Kristaa Skrevet 16. januar 2008 #21 Skrevet 16. januar 2008 Til alle dere som nevner det vi har hørt tidligere, at barn som har opplevd å bli "tuklet" med reagerer forskjellig (det blir slengt som et forsvar for noe jeg ikke helt forstår men..) Mener dere selvom et barn reagere forskjellig, at skal det være greit at voksne "tukler" med barn? Og har dere barn selv? Eller har dere opplevd å leve nær noen som har opplevd overgrep? Nei, det er ikke greit at voksne tukler eller gjør verre ting med et barn, men barn kan reagere forskjellig. Du kan ikke for alvor mene at ethvert barn som har opplevd en eller annen form for overgrep følger et likt reaksjonsmønster??? Jeg har ikke barn selv Jeg kjenner folk som har opplevd overgrep, ja
Gjest Bodillen Skrevet 16. januar 2008 #22 Skrevet 16. januar 2008 Det som er betenkelig når Staff kommer med uttalelser som de han har kommet med i media, er bl.a hvilken effekt de har på (potensielle) pedofile overgripere. Jfr. link i tråd jeg startet her tidligere i dag, "Pedofilidømte ut mot Staff, verdt å lytte til, kanskje?!
Nokia Skrevet 16. januar 2008 #23 Skrevet 16. januar 2008 I fare for å virke veldig krass, du vet hva det har gjort med ditt barn men poenget er vel slik jeg leser det at det finnes nyanser og at barn reagerer forskjellig. Barn reagerer forskjellig. Men om bare ETT av alle disse barna har fått livet sitt ødelagt, så er vel det MER ENN NOK!?!
Kristaa Skrevet 16. januar 2008 #24 Skrevet 16. januar 2008 Barn reagerer forskjellig. Men om bare ETT av alle disse barna har fått livet sitt ødelagt, så er vel det MER ENN NOK!?! Selvsagt er det mer enn nok, det er ingen som mener noe annet skulle jeg tro
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #25 Skrevet 16. januar 2008 Det som er betenkelig når Staff kommer med uttalelser som de han har kommet med i media, er bl.a hvilken effekt de har på (potensielle) pedofile overgripere. Jfr. link i tråd jeg startet her tidligere i dag, "Pedofilidømte ut mot Staff, verdt å lytte til, kanskje?! Vel. De "pedofile" har kanskje også en grunn til å henge seg på hylekoret... Og å liksom ilegge en uttalelse slik stor betydning og ikke minst påvirkningskraft er litt vel drøyt...straffen blir ikke mildere pga hva Staff har sagt.
Tabris Skrevet 16. januar 2008 #26 Skrevet 16. januar 2008 Det er vel ingen som mener at "tukling" er greit og kan forsvares på noen måte. Poenget er å få frem at det kan finnes nyanseforskjeller når det gjelder hvor skadelig dette oppfattes for barnet selv. Og jeg mener det er mulig at et barn kan ta mer skade enn det ellers ville gjort av såkalt "tukling" hvis omgivelsene forteller barnet at dette er det absolutt verste, mest ydmykende og mest forferdelige og skamfulle du kan komme borti!
Gjest Bodillen Skrevet 16. januar 2008 #27 Skrevet 16. januar 2008 Vel. De "pedofile" har kanskje også en grunn til å henge seg på hylekoret... Og å liksom ilegge en uttalelse slik stor betydning og ikke minst påvirkningskraft er litt vel drøyt...straffen blir ikke mildere pga hva Staff har sagt. Men for enkelte kan det vel kanskje føles greit å legge mer enn hva godt er i Staffs uttalelser? F.eks for å rettferdiggjøre og ufarliggjøre egne handlinger...?
lille_lam Skrevet 16. januar 2008 #28 Skrevet 16. januar 2008 Nei, det er ikke greit at voksne tukler eller gjør verre ting med et barn, men barn kan reagere forskjellig. Du kan ikke for alvor mene at ethvert barn som har opplevd en eller annen form for overgrep følger et likt reaksjonsmønster??? Jeg har ikke barn selv Jeg kjenner folk som har opplevd overgrep, ja Hvis du leser ordentlig hva jeg har skrevet så trenger du ikke spørre om jeg for alvor mener... osv. Ser du at jeg skrev at alle barn reagere forskjellig? Det er vel allment kjent at forkjellige mennesker og barn reagerer forskjellige på opplevelser, men hvorfor er du og andre så opphengt i den biten? Hvorfor er det så interresant? Alle vet vel dette? Men det jeg spør om er: Hvis dere kan se bort i fra den biten om at barn reagerer forskjellig, synes dere det er greit at voksne gjør slikt? Det var det jeg spørte om..
Gjest Bodillen Skrevet 16. januar 2008 #29 Skrevet 16. januar 2008 Det er vel ingen som mener at "tukling" er greit og kan forsvares på noen måte. Poenget er å få frem at det kan finnes nyanseforskjeller når det gjelder hvor skadelig dette oppfattes for barnet selv. Og jeg mener det er mulig at et barn kan ta mer skade enn det ellers ville gjort av såkalt "tukling" hvis omgivelsene forteller barnet at dette er det absolutt verste, mest ydmykende og mest forferdelige og skamfulle du kan komme borti! Det er jeg enig i, men man skal også trå varsomt med å bagatellisere, med fare for å krenke ofrenes egne og fullt ut berettigede emosjonelle reaksjoner på overgrep.
Tabris Skrevet 16. januar 2008 #30 Skrevet 16. januar 2008 Det er jeg enig i, men man skal også trå varsomt med å bagatellisere, med fare for å krenke ofrenes egne og fullt ut berettigede emosjonelle reaksjoner på overgrep. Absolutt. Det er en vanskelig balansegang. Jeg synes bare det er viktig å se på hvordan omgivelsens lynsjestemning og voldsomme reaksjon faktisk kan gjøre vondt verre - uten å bagatellisere overgrepene for de som har opplevd dem som forferdelige.
Kristaa Skrevet 16. januar 2008 #31 Skrevet 16. januar 2008 Hvis du leser ordentlig hva jeg har skrevet så trenger du ikke spørre om jeg for alvor mener... osv. Ser du at jeg skrev at alle barn reagere forskjellig? Det er vel allment kjent at forkjellige mennesker og barn reagerer forskjellige på opplevelser, men hvorfor er du og andre så opphengt i den biten? Hvorfor er det så interresant? Alle vet vel dette? Men det jeg spør om er: Hvis dere kan se bort i fra den biten om at barn reagerer forskjellig, synes dere det er greit at voksne gjør slikt? Det var det jeg spørte om.. Det har jeg svart på over her - NEI, selvfølgelig er det aldri greit. Men man trenger ikke PÅTVINGE et barn følelser og tanker som ikke er der. Absolutt. Det er en vanskelig balansegang. Jeg synes bare det er viktig å se på hvordan omgivelsens lynsjestemning og voldsomme reaksjon faktisk kan gjøre vondt verre - uten å bagatellisere overgrepene for de som har opplevd dem som forferdelige.
lille_lam Skrevet 16. januar 2008 #32 Skrevet 16. januar 2008 (endret) Det har jeg svart på over her - NEI, selvfølgelig er det aldri greit. Men man trenger ikke PÅTVINGE et barn følelser og tanker som ikke er der. Det er mange følelser og tanker som barna blir påtvunget fra voksne pedofile som jeg tenker at de ihverfall IKKE trenger.. Endret 16. januar 2008 av lille_lam
Gjest Bodillen Skrevet 16. januar 2008 #33 Skrevet 16. januar 2008 Absolutt. Det er en vanskelig balansegang. Jeg synes bare det er viktig å se på hvordan omgivelsens lynsjestemning og voldsomme reaksjon faktisk kan gjøre vondt verre - uten å bagatellisere overgrepene for de som har opplevd dem som forferdelige. Men da er vi jo enige, da, jo!
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2008 #34 Skrevet 16. januar 2008 (endret) Jeg mener at det skal være null toleranse når det gjelder å tråkke over ett barns grenser. Og jeg synes det er skremmende å lese at mange mener at graden av alvorlighet har noe å si. Noen barn kommer seg lett etter et alvorlig overgrep, mens andre sliter hele livet av det du kategoriserer som mildt. Grensen går der hvor overgrepet har et seksuelt motiv i mine øyne. Dette er ikke noen uskyldig mann som har lekt litt med barn i beste mening, nei han har direkte brukt barn til sin egen seksuelle tilfredstillelse. Bør få lovens strengeste straff. Dette er ikke lynsjestemning, klart det vekker sterke følelser når noe har med et barn å gjøre.. Et barn kan ikke forsvare seg selv, ett barn kan ikke alltid utrykke følelser på en måte som voksne kan forstå.. Et barn trtenger voksne til å tale sin sak. Jeg er helt skokkert over mange her inne sin "korekte" holding til den saken. "Uskyldig til motsatte er bevist, livet hans er ødelagt osv...." Når man blir voksen er man selv ansvarlig for sine egne handlinger, og bør straffes deretter. Jeg eier ingen medfølelse den såkalte lommemannen. Han som er arrestert er tidligere anmeldt i lignende saker. Og sånne mennesker bør holdes innlukket for evig tid. Det er INGEN som har sagt at det han har gjort - uansett grad - ikke er straffbart. Hvorfor forholder du deg ikke til det som blir skrevet istedenfor å stille opp et argument som ikke finnes? For meg er det også nulltoleranse for handlinger av denne typen - uansett grad - av en voksen overfor et barn. For meg er det uvesentlig for straffeutmålingen om barnet har det bra eller dårlig i dag på tross av hendelsen. For meg er tukling, voldtekt og gruppevoldtekt ulovlige handlinger som straffes med forskjellige strafferammer i straffeloven. Endret 16. januar 2008 av Blondie65
Kristaa Skrevet 16. januar 2008 #35 Skrevet 16. januar 2008 Det er mange følelser og tanker som barna blir påtvunget fra voksne pedofile som jeg tenker at de ihverfall IKKE trenger.. Du går jo langt ut over hva som diskuteres her. INGEN mener barn trenger å oppleve pedofile handlinger. Ellers kan du lese innleggene til Tabris, det dekker det jeg mener om saken.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2008 #36 Skrevet 16. januar 2008 Det er mange faktorer som kan legges til grunn i vurderingen av et overgreps alvorlighetsgrad, og jeg kan stille opp noen få eksempler som et minimum av spørsmål en bør stille i slike saker : Det eneste spørsmålet man bør stille er om NN som er arrestert er den angivelige lommemannen som har utført seksuelle overgrep som i hht. straffeloven er ulovlige. Alt annet blir uvesentlig. Barnets reaksjon eller mangel på reaksjon bør ikke ha noe å si for straffeutmålingen. Det skulle egentlig ha tatt seg ut. Jeg ser det nesten for meg: A er tiltalt for å ha befølt B og C. B og C blir underlagt en psykiatrisk undersøkelse for å finne ut hvor stor skade de har tatt av dette. B har siden overgrepet skjedde slitt med søvnproblemer og tillit til voksne mens C har aldri hatt slike problemer. Siden reaksjonsmønsteret får uttelling for straffereaksjonen blir A kun dømt i forholdet som gjelder B. -Hvilken handling er utført, er barnet blitt fysisk berørt/ befølt ? -Har barnet nær relasjon til overgriperen ? -Er barnet blitt utsatt for gjentatte overgrep over tid ? -Er det blitt utført tvang samtidig med overgrepet ? -Er det blitt utført vold samtidig med overgrepet ? -Er barnets liv og helse blitt satt i fare? Jeg forstår ikke disse spørsmålenes relevans til saken. De er relevante for politiets ettersforskning og tiltalte av antatt gjerningsmann og hvilke paragrafer i straffeloven som gjelder (voldtekt kontra beføling, etc). Spørsmålene er totalt irrelevante for om NN er skyldig i et overgrep eller ikke. Med den begrensede informasjon som foreligger i lommemannsaken som grunnlag, så kan man sannsynligvis svare nei på alle spørsmålene her bortsett fra det siste. I minst et av tilfellene ble barnet gnidd inn med sepe i øynene av en gjerningsmann (NN var beviselig på stedet og ble avhørt om forholdet også). Dette må vel i alle fall kunne karakteriseres som tvang, vold samt at helse ble satt i fare? Så her må man nok svare ja på flere av spørsmålene. En annen ting er at selv om det skulle være slik at risikoen for at barn reagerer negativt på slike hendelser skulle være lav, så er det vel likevel en risiko, og det er vel en risiko for barnets liv og helse - altså må man kunne svare ja på dette spørsmålet også selv med de "mindre alvorlige" hendelsene. I flere tilfeller har NN brukt tape til å holde barnets hånd fast i bukselommen - er ikke dette tvang? Så selv om jeg ikke forstår hvorfor spørsmålene er relevant for om det foreligger et straffbart overgrep eller ikke mener jeg at det blir feil å svare kategorisk nei på disse spørsmålene. Jeg tror de aller fleste barn kommer fra en slik handling uten alvorlige psykiske senskader, forutsatt at det kun er snakk om et enkelt tilfelle av tukling. De fleste er ikke alle. Du innrømmer altså selv at det er en risiko. Noe annet hadde det vært om f.eks. far eller mor hadde gjort det samme mot sitt barn gjentatte ganger over flere år. Ikke for å bagatellisere men for å sette det i et videre perspektiv. Da ville de blitt tiltalt for incest og det er et helt annet overgrep enn det denne mannen er tiltalt for. Hva har det med saken å gjøre? Når det er sagt så finnes det selvfølgelig unntak, ved at noen barn kan være mer følsomme enn andre. Men, når samfunnet unisont og ukritisk signaliserer at en slik handling er helt forferdelig og veldig skadelig for barna, så tror jeg at det i seg selv kan skade barna mer enn selve handlingen de har blitt utsatt for. Joda ... vi har hørt det nå. Men hva har det med saken å gjøre? Det er etter straffeloven ulovlig å tilrane seg beføling av mindreårige, og det er helt uavhengig av om barnet tar skade av det eller ikke. Det er ulovlig, dermed straffbart. Om overgrepet kan sies å være alvorlig, så må det etter min oppfatning kun være i forhold til det siste spørsmålet. Barna er her blitt utsatt for en ikke ubetydelig smittefare i forhold til seksuelt overførbare sykdommer, som følge av og forutsatt kontakt med sæd. I verste fall; tenk om lommemannen var HIV-positiv og et av barna hadde et sår på handa… Ja dette ble omtrent like saklig som innholdet i et annet innlegg som hevdet at unger løp rundt om natten og først stjal NN sitt DNA for deretter å smøre seg selv inn med det. Jeg forstår ikke helt hvor du eller Staff vil hen med denne ufarliggjøringen av handlingene. Dvs. jeg vet veldig godt hvor Staff vil - han mener jo litt sex mellom store og små hører med i de fleste familier og lommetennis er bare spennende. Hva er din agenda? Det er straffbart å lokke barn til å beføle seg på denne måten. NN er tiltalt for å ha lokket barn på denne måten i 30 år. Jeg håper han blir dømt for det og at han forsvinner fra samfunnet for lang tid. For i motsetning til deg er jeg ikke villig til å akseptere lokkemenn som går rundt og utsetter unger for psykiske belastninger - selv om det skulle være en liten risiko for det. Jeg er simpelthen ikke villig til å akseptere at det er en del av det å vokse opp å bli utsatt for lokkemenn. I motsetning til deg mener jeg at det er overgriperens ansvar om barnet blir skadet eller ikke, og ikke samfunnets fordømmelse av handlingene og hysteriske foreldre. Hvis noe slikt skjer håper jeg selvsagt at foreldre kan være fornuftig nok til å snakke rolig om det som skjedde med barnet på et nivå som barnet kan forstå. Men anmeld det likevel. Det er nemlig straffbart dette.
Gjest En annen gjest Skrevet 16. januar 2008 #37 Skrevet 16. januar 2008 Barnets reaksjon eller mangel på reaksjon bør ikke ha noe å si for straffeutmålingen. Det skulle egentlig ha tatt seg ut. Jeg ser det nesten for meg: A er tiltalt for å ha befølt B og C. B og C blir underlagt en psykiatrisk undersøkelse for å finne ut hvor stor skade de har tatt av dette. B har siden overgrepet skjedde slitt med søvnproblemer og tillit til voksne mens C har aldri hatt slike problemer. Siden reaksjonsmønsteret får uttelling for straffereaksjonen blir A kun dømt i forholdet som gjelder B. Fint å se at du morer deg, men hvis du hadde kunnet noe om jus ville du visst at i hvilken grad offeret har hatt problemer i ettertid har betydning for straffeutmålingen, men da helst i skjerpende retning.
lille_lam Skrevet 16. januar 2008 #38 Skrevet 16. januar 2008 (endret) Du går jo langt ut over hva som diskuteres her. INGEN mener barn trenger å oppleve pedofile handlinger. Ellers kan du lese innleggene til Tabris, det dekker det jeg mener om saken. Går jeg langt over hva som diskuteres her?? Du selv sa at man ikke trenger å påtvinge barn følelser og tanker som ikke er der. Og jeg mener at det skal ikke de behøve å bli påtvinget fra pedofile heller! Jeg har forstått hva du mener om saken.. Endret 16. januar 2008 av lille_lam
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2008 #39 Skrevet 16. januar 2008 Fint å se at du morer deg, men hvis du hadde kunnet noe om jus ville du visst at i hvilken grad offeret har hatt problemer i ettertid har betydning for straffeutmålingen, men da helst i skjerpende retning. Siden du kan juss kan du kanskje finne rett paragraf for dette du da?
Harlekin Skrevet 16. januar 2008 #40 Skrevet 16. januar 2008 (endret) Dersom vi hadde befunnet oss i Ville Vesten nå, så tror jeg faktisk at både Lommemannen og Staff hadde hengt i nærmeste tre. De voldsomme truslene som Staff mottar, og folks og medias reaksjoner, mener jeg er lynsjestemning. En slik stemning kan nesten karakteriseres som massehysteri, og det er farlig (Med "hysteri" her mener jeg ikke å bagatellisere overgrep eller snakke om forskjellige grader av dette). Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Har Lommemannen begått de forbrytelsene han blir tiltalt for, er det selvsagt ikke noe spørsmål om han burde straffes. Men det går an å holde de mest blodtørstige følelsene sine under kontroll. Det er en grunn til at vi har rettsvesen i Norge. Endret 16. januar 2008 av Harlekin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå