Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Naboer av meg lar barnet sitt på 8-9 år være alene hjemme når skolen har planleggingsdager ol,og de selv er på jobb. Det er snakk om hele arbeidsdager. Jeg syns dette er uansvarlig. Hva mener andre om dette?
Gjest Phytia Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Det kommer an på barnet og nabolaget, tror jeg. Min sønn på snart 8 elsker å være hjemme alene, men har foreløpig kun vært hjemme 2 timer av gangen (går hjem fra skolen og låser seg inn. Vi bor i et borettslag og det finnes derfor alltid naboer hjemme om noe skulle skje. Det er ingen fare for innbrudd e.l. (vi bor i firemannsbolig med klikklås på inngangsdør), og pappaens arbeidsplass ligger i gangavstand. Min pode er en rolig fyr med lett spilleavhengighet, så det er ikke mye sprell han finner på hjemme. Ser på TV eller spiller. Han har faktisk klaget på at jeg kommer hjem for tidlig. Så det er mange faktorer man må ta i betraktning. Barn er forskjellige.
FrizzleSizzle Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Jeg var som gjest overs sønn da jeg var 8-9 år, og det kunne dreie seg om hele dager. Vi hadde jo ikke noe SFO eller noe, og hadde fri på onsdager i småskolen. Det var det deiligste jeg visste å være alene hjemme. Forbauser meg ikke at unger synes det. De skal jo stimuleres og har folk rundt seg hele tida. Mine egne synes jeg er litt umodne, nå er de bare 6, da, men jeg ser ikke for meg at de er helt klare for å være alene hjemme når de blir 8. Så det kommer an på barnet.
Gjest Phytia Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Det var det deiligste jeg visste å være alene hjemme. Forbauser meg ikke at unger synes det. De skal jo stimuleres og har folk rundt seg hele tida. Det er det jeg også har tenkt er årsaken til at min sønn trives så godt hjemme alene. Vanligvis er det støy og bråk rundt dem hele dagen, og han er nå i ferd med å bli en roligere gutt enn lillebroren, aldersforskjellen er tydeligere. For barn som ikke er engestelige av seg er det sikkert godt å få være alene.
Suzy Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 Jeg var selv hjemme alene hele dager fra jeg var 8 og alltid hjemme alene etter skolen. Hadde slektninger i nærheten og følte meg trygg. Jeg har latt datteren min være alene ganske lange økter av gangen da hun var 9 - 10, men hun hadde sfo-plass så det var ikke snakk om hele skoledager. Likevel - det syns jeg kommer an på ungen og hvor moden h*n er
Gjest StoreSky Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Min datter på 9 elsker å være hjemme alene! Hun synes som regel at vi kommer hjem for tidlig. Hun sier det er så stille og deilig å være alene, ingen som maser. Når det er skolefri og jeg er på jobb, så ringer jeg henne regelmessig, eller hun ringer meg. (men sjeldent hun ringer da). Hun har også vært alene hjemme på kvelden hos sin pappa. Det var bare enda bedre ifølge henne! Da kunne hun se på dvd uten andre som maser om lavere lyd, etc. hehe! (igjen: det ble ringt til henne med jevne mellomrom, så mye at hun syntes det var slitsomt) Barn er forskjellig altså. Min datter er meget rolig av seg, liker bøker, dvd, spill, etc. Mat/drikke var ordnet med på forhånd slik at hun skulle slippe dette. Men husker da jeg var liten så skjærte jeg brød selv etter skolen, hadde ikke noe sfo den gang.
LukaFrost Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Det er kanskje et lite poeng at dette er på dagtid? En unge vil trolig oppleve det mer skummelt å være alene om kvelden når det e rmørkt.
Gjest Bodillen Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Så lenge barnet er komfortabelt med det og forholdene ellers er trygge, har jeg ingen motforestillinger. Mine har ikke villet, kun en times tid, så det hadde ikke vært aktuelt. Men barn er forskjellige!
Gjest Helen Parr Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 (endret) Jeg sier meg enig med de som sier at man må ta det enkelte barn i betraktning. Selv elsker min åtte-åring å være alene hjemme, og han har vært hjemme i noen timer av gangen foreløpig. Det hadde sikkert gått greit å la han være alene litt lenger også for den saks skyld. Hvis barnet selv ønsker det, ser jeg ikke hva som er så uforsvarlig med det. Endret 16. januar 2008 av Helen Parr
ToveM Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Min 9-åring hadde fint klart å være hjemme en arbeidsdag, men jeg vet ikke om jheg hadde likt at hun hadde vært det. men sammen med storebror på 14, er det ikke noe problem. Dessuten bor farmoren og farfaren bare et pat hundre meter borte. Hun har hheller ikke noe imot å være hjemme noen timer en kveld.
FrizzleSizzle Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Da min søster og jeg var i 8-9årsalderen var vi så glade for å være alene en lørdagskveld at vi hadde snor-avklipping for å innvie kvelden. Men da var vi to, så det var selvsagt ikke skummelt, selv om det var på kveldstid.
Gjest Mayamor Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Kommer ann på barnet vil jeg si. Har en 10, 11 og 14 åring som liker å være hjemme alene, mens 12 åringen liker det ikke på dagtid engang; han er mer en litt engstelig type. Med telefon tilgjengelig ser ikke jeg problemet om barnet er komfortabelt med det.
Nigo-san Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Naboer av meg lar barnet sitt på 8-9 år være alene hjemme når skolen har planleggingsdager ol,og de selv er på jobb. Det er snakk om hele arbeidsdager. Jeg syns dette er uansvarlig. Hva mener andre om dette? "Uansvarlig"? Jo, kanskje- hvis barnet er usikkert, blir fort redd og ikke liker å være alene. Da hadde det nok vært uansvarlig. Men jeg antar at hvis så hadde vært tilfelle, hadde foreldrene funnet en annen løsning. Og så lenge barnet selv er komfortabel med å være alene, kan jeg overhodet ikke se noe uansvarlig i dette. Gikk jo selv på skolen i en tid der SFO ikke fantes, så det var helt vanlig for mine klassekamerater og meg å være alene i timevis daglig, og også hele dager i sommerferien ol. Og da hadde man ikke mobil en gang...
nasse-nøff Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er enig i mange svar her, alle barn er forskjellige i 9 årsalderen. Men at det skulle være et tema om det er før mørket har falt på? Selvsagt må dette skje på dagtid, mener jeg. Det er fortsatt barn vi snakker om.
Gjest Eir Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Det er kanskje et lite poeng at dette er på dagtid? En unge vil trolig oppleve det mer skummelt å være alene om kvelden når det e rmørkt. Det kommer da helt an på barnet det også. Selv har jeg aldri vært redd for mørket, og fra jeg var tre-fire år gammel kunne jeg finne på å starte på en tre timers gåtur alene i skogen etter at det ble mørkt. (Selv om jeg vanligvis ble stoppet før jeg kom så langt.) Jeg fikk være alene ute, mens foreldrene mine var inne fra jeg var tre-fire, og alene hjemme i huset fra jeg var syv-åtte, ca. Og hovegrunnen til at jeg ikke var alene på kveldstid var nok at foreldrene mine uansett var hjemme da, ikke at det skulle være noe mere skummelt enn på dagtid. Jeg tror det viktigste er å vurdere modenheten og tryggheten til barna sine, og at de har noen i nærheten de kan ringe hvis det skjer noe, og at de vet hvordan de skal bruke telefonen for å få tak i voksne.
Kosemose Skrevet 19. januar 2008 #16 Skrevet 19. januar 2008 At barna syns det er stas å være alene hjemme syns jeg egentlig er litt irrelevant i forhold til om de bør være alene eller ikke. Jeg syns barn i SFO alder er for små til å være alene hjemme en hel arbeidsdag. For meg er det imidlertid greit med et par timer en gang i blant fra 7-årsalder, avhengig av omstendigheter og hvor modent barnet er. For meg har det også litt å si om barnet er mutters alene eller om det har eldre søsken tilgjengelig. Har aldri skjønt at det er så problematisk å ta ut feriedag hvis skole og SFO har stengt en dag.
Gjest Gjest-M- Skrevet 19. januar 2008 #17 Skrevet 19. januar 2008 Syns ikke nødvendigvis dette er uforsvarlig. Det kommer helt an på barnet og om foreldrene er tilgjengelig på tlf, kan komme seg raskt hjem i nødsfall, om man har naboer som kan titte innom osv. Mine barn var hjemme alene etter skoletid fra de var 8-9 år gamle, da de nektet å være på SFO. De vantrivdes veldig der, og totalvurderingen gjorde at det var bedre å være alene hjemme noen timer. De likte veldig godt å være alene, og det skjedde aldri noe som de ikke kunne håndtere. Da jeg selv var barn, elsket jeg å være alene. Det ble sjelden anledning til det, da mamma var hjemmeværende. Husker jeg spurte om hun ikke kunne være borte noen ganger, da jeg kom hjem fra skolen, så jeg kunne være litt alene. Da var jeg ikke mer enn 8-10 år.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #18 Skrevet 19. januar 2008 At barna syns det er stas å være alene hjemme syns jeg egentlig er litt irrelevant i forhold til om de bør være alene eller ikke. Selvfølgelig er det relevant. Man lar ikke små barn som ikke liker å være alene hjemme fordi de blir utrygge være alene.
Gjest vsn Skrevet 19. januar 2008 #19 Skrevet 19. januar 2008 Naboer av meg lar barnet sitt på 8-9 år være alene hjemme når skolen har planleggingsdager ol,og de selv er på jobb. Det er snakk om hele arbeidsdager. Jeg syns dette er uansvarlig. Hva mener andre om dette? 7 åringen min går ikke på SFO. Så han er hjemme alene i 3,5 t etter skoletid noen dager i mnd. Han vil det selv. Idag dro vi på handletur uten han. Han var hjemme og spilte tv spill med to nabounger. Når jeg ringte for å høre hvordan det gikk, og at vi snart kom hjem, da syntes han vi kunne være lengre borte! Han trives med å være alene hjemme. Men han kan ikke være alene hjemme en hel arbeidsdag enda. Å elte en 9 åring alene hjemme hele dagen er greit hvis ungen vil det selv.
Kosemose Skrevet 19. januar 2008 #20 Skrevet 19. januar 2008 Selvfølgelig er det relevant. Man lar ikke små barn som ikke liker å være alene hjemme fordi de blir utrygge være alene. Eh nei selvfølgelig ikke! Jeg mener da ikke det? Men jeg mener at selv om barnet eeelsker å være alene hjemme, er det ikke dermed sagt at det er ok i mine øyne. Jeg trodde ikke det var nødvendig å presisere at det selvsagt er en forutsetning for at man i det hele tatt skal vurdere barn alene hjemme at barnet er trygg og selv ønsker det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå