Gå til innhold

3 år og bleiforbruker

Anbefalte innlegg

Gjest septica
Skrevet

Har en sønn på snart 3 år.....

Har kjøpt potte og ring til å ha på dosete.

Han forbinder bleier med babyer og vil derfor helst gå med truse men problemet er det at han glemmer seg ut hele tiden.

Han klarer fint å gå på do men da må jeg minne han på det og hjelpe han(selvfølgelig)...Har prøvd å venne han av med bleier i to mnd nå men det resulterer i at han tisser seg ut ganske ofte...

Er det noen som har noen gode råd til meg omhvordan jeg kan gjøre

han litt mer obs på at han går med truse og ikke bleie slik at han ikke glemmer seg ut??? :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere rutiner på å gå på do om morgenen og med jevne mellomrom ut over dagen?

Skrevet

Vi tok han med på do om morgenen, etter måltider og når vi ser at han begynner å klype seg fast i buksa med ene hånden. Da er det som regel et tegn på at han må tisse. Men bleieslutt gikk egentlig av seg selv så jeg har ikke så mange råd å komme med.

Gjest septica
Skrevet
Har dere rutiner på å gå på do om morgenen og med jevne mellomrom ut over dagen?

Ja han sover med bleie men skifter til truse med en gang han står opp

åsså tar jeg han med på do med ca 1 times mellomrom

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet

Bleieavvenning skal ikke ta så lang tid med et barn som er moden for bleieslutt. Det virker på meg som om gutten din er psykisk moden siden han sier han ønsker å slutt med bleier og at de kun er for babyer. Hvis han virkelig mener dette selv da, og det ikke er dere eller andre som sier at bleier er for babyer? Men fysisk er han kanskje ikke helt moden enda dersom han selv ikke sier i fra at han må tisse. Enten så kjenner han det ikke, eller så går det galt fordi han er vant til at du passer på at han tisser ved å ta han på do 1 gang i timen. Enten må du overlate ansvaret helt og holdent til han slik at han får sjansen til å finne ut av det selv, eller så må dere kanskje innse at han ikke er riktig moden enda, og fortsette med bleier en stundt til om han fortsetter å tisse på seg. Nattbleien/sovebleien er det ingenting å bry seg om enda, mange på den alderen som trenger å sove med bleier på seg.

Gjest septica
Skrevet
Bleieavvenning skal ikke ta så lang tid med et barn som er moden for bleieslutt. Det virker på meg som om gutten din er psykisk moden siden han sier han ønsker å slutt med bleier og at de kun er for babyer. Hvis han virkelig mener dette selv da, og det ikke er dere eller andre som sier at bleier er for babyer? Men fysisk er han kanskje ikke helt moden enda dersom han selv ikke sier i fra at han må tisse. Enten så kjenner han det ikke, eller så går det galt fordi han er vant til at du passer på at han tisser ved å ta han på do 1 gang i timen. Enten må du overlate ansvaret helt og holdent til han slik at han får sjansen til å finne ut av det selv, eller så må dere kanskje innse at han ikke er riktig moden enda, og fortsette med bleier en stundt til om han fortsetter å tisse på seg. Nattbleien/sovebleien er det ingenting å bry seg om enda, mange på den alderen som trenger å sove med bleier på seg.

Takk for tips=)

Ja jeg føler at det er riktig det du sier om at han kanskje ikke er helt moden

men bekymringen min er at han kanskje får problemer senere om han går for lenge??Jeg vet ikke men pappaen hans var sengevæter til han var 14 år og det er ganske lenge.....

Skrevet

Har dere prøvd med klistremerkeopplegg? Hos oss fungerte det fint. Ett klistremerke på et ark for hver gang hun sa i fra om at hun måtte og det virkelig kom noe i do. Men dette fungerer kanskje best på jenter som er mer opptatt av klistremerker?

Hilsen Lille meg

Gjest septica
Skrevet
Har dere prøvd med klistremerkeopplegg? Hos oss fungerte det fint. Ett klistremerke på et ark for hver gang hun sa i fra om at hun måtte og det virkelig kom noe i do. Men dette fungerer kanskje best på jenter som er mer opptatt av klistremerker?

Hilsen Lille meg

Ja det var ikke dumt du.....Hmm....

Skrevet

helt vanlig at gutter bruker bleier lenger enn jenter, og ikke uvanlig at de er tre og et halvt før de slutter. prøv igjen til våren!

Gjest septica
Skrevet
helt vanlig at gutter bruker bleier lenger enn jenter, og ikke uvanlig at de er tre og et halvt før de slutter. prøv igjen til våren!

Takk takk :gjeiper:

Skrevet
Takk for tips=)

Ja jeg føler at det er riktig det du sier om at han kanskje ikke er helt moden

men bekymringen min er at han kanskje får problemer senere om han går for lenge??Jeg vet ikke men pappaen hans var sengevæter til han var 14 år og det er ganske lenge.....

De fleste barn blir tørre i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år så sønnen din er som du ser overhodet ikke sent ute med bleieslutten. Så det er ingen grunn til panikk for at han går med bleier fortsett. At din mann var sengevæter til han var 14 betyr ikke at din sønn kommer til å gjøre det samme, selv om det faktisk er en viss fare for dette da sengevæting er arvelig. Et barn karakteriseres ikke som sengevæter før barnet er fylt 6 år, så det er lenge til dere vil se om han har arvet problemt fra pappa'n. Det er uansett helt normalt at mange barn trenger nattbleie i måneder/år etter at de ble tørre om dagen, så konsentrer dere om å bli kvitt dagbleiene først dere. Det kan skje at han også automatisk slutter å tisse på seg om natten samtidig, men det er i såfall kun en ren bonus.

Gjest Gjeste-gjest
Skrevet

Det vitkig å ikke stresse opp situasjonen, og heller bagetalisere uhell. Mange gutter sliter med prestasjonsangst rundt slikt, og da kan det ende med at barnet bruker enda lengre tid for å venne seg av med bleie

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet

Syns det er viktig å fortelle gutten at bleier ikke bare er for babyer jeg, det er ingen grunn til at han i hans alder skal gå rundt å ha dårlig følelse overfor det faktum at han har bleie på stumpen. Fortell han at det er mange barn på hans alder som har bleie i buksa si, og at han ikke skal være lei seg for at han ikke klarer å gå på do enda. Men at dere skal fortsette å trene på det å gå på do, så kan han sikkert slutte med bleier til sommeren når det blir varmt i lufta og han kan gå lettkledd/naken ute. Da er det deilig å gå uten bleie da vet du :o)

Gjest *nurket*
Skrevet

Henger meg på den som sa at gutten ikke virker moden og klar nok for å slutte med bleie, selv om han har fått det for seg at kun babyer går med bleie. Bedre å snakke med han at bleier ikke kun er for babyer. Han er bare 3 år, og det er ikke uvanlig at gutter går med bleier lengre enn jenter. Min 4 åring sluttet når han var 3.5 år. Da la han det bort selv. Noen uhell har vi hatt, men ikke daglig.

Skrevet

Barn i dag bruker bleier mye lengre enn da de gamle tøybleiene ble brukt. Årsaken sies å være at dagens bleier er FOR gode, de merker rett og slett ikke ubehaget med å gå i våte bleier.

Nå er det kommet noen bleier i handelen som er beregnet på barn som skal bli tørre, barna kjenner at de har tisse på seg,og syns det er ubehagelig. Kan kanskje prøve de?

Ellers går det an å gå ned en bleiestørrelse fra de han vanligvis bruker,da vil antagelig samme effekt oppstå siden jo mindre bleiestørrelse jo mindre absorberingsevne....

Gjest septica
Skrevet
Barn i dag bruker bleier mye lengre enn da de gamle tøybleiene ble brukt. Årsaken sies å være at dagens bleier er FOR gode, de merker rett og slett ikke ubehaget med å gå i våte bleier.

Nå er det kommet noen bleier i handelen som er beregnet på barn som skal bli tørre, barna kjenner at de har tisse på seg,og syns det er ubehagelig. Kan kanskje prøve de?

Ellers går det an å gå ned en bleiestørrelse fra de han vanligvis bruker,da vil antagelig samme effekt oppstå siden jo mindre bleiestørrelse jo mindre absorberingsevne....

Ja de bleiene prøvde vi,uten resultat...Jeg tror jeg lar han få gå med bleia si til sommeren jeg da..Må bare få det ut av tankene,har blitt "pusha" på helsestasjonen siden han var 2 år så jeg har lenge trodd at "vi var treige"...

Takk for alle svar,føler meg bedre nå=)=)=)=)

Skrevet
Ja de bleiene prøvde vi,uten resultat...Jeg tror jeg lar han få gå med bleia si til sommeren jeg da..Må bare få det ut av tankene,har blitt "pusha" på helsestasjonen siden han var 2 år så jeg har lenge trodd at "vi var treige"...

Takk for alle svar,føler meg bedre nå=)=)=)=)

Det syns jeg var en klok avgjørelse. Skjønner ikke dette evige maset om å få ungene ut av bleiene så tidlig som mulig. Det kommer når de er modne for det både fysisk og psykisk. Syns det er søte med bleierompe jeg da, det er liksom noe uskyldig over dem der de tusler rundt med bleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...