Gå til innhold

Sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Gjest bmenneske
Skrevet

Er ei jente på 21 år som sliter veldig med å få sove! Før kom det bare i forbindelse med stress f.eks. når jeg hadde eksamen, men nå er det hver natt. Har vært sånn i rundt 7 mnd. Jeg er et utpreget b-menneske, våkner veldig til på kvelden, selv om jeg bare har sovet 3-4 timer. Prøver å stå opp tidlig, men selv om jeg kommer meg opp rundt kl 9 blir jeg ikke trøtt før klokken er 4... og selv om jeg er trøtt, får jeg aldri sove! Det er helt grusomt! Jeg går glipp av hele dagen, og går bare rundt og er trøtt.... ikke akkurat bra selskap! :) Nå begynner studiene snart også, og jeg vil så gjerne ha en rutine! Det er nettstudier, så da er det ingenting som DRAR meg opp av senga..

På videregående sto jeg opp kl 6 og var i seng kl 10. SUKK! Lengter tilbake til det.. :P

Har noen av dere prøvd sovemedisiner? Blir man veldig avhengi? Hva er bivirkninger? Demper det også angst?

Skrevet

Virker som om du burde få behandlig for angsten din!?

Sovemedisin vil du nok ikke få, om du ikke har en veldig slapp fastlege.

Gjest bmenneske
Skrevet

Ja, har tenkt litt på om jeg skal prøve behandling for angsten... i perioder er det grusomt. samtidig har jeg hørt at angstmedisin kan gi dårlig søvn. er også redd for å ta for mange piller, liker det ikke noe særlig.. har ikke noe mye penger, og har ikke råd til psykolog. kan man få angstmedisiner/sovemedisiner hos en helsestasjon? vet vi har et sånt tilbud på skolen.

Skrevet
Ja, har tenkt litt på om jeg skal prøve behandling for angsten... i perioder er det grusomt. samtidig har jeg hørt at angstmedisin kan gi dårlig søvn. er også redd for å ta for mange piller, liker det ikke noe særlig.. har ikke noe mye penger, og har ikke råd til psykolog. kan man få angstmedisiner/sovemedisiner hos en helsestasjon? vet vi har et sånt tilbud på skolen.

Gå ihvertfall og få hjelp før du knekker helt sammen av søvnmangel og angst! Jeg gikk med angstplager i lange tider før det toppet seg i en rekke panikkanfall. DA først gikk jeg til lege og fikk hjelp. Jeg har det mye bedre etter å ha begynt med medisiner, og jeg venter på time hos psykolog. Husk at det finnes mange, mange forskjellige medisiner mot angst - og det er jo ikke sikkert du behøver å begynne med noen heller. Det vurderer jo legen individuelt etter en samtale med deg. Ofte hjelper det vel så mye å snakke om situasjonen med noen som lytter og gir råd. Har du ikke tilbud om psykolog gjennom studentsamskipnaden f.eks - hvis du studerer? Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt fastlegen og fått meg en time så fort som mulig. Du skal jo ikke ha det slik som du beskriver det! God bedring og lykke til!! :klemmer:

Skrevet

Finnes naturmedisin som man kan bruke for å falle i søvn, er uten resept. Heter noe i duren Vale forte eller noe...

Skrevet
Virker som om du burde få behandlig for angsten din!?

Sovemedisin vil du nok ikke få, om du ikke har en veldig slapp fastlege.

Jeg har samme problemer som Ts og jeg får sovepiller av legen min. Veldig slapp fastlege.. hvor har du dette fra?? Er det ikke meningen at sovemedisin skal brukes til nettopp å få sove? Skjønner ikke hva som er så farlig med det.

Gjest Gjest-Maria
Skrevet

Å venne seg til bruk av sovemedisin i såpass ung alder er ingen god løsning.I en kort periode,ja.Men søvnen du får av sovemedisinen er ingen "ekte" søvn, siden den er framprovosert av medikamentet.Hverken angst eller søvnløshet kan alene kureres kun vha.medikamenter.Årsaken til problemene må fram i lyset....

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg mener å ha lest at sovemedisiner bare gjør søvnen bedre på kort sikt, men faktisk kan gjøre den verre på lang sikt. Uansett så virker det som om leger har blitt mer bevisst på avhengighetsfarene ved bruk av sovemedisiner.

Innsovningsmedisiner er noe annet, men jeg vet ikke noe om hvordan leger stiller seg til det.

Hvis du har problemer med angst, kan du ikke få legen til å henvise deg til psykolog? Hvis du tror søvnproblemene henger sammen med angsten, kan det være lurer å behandle dette, framfor å bare "ta plaster på såret" ved å bruke sovemedisin.

Her er noen søvntips.

Skrevet

"Valerina forte" heter naturlegemiddelet som hjelper deg med søvnproblemer. Det fåes kjøpt reseptfritt på apoteket. Dette er selvfølgelig en del svakere enn sovemedisin på resept,men til gjengjeld uten bivirkninger.

Søvnproblemer henger ofte sammen med angst. Jeg ville tatt en tur til min fastlege. Han kan hjelpe deg med både angst og søvnproblemene. Ihvertfall i første omgang. Hvis ikke dette blir bedre er han da pålagt å søke på en psykolog eller lignende for deg. Så hjelp finnes :) .

Skrevet
Dette er selvfølgelig en del svakere enn sovemedisin på resept,men til gjengjeld uten bivirkninger.

Det finnes INGEN legemiddler uten bivirkninger heller ikke naturlegemiddler. Forskjellen mellom vanlige legemiddler og naturlegemiddler er at det ikke finnes noen som helst kontroll, kvalitetssjekk eller oppfølging av disse.

Derfor vet man lite om hvordan de virker, ei heller om deres bivirkninger.

Skremmende at dere uttaler dere om medisiner som dere tydeligvis ikke kan noe om.

Skrevet
Jeg har samme problemer som Ts og jeg får sovepiller av legen min. Veldig slapp fastlege.. hvor har du dette fra?? Er det ikke meningen at sovemedisin skal brukes til nettopp å få sove? Skjønner ikke hva som er så farlig med det.

Fordi dette strider mot de rettningslinjene som leger skal holde seg til i forhold til utskrivning av vanedannende medikamenter! Man skal ikke skrive ut sovemedisin til pasienter med angst og IKKE til så unge pasietnter med angst. Det finnes en rekke bedre måter for å få bukt med både søvn problemer og angst som legen SKAL prøve ut.

Skrevet
Det finnes INGEN legemiddler uten bivirkninger heller ikke naturlegemiddler. Forskjellen mellom vanlige legemiddler og naturlegemiddler er at det ikke finnes noen som helst kontroll, kvalitetssjekk eller oppfølging av disse.

Derfor vet man lite om hvordan de virker, ei heller om deres bivirkninger.

Skremmende at dere uttaler dere om medisiner som dere tydeligvis ikke kan noe om.

Du har helt rett. Jeg er verken lege eller farmasøyt,så har ikke de kvalifikasjonene som trengs. Jeg er bare et helt vanlig menneske med egne erfaringer på dette området.

Det jeg mente å si var at naturlegemidler uten resept er mindre "farlig" enn legemidler på resept er. Sier seg egentlig selv da det er en god grunn hvorfor disse er reseptbelagt.

Skrevet
Det jeg mente å si var at naturlegemidler uten resept er mindre "farlig" enn legemidler på resept er. Sier seg egentlig selv da det er en god grunn hvorfor disse er reseptbelagt.

Akkurat der tar du faktisk feil. Det er ikke fordi naturlegemiddler nødvendigvis er mer harmløse som gjør at de ikke er reseptbelagte, det er fordi man ikke kan dokumentere deres virkning/mangel på virkning eller bivirkninger.

Personlige erfaringer blir ikke tillagt noen vitenskapelig verdi. Leger og farmasøyter baserer sin praksis på flere tusen pasienters respons til medikamenter.

Det er veldig skummelt at folk tror at naturmedisin er trygt, da dette er tøv.

Naturmedisin 1

Naturmedisin 2 - fra Balder klinikken

Skrevet

Kjenner igjen mye av det du sier, både for min egen del og en venninne av meg. Personlig har jeg ikke oppsøkt lege (er litt treg på sånne ting) men ble anbefalt johannesurt av faren min. Den skal virke mot lett nedstemthet, uro og søvnvansker. Har brukt det en drøy måned,men har ikke merket noe særlig forskjell.

Det beste tipset jeg har til deg er å roe ned før leggetid. Ofte tenker man på alt man ikke har fått gjort i løpet av dagen, og begynner dermed å stresse. Jeg pleier alltid å rydde unna ting før jeg legger meg (glass på bordet, klær på badet osv), slik at jeg ikke behøver å tenke på det. Men selvfølgelig er det flere ting som kan gjøre at du ikke klarer å roe deg ned, og alt kan ikke gjøres i løpet av en kveld. Personlig fant jeg ut at jeg får problemer med å sovne når jeg ser på klokka og tenker: " æææ, bare 5 timer til jeg må stå opp!" osv, og prøver da iherdig å sovne.. og da går det iallefall ikke! :forvirret: Har begynt med "sov-i-ro" i ørene,evt musikk, hender det hjelper! En annen ting som jeg har hørt at er viktig er at man kun skal bruke soverommet til sove, altså ikke ha kontor på samme rom, evt at man ofte legger seg på sengen for å lese osv.. man skal visst forbinde rommet med søvn, og ikke noe annet.

ikke så mange løsninger her gitt, men håper ting ordner seg for alle oss som sliter med å sove, og dermed aldri føler oss uthvilte... :gjeiper:

Skrevet

Vær obs på johannesurt og andre medisiner. Den krasjer med svært mange medisiner, inkludert hormonprevensjon som p-piller, plaster osv

Men jeg har fått god hjelp av johannesurt mot depresjon/angst, kombinert med valeria i perioder hvor jeg sliter med søvnen. Valeria fungerte ikke noe særlig før jeg begynte på johannesurt, så jeg vil tro det var depresjonen som var hovedårsaken til at jeg slet med søvn, og at det nå er tilfeldige søvnforstyrrelser jeg tar med valeriaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...