Gå til innhold

Spinning - nummen i fotbladene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent spinning en stund, men sliter veldig med at fotbladet, altså den fremre del av foten som jeg faktisk tråkker ned pedalen med, blir fryktelig nummen. Det prikker lett først, før foten blir "kald" og rett og slett nummen.

Hvordan kan jeg motvirke dette?

Jeg prøver å tråkke ned hælen, men jeg kan ikke si jeg har merket noen forskjell. Er det noen andre som har opplevd dette? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har trent spinning en stund, men sliter veldig med at fotbladet, altså den fremre del av foten som jeg faktisk tråkker ned pedalen med, blir fryktelig nummen. Det prikker lett først, før foten blir "kald" og rett og slett nummen.

Jeg prøver å tråkke ned hælen, men jeg kan ikke si jeg har merket noen forskjell. Er det noen andre som har opplevd dette? :sjenert:

har du ordentlige sko? sykkelsko?

Skrevet

Sykkelsko kan avhjelpe noe, eller sko med "fast" såle.

Men jeg synes det beste rett og slett er å løfte foten fra pedalen og riste litt. :fnise:

Skrevet

Det hjelper med sykkelsko og det hjelper veldig å tråkke "riktig" - det betyr at du må bruke ankelen når du tråkker og at du må tråkke ned og trekke like mye oppover - da får du variasjon i trykket under foten og det hjelper :)

Gjest Spinning-instruktør
Skrevet

Dette er et vanlig problem for de som bruker for myke sko. Du bør bruke en så hard sko som mulig, helst spinning-sko. Disse trenger ikke være dyre, får tak i bra sko på bla XXL for 500,- Det er verdt investering, da du i tilegg vil få en mye bedre arbeidsøkonomi, og bedre utbytte av treningen.

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Jeg har nettopp begynt med spinning og har omtrent det samme problemet. Det begynner med svake smerter, men blir bare verre og verre, samtidig som det blir numment. Med en gang jeg er av sykkelen, blir det borte, men jeg får ofte kramper i foten senere.

Jeg har faktisk skikkelige sykkelsko, så det bør ikke være problemet. Tenkte litt på posisjonen til cleatsene under skoen, men de sitter cirka midt på, så vet ikke helt hvilken retning jeg skal justere de..

Skrevet

Du blir nummen fordi du får dårlig blodgjennomstrømming i føttene.

Beveg på foten når du sykler. Ved nedtråkk skal hælen ned, og på opptråkk skal tærne peke nedover. Klønete forklart, men du skal få bevegelse i ankelen/foten.

Skrevet

Jeg får også nummene føtter noen ganger når jeg trener. Men dette er vanlig saltimer ikke spinning. Ikke er skoene for små heller, kjøpte de litt store. Utrolig irriterende.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg hadde akkurat det samme problemet, men det ble bedre da jeg flyttet "dingsen" under sykkelskoene lenger fram. Prøv det! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...