Gå til innhold

Klippe klørpå innekatt

Diezel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trodde ikke det var nødvendig om en bare har noe katten kan kvesse klørne på inne? Men vet ikke jeg, pusen min er ute store deler av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel operert med å klippe på forpotene en gang i måneden eller så, og sjekker da bakpotene også for å se hvordan det står til der. Vi har ikke behøvd å klippe på bakpotene ennå, etter å ha hatt pus i hus siden september.

Fremgangsmåte: det er lettest med 2 stk. mennesker - en til å holde og en til å klippe. Kjøp en skikkelig klosaks, spør etter det i dyrebutikken. Sørg for å holde katten godt fast... Trykk på tredeputene for å få fram klørne. Klipp kloa rett av, med god klaring til blodet og nervene, altså det rosa (hvis katten din har lyse klør. Har den mørke klør synes det ikke, og det har ikke jeg prøvd å klippe). Vi tar ikke så mye av hver klo, vi bare stusser dem litt.

Var det til å forstå? Det er mye lettere å vise enn å forklare.

Kanutta: vår katt får ikke slitt ned klørne nok bare med klorebrett og klatremøbel (og sofa). Klørne kan vokse så mye at de vokser inn i potene, så vi prøver å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåte: det er lettest med 2 stk. mennesker - en til å holde og en til å klippe. Kjøp en skikkelig klosaks, spør etter det i dyrebutikken. Sørg for å holde katten godt fast... Trykk på tredeputene for å få fram klørne. Klipp kloa rett av, med god klaring til blodet og nervene, altså det rosa (hvis katten din har lyse klør. Har den mørke klør synes det ikke, og det har ikke jeg prøvd å klippe). Vi tar ikke så mye av hver klo, vi bare stusser dem litt.

Vi gjør også det samme, men jeg klipper mye.

Katten har lyse klør, så nervene er godt synlige.

Grunnen til at jeg klipper så my, er at katten riper opp gulvet vårt.

(klipper klørne hver 3. uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper klørne på mine katter når jeg ser de begynner å bli lange og spisse, ca 1 gang i måneden.

Mine katter har 3 stk kloremøbler + sisalteppe på gulvet som de klorer på, men klørne trenger å klippes selv om de har dette tilgjengelig.

Jeg legger katten i fanget på ryggen, koser litt mage, og klipper litt innimellom. Ingen av mine 5 katter har noe problem med dette.

De får selvfølgelig belønning etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger katten i fanget på ryggen, koser litt mage, og klipper litt innimellom.

Åh, så behagelig det hørtes ut. De kattene jeg har vært borti liker så dårlig å bli klemt på potene at de må holdes fast.

Katten min vil ikke på fanget overhodet :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten vår sovner når vi klipper klørne hans. Han har a l d r i hatt noen dårlig opplevelse når det gjelder kloklipp. Aldri klippet over nerver eller noe, så han har ikke noe å være redd for :)

Beskrivelsen av kloklipp som ble gitt lenger oppe i tråden er veldig bra. Selv bruker jeg vanlig negleklipper til mennesker på katten vår. Syns ofte de klipperne man får i dyrebutikken blir for grove for katteklør. De er ganske sprø, og lette å klippe over. Om katten din har helt lyse klør hvor nervekarene er lett synlige ville jeg nok klippet så tett inntil nerven som mulig. Men, vær veldig nøye med å ikke treffe nerven. Sjansen er da stor for at katten blir redd. Her klipper vi klør hver 14. dag. eller etter behov.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus ligger på ryggen helt stille mens jeg klipper klør også. Kjøpte vanlig klosaks på dyrebutikken, og passer på å ikke klippe for langt ned. Veldig deilig med korte klør.

Men nå skal jeg snart slippe hu ut så klørne får vokse, og det går utover sofaen :-/ mye morsommere å klore på den enn på sitt eget klatrestativ gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

aldri hørt om noen som klipper klørne til katter. de kvesser jo klørne selv, og de vokser ikke å blir lange sånn som de blir på hundene.

vi har katter som er masse ute, så vi trenger iallefall ikke tenke på det. de bruker klorestativ og noen ganger går de berserk på tepper, veggen og bordbena. :( men,men....

Endret av Linn24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant nettopp en artikkel på internett, og det er tilfelle at man kan klippe klørne på innekatter. :overrasket:

det hadde jeg ikke trodd. :fnise:

høres sprøtt ut. hehe

Endret av Linn24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

aldri hørt om noen som klipper klørne til katter. de kvesser jo klørne selv, og de vokser ikke å blir lange sånn som de blir på hundene.

vi har katter som er masse ute, så vi trenger iallefall ikke tenke på det. de bruker klorestativ og noen ganger går de berserk på tepper, veggen og bordbena. :( men,men....

Nei, man trenger skjelden å klippe klørne til utekatter, da de sliter klørne sine mye mer enn katter som er mye inne. Utekatter trenger dessuten klørne sine til å forsvare seg med, og til å klatre med.

Noen innekatters klør blir ofte veldig lange og slites ikke ned naturlig, selv om de har diverse kloremøbler tilgjengelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i gang med min første innekatt (*sparke til dumme borettslag som forbyr utekatter og likevel klager på rotteplage*), og jeg er ganske overrasket over hvor fort klørne faktisk vokser og hvor lite de slites selv på en pus som tilbringer veldig mye tid på klorebrettet sitt. Har aldri behøvd å tenke på sånt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...