til å prate med kolleger om noe som helst annet enn jobb i hverdagen, og ved å treffes i en mer uformell setting, lærer man mer om reaksjonsmønstrene til de man jobber med, noe som bygger toleranse og respekt.

Og jeg lurer på - dere som er så redde for å la partner dra på firmatur; lar dere partner dra på jente-/guttetur til f.eks. Hemsedal eller London? After ski og klubber er da en mye større sjekkearena enn firmafest...

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

I kommunen der jeg jobber har vi vært på sosial avdelingstur til London og Reykjavik i løpet av 2007. Det var kjempehyggelig, og det ble bedre samhold og prestasjoner etter turen!

Det er da bare harryer som rølper skikkelig og drikker seg helt ned?

De fleste jeg vet om gjør det de føler for: noen vil drikke mer enn andre, men de fleste deler vin til felles middag om kvelden. Etter fellesmiddagene reiser noen på nattklubb, andre på pub. Noen sjekker opp "de innfødte" og blir med på nachspiel til en de traff ute, andre trekker med en "innfødt" hjem på hotellrommet for "nachspiel". Atter andre tar det rolig og reiser hjem til hotellet før midnatt.

Andre kommer rett fra nachspiel og på fagdag morgenen etter...

Helt i orden, de fleste oppfører seg anstendig og vi har faktisk ikke noe med hva de andre faktisk bedriver nattetiden med, vi er voksne mennesker - vi er ikke på håndballtur med gruppeledere.

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet
For det er lite tid til å prate med kolleger om noe som helst annet enn jobb i hverdagen, og ved å treffes i en mer uformell setting, lærer man mer om reaksjonsmønstrene til de man jobber med, noe som bygger toleranse og respekt.

Det stemmer! :kaffe:

Gjest trylledama
Skrevet

Jeg jobber også i et mannsdominert yrke. På den arbeidsplassen jeg har i dag er jeg faktisk den eneste jenta. Klart det blir flirting, men aldri i en form som gjør at noen føler invitasjon ta et steg lengre. Det var sykt mye verre da jeg jobba som bartender (før studiene...). DER var det mye fyll, sex med kollegaer og sex med kunder etter stengetid. Hadde min samboer jobbet i bar/restaurantbransjen hadde jeg vært litt bekymret hver dag

Det er klart at man finner alle typer mennesker i større bedrifter. Noen henger i taklampa 5 minutter etter ankomst, andre tar tidlig kveld for å være opplagt til fagseminar neste dag. Men jeg tror nok kanskje det kan være litt forkjell på holdningene til folk avhengig av yrke og alder. (Tør ikke dra den lengre enn dit for å ikke bli hengt her inne for å kategorisere ulike yrker/utdanning).

Alle grupper henger i taklampa innimellom, men syns kanskje noen typer mannsdominerte yrker er mer ufine enn andre i fylla.

Jeg har dratt på mange utenlandsturer med firmaet mitt, samboer syns det er helt ok. Når man jobber som konsulent ute hos kunder føler man seg sjelden helt "en av gjengen" hos kunden samtidid som man ser sine egne kollegaer alt for sjeldent. Turer og middager og andre samlinger blir et must for å kunne kjenne følelsesen av at man har "faste kollegaer" også.

De som vil hoppe til køys gjør det like gjerne på printerrommet en sen kveld på jobb, som på julebordet. Personlig hadde jeg blitt mye mer nervøs for at sambo hadde en "edru romanse" på kontoret enn en "fylla har skylda romanse" på julebordet.

Gjest lissi32
Skrevet
Som f.eks. langhelger i London, Praha, Hemsedal osv. med bittelitt jobbrelatert og veldig mye sosialt (les: alkohol) innhold.

Hva mener dere om sånne?

Jeg har vært med på noen og sett at det skjer veldig mye "syndig" på slike turer. Samboern min har ikke sansen for at jeg blir med på sånne turer og pga. det jeg selv har sett så forstår jeg det godt. Jeg vet med meg selv at jeg ikke er i stand til å gjøre noe dumt, men likevel... Jeg respekterer at sambo ikke har sansen for det og står derfor over. Men da føler jeg meg som den særingen... Alle de andre på jobben synes at det er så kult med en sponset helg med fyll.

Er jeg alene om å synes at slike turer er noe unødvendige?

Jeg er 100% for teambuilding osv., men man trenger ikke dra på fylletur for å få til dette. En middag eller fredagspils og slikt er selvsagt hyggelig i blant, men vi jobber såpass tett på jobben (liten arbeidsplass) at vi blir ganske godt kjent fra 08-16, 5 dager i uka at.. tja... jeg ser ikke helt grunnen til at vi "må" på utenlandsturer og fjellturer.. Og jeg skriver "må" fordi jeg føler et slags press til å være med på slike turer..

I tillegg har noen av mine kollegaer stemt for at premien vi får hvis vi når visse mål, er igjen... en skikkelig fylletur i utlandet.

Nå må jeg også legge til at jeg ikke drikker spesielt mye eller ofte lenger. Jeg føler at jeg fikk rast skikkelig fra meg mens jeg gikk på videregående. Da blir det ikke spesielt moro på slike turer.. Føler meg jo hvertfall kjip hvis jeg legger meg lenge før de andre..

Jeg virker sikkert som den tørrpinnen. Det er mulig at jeg er det, men jeg er veldig sosial og fornøyd med livet mitt. Har ikke lyst til å endre meg bare for å passe sammen med kollegaer sosialt sett.

Helt enig med deg angående jobbturer basert på fyll. MEN jeg hadde ikke stått over jobbturer fordi samboeren min ikke stolte på meg:O/

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet
De som vil hoppe til køys gjør det like gjerne på printerrommet en sen kveld på jobb, som på julebordet.

Ja, det er jo sant. Seminarer, kurs og konferanser er også flotte arenaer for slikt, enten de er gift eller er single - det går om hverandre, gifteringene forsvinner og baren åpner. Jeg har sett mye av dette i offentlig sektor. Kanskje det er like "voldsomt med klining, dansing, flørting og seminarsex" i privat sektor?

Skrevet

Jeg er enig i at det på en måte er ett press om at man skal være med. Og man skal gjerne drikke en del når man er der også.

For å være helt ærlig syns jeg flere arbeidsplasser skulle åpnet for at partner kunne vært med jeg...

Skrevet
For å være helt ærlig syns jeg flere arbeidsplasser skulle åpnet for at partner kunne vært med jeg...

Sp kjipt da!

Hallo, da må jo de som jobber legge bånd på seg og kan ikke bedrive teambuilding når partnere er med...Jeg er glad for at vår arbeidsplass praktiserer kun turer for de ansatte, ikke for partnere...

Skrevet
Sp kjipt da!

Hallo, da må jo de som jobber legge bånd på seg og kan ikke bedrive teambuilding når partnere er med...Jeg er glad for at vår arbeidsplass praktiserer kun turer for de ansatte, ikke for partnere...

Ja du må da gjerne dra uten din partner du.

Jeg sier bare at jeg syns det hadde vært koselig :)

Gjest lissi32
Skrevet
Jeg er enig i at det på en måte er ett press om at man skal være med. Og man skal gjerne drikke en del når man er der også.

Spørs hvilket opplegg det er, men joda det hadde vært koselig:O)

Ensomt på hotell alene! :kgbaby:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...