Gå til innhold

Feber- hvilken temp?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Jersey

Jeg tok tempen på meg selv i sted, føler meg ikke helt i slaget. Er svimmel, har litt vondt i hodet og er generelt slapp. Har tatt 4 paracet hittil i dag. Nå nettopp målte tempen min 38,17.

Er dette feber? Jeg er litt usikker på hva som er temp-grensa for feber/ikke feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har litt feber, men den er ikke så veldig høy. Paracet er jo febernedsettende, så om du målte en stund etter tatt paracet, er nok tempen din litt høyere.

Normaltempen til mennesker ligger rundt 37 grader, give or take.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg var hos legevaktdama en gang pga halsbetennelse. Hun spurt om jeg hadde feber. Da jeg sa jeg hadde 38 (eller var det 39..?) lo hun litt og sa det knapt kunne regnes som feber. Ja ja, hun holdt tåta da hun så den vakre byllen jeg hadde på ene mandelen. Man kan være skikkelig dårlig uten at det gjenspeiles i temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en jente for noen år tilbake som hadde hatt "problemer" i forhold til det å være syk siden hun nesten aldri nærmet seg mer enn 38 når hun var som dårligst.

Hun tok tempen en dag hun var frisk: 36.

Jeg tror nok at de fleste har 37 som normal temperatur, men hvis man er usikker kan det altså lønne seg å teste en "frisk" dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Tror jeg har 37 som normal temp (mener å ha målt det en gang), jeg får bare (nesten) aldri feber. Kan alle symptomer på en skikkelig influensa, untatt temperaturen. :roll: Moren min har det på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min normaltemp er 36,4-6. Derfor jeg skrev rundt 37, for det er mange som ikke ligger akkurat midt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt det "problemet" flere ganger jeg også. Fant så ut at det var lurt å måle normal-temperaturen, og den er 35,8-35,9. Ikke rart jeg føler meg elendig når jeg har 38,5 i temp...... Så grensa hva som er feber og ikke er vel temmelig individuelt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også normal temperatur på rett under 36, godt det ikke bare er meg. Trodde før at jeg aldri hadde feber jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg har også litt lav normaltemp, så når termometeret viser over 38 grader er jeg skikkelig dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Tror jeg har 37 som normal temp (mener å ha målt det en gang).

Man skal ikke tro, man skal vite, heter det. Vel, nå vet jeg at min temp i dette øyeblikk er 36.27, og jeg er frisk som en fisk med lett hodepine. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normaltemperaturen skal være rundt 37 grader. Selv har jeg 36 når jeg er frisk, så om jeg går litt over 37 grader, er jeg veldig slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med temperaturer er tydeligvis ganske individuelt, har også en venninne hvis normaltemp. ligger på rundt 36. Hun føler seg kjempesyk når temperaturen kryper mot 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan variere fra person til person hvilken kroppstemp som er normal. Men man sier vanligvis at normal kroppstemp ligger på rundt 37. Så har du en temp på 38,5 har du feber, men ikke mye, ingen vits i å pakke i seg for mye paracet.

Grunnen til at man har feber, er fordi det er kroppens egen forsvarmekanisme for å drepe bakterier rett og slett ved å "overopphete" kroppen for å utrydde bakteriene. Så kroppen prøver rett og slett bare å hjelpe deg med å bli kvitt noen bakterier! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg har også lav normaltemperatur og ikke engang da jeg var så syk av skalagensfeber at jeg ikke visste hvor jeg var hadde jeg over 39 i feber. Så det er ganske individuelt!

Mannen min får skyhøy feber, svetter den ut med ett par paracet og er mye friskere etterpå mens lille meg ikke engang har det normale regner som feber og hangler mye lenger enn ham (tror kroppen min er treg, jeg!!)

Føler du deg ikke bra, så er du det sikkert ikke heller, uavhengig om hva som defineres som feber!

God bedring!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. jeg kjenner det med en gang når jeg har feber, trenger faktisk ikke termometer for å være sikker i min sak. heller aldri slått fast hva som er normaltemperaturen min.

hvis det ikke er for ubehagelig pleier jeg å prøve å la feberen gå sin gang, den har tross alt til funksjon å gjøre meg frisk igjen. men det hender jeg putter i meg paracet for å slippe, det er jo ikke akkurat så behagelig heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bruksanvisningen til digitaltermometeret vårt står det følgende:

Normal temperatur ved måling...

... i rektum er ca. 37.3C

... under tungen er ca. 36.8C

... i armhulen er ca 36.3C

God bedring Jersey. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæh!

Jeg hadde vondt i hodet i stad og er vissen i kroppen / sliten. Målte under tungen og fikk følgende :

35.89 C

Prøver igjen nå og jeg har :

36.59 (?)

Hvorfor det ble målt så lite ?

Er det normalt ?

Jaja,- måler igjen om litt og slenger inn resultatet her :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...