Gå til innhold

Belønning av hund

Gjest skal bli hundeeier

Anbefalte innlegg

Gjest skal bli hundeeier
Skrevet

Leser meg opp til å bli hundeeier. Har god tid men vil gjerne kunne en del til hunden kommer i hus.

Har lest en del om hundeadferd og oppdragelse. Tviler ikke på at klikker er en veldig grei måte å bruke til å kære hunden nye ting og under trenings økter.

Men virker for meg litt upraktisk å bruke dette slavisk ved all kommunikasjon som enkelte bøker påstår.

Jeg har også stor tro på "ulveoppdragelse". I mine øyne er det mulig å kombinere "ulvetrening" eller knurring til valp for korrigering samtidig som man bruker ros for korrekt oppførsel.

Eller er dette bare forvirrende?

Er jo klar over at man kan/skal overse gal oppførsel. Men hva gjør man men er trassig unghund som konsekvent spretter opp så snart man slipper den med øyene på tross av at den har fått beskjed om å ligge.

Lurer derfor på hvordan dere belønner deres hunder utenom trenings økter og når dere trener på noe nytt?

Fortell gjerne hvilken teori/metode dere bruker og hvorfor dere har tro på den.

De hundene vi har hatt under oppveksten har vi alltid brukt ros og en godbit av og til. Og disse hundene har blitt flotte hunder.

Så jeg ikke får pepper: skal selvsagt gå på valpekurs når det blir hund, men skal nok studere langt flere hundebøker først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker godbiter... og hvis jeg trener agility, bruker jeg ball som belønning

Skrevet
Leser meg opp til å bli hundeeier. Har god tid men vil gjerne kunne en del til hunden kommer i hus.

Har lest en del om hundeadferd og oppdragelse. Tviler ikke på at klikker er en veldig grei måte å bruke til å kære hunden nye ting og under trenings økter.

Men virker for meg litt upraktisk å bruke dette slavisk ved all kommunikasjon som enkelte bøker påstår.

Mener du at all kommunikasjon går gjennom klikkeren? Det tror jeg ikke noen gjennomfører. De aller fleste gir hunden kos, snakker med den, leker med den osv i hverdagen uten klikkeren

Jeg har også stor tro på "ulveoppdragelse". I mine øyne er det mulig å kombinere "ulvetrening" eller knurring til valp for korrigering samtidig som man bruker ros for korrekt oppførsel.

Er jo klar over at man kan/skal overse gal oppførsel. Men hva gjør man men er trassig unghund som konsekvent spretter opp så snart man slipper den med øyene på tross av at den har fått beskjed om å ligge.

En som klikketrener 100% vil nok si at hunden ikke kan kommandoen godt nok, og at det er deg som hundefører kritikken skal gå mot. Det er forkjell fra å klikketrene og bruke klikkeren som et verktøy. For min del bruker jeg klikkeren for å gi hunden beskjed om at akkurat der gjorde den noe riktig og belønning er på vei, selv om jeg ikke føler treningsfilosofien fult ut. Jeg stiller krav til hunden, når den kan øvelsen forventer jeg av den at den f.eks ligger der til jeg gir den frisignal.

Du skal også passe deg for å overse all dårlig oppførsel. Bjeffing og snusing f.eks er selvforsterkende og må tase tidlig, overseing virker ikke der fordi hunden belønner seg selv.

Lurer derfor på hvordan dere belønner deres hunder utenom trenings økter og når dere trener på noe nytt?

Jeg mener at for hunden er all læring treningsøkter. Hunden merker ikke forskjell om du trener(lærer) den til å ikke klatre i gardiner, eller om du trener den til å sitte pent, det er læring i begge deler. Avhengig av hvor vanskelig øvelsen er for hunden, et enkel 'sitt' får hunden min kanskje en liten forkule, mens for passering av hund får hunden min en heftig drakamp. Du må se på hunden din hva den liker og orker å jobbe for. Ved klikketrening er det viktig å ha god forsterker, men ikke "bruke den opp" på øvelser som hunden kan.

De hundene vi har hatt under oppveksten har vi alltid brukt ros og en godbit av og til. Og disse hundene har blitt flotte hunder.

Så jeg ikke får pepper: skal selvsagt gå på valpekurs når det blir hund, men skal nok studere langt flere hundebøker først.

Det går nok bra, det virker som om du forbereder deg godt. Det er mange som har måtte bytte treningsmetode etterhvert som de har fått valp, så det er ikke verdens undergang å ha valgt feil treningsmetode. Hunden er et individ, og må behandles som et individ. Treningsmetoden som fungerer på nabohunden behøver strengt tatt ikke å fungere på din hund. Gjør opp en mening i hvordan du vil trene hunden din, begynn å tren og perfeksjoner treningsmetoden deres etter hva som passer deg og hunden din.

Lykke til!

Skrevet

Alltid? Også når du f.eks skal få hunden til å ligge i ro mens du ser på tv?

Skrevet

Tusen takk for et utrolig interessant svar CrizzBee!

Det var en slik "sunn fornuft" tilnærmelse jeg hadde tenkt meg, men de fleste bøkene er veldig bastante på at deres metode er den eneste riktige.

Skrevet

Hei.

Mitt første råd (basert på egen erfaring) er egentlig å skygge unna alle heftige diskusjoner om treningsmetoder på nettfora! Jeg gjorde den feilen på førstehunden, og resultatet var at jeg var konstant usikker på hva som var riktig å gjøre, og bikkja ble tilsvarende forvirra. Min mening er at det er mye bedre å velge seg ut EN type treningsmetode, for så å kjøre den ut 100%, siden dette ihvertfall er forutsigbart for hunden. Jeg tror de fleste treningsmetoder kan fungere generelt sett, men det viktigste etter min mening er å se an hva slags type person du selv er - og det samme med tanke på hunden din. Likevel er det viktigste hva du selv passer til, siden det tross alt er du som skal utføre metoden.

"Å velge seg en metode" trenger heller ikke bety å saumfare litteraturen for å finne ut hvilke regler som gjelder for akkurat "din metode", men å bruke litt sunn fornuft ved f.eks. å lese en del, men velge en gylden middelvei. Det gjør altså ingenting å ikke "tilhøre" en spesiell retning innen treningsmetodikk.

Nei, det er ikke forvirrende. Det som er viktig når du er helt fersk, er å få kunnskap om positiv straff (=å tilføre noe, det vil si at du f.eks. bruker mørk stemme, tar den i nakkeskinnet el.), hvis du velger å bruke det (slik det virker som om du har tenkt).

Man skal ha litt peiling for å straffe riktig - her har jeg selv gjort ufattelig mange feil!! For det første må du se an hunden. Med en myk hund kan det holde å bruke litt mørkere stemme enn vanlig, mens en hardere hund kanskje må tas tak i. Det viktige her (hvor mange feiler), er at straffen skal komme på riktig tidspunkt (så hunden kobler den sammen med den uønskede handlingen), at det skal gjøres kjapt og effektivt. Det er (veldig) mange som er litt treige i avtrekker'n og straffer hunden for seint så den ikke skjønner en pøkk, og dermed får ikke straffen noe virkning, bortsett fra at man vil ende opp med en usikker hund. Det samme gjelder med effektiviteten i straffen - det er ganske vanlig å liksom-straffe hunden igjen og igjen og igjen for samme atferd. Da har du ikke straffet riktig (og må se på hva du selv gjør feil, om det er timing eller "mengde")! Det er MYE bedre å ta litt i, slik at det blir en KORT og effektiv korrigering, enn at man "piller" borti hunden tusenvis av ganger. Du kan jo selv tenke deg hvor irriterende det er at noen "småplukker" på deg hele tiden (uten å skjønne hvorfor de gjør det, til og med ... :)

NB! Når jeg sier at det er bedre "å ta litt i", må det ikke misforstås. Det er her kjennskap til egen hund kommer inn i bildet. Du skal korrigere akkurat PASSE mye, så hunden skjønner poenget. Ikke mer. Dette finner du ut av.

Det er ikke nødvendigvis riktig å overse "feil" atferd (feil i våre øyne :)). Det er de såkalte "klikkertrenerne" som praktiserer dette veldig aktivt. Først litt kjapt om forskjellen på å trene klikkertrening og det å trene ved hjelp av dingsebomsen "klikker":

"Klikkertrenere" (misvisende ord!) er de som trener med negativ straff (de fjerner et gode istedet for å påføre f.eks. smerte, eksempel: de fjerner sin oppmerksomhet fra hunden ved å snu seg bort/gå, og ignorere den) og positiv forsterkning (fokus på masse ros når hunden er på riktig vei). Det du må bestemme deg for, er om du vil praktisere denne metoden til fulle, eller om du heller vil kunne korrigere hunden. Dette er smak og behag. En klikkertrent hund oppfører seg på en helt annen måte enn en "tradisjonelt" trent hund. Den klikkertrente hunden må selv finne ut av hva den skal gjøre for å oppnå belønning (de blir veldig kreative av dette!), og "straffen" for disse er å ikke få oppmerksomhet/belønning. De vil derfor jobbe utelukkende for å oppnå belønning, mens en "tradisjonell hund" også vet at den vil bli korrigert hvis den ikke oppfører seg riktig. Jeg er ikke enig med de klikkertrenerne som mener at tradisjonelle hunder kun jobber for å unngå straff - har du en god forsterker vil du også her få en hund som jobber med glede. Et hovedpoeng er at du ikke kan ignorere en tradisjonelt trent hund og tro det går bra, siden denne er trent annerledes. Hvis det ikke skjer noe, hvis den ikke hører "nei" el., tror den alt er OK. Klikkerhunden derimot, har lært at "avvisningen" fra mennesket betyr at den gjør noe feil.

Dette ble veldig veldig langt og sikkert klønete og rotete skrevet. Bare spør hvis noe (eller alt ;)) er uklart, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Tilbake til den "trassige" unghunden som spretter opp selv om den har fått beskjed om å ligge i dekk. Jeg tar nå utgangspunkt i min egen treningsmetode; den såkalte tradisjonelle. For det første: ved nyinnlæring skal det aldri, aldri, aldri straffes. Hunden vet ikke hva den skal, og det er din oppgave å lære den det. Selv om du synes den bør ha skjønt det etter så og så lang tid, skal du tenke deg nøye om om det kan være din egen feil, før du går inn og korrigerer. Men altså: ved nyinnlæring - IKKE straff. Det er også viktig å huske på at om hunden er flink i en øvelse i ett type miljø, betyr ikke det at du kan forvente at den kan det samme i en annen setting. Det er viktig å trene i mange forskjellige miljø, og når du bytter miljø må du gjerne begynne på nytt igjen (selv om det sannsynligvis vil gå fortere enn den aller første innlæringen av øvelsen). Det samme gjelder trening med/uten forstyrrelser. Forstyrrelser kan være mennesker, dyr, bråk etc. Ulike elementer må legges til gradvis, og når et nytt element er med i bildet, må du regne med at hunden går litt tilbake mtp utførelsen av øvelsen. Først når du er helt sikker på at hunden kan øvelsen i alle typer miljøer med forstyrrelser, kan du forvente at den gjør det den vet den skal (mange klikkertrenere mener at det aldri er hundens skyld at den ikke gjør det den skal, men at det er du selv som ikke har gjort en god nok jobb dersom hunden ikke gjør det riktig, og jeg ser poenget ved dette. Jeg bruker likevel lett korrigering når jeg mener hunden vet hva den skal, for å vise den/hjelpe den til å forstå at det den gjør nå, er feil. En slags påminnelse.)

Så var det det med unghund. Unghunder er fulle av fart og hormoner, og i mange perioder vil den være helt idiot (i våre øyne!!). Det må aksepteres. Her er det et poeng å kunne skille mellom pubertetsforvirring og testing av grenser, dette må du nesten finne ut av selv ved å bli kjent med hunden din. Men i alle fall, om hunden spretter opp selv om den kunne dekke lenge i går, vil det være naturlig i mange ungdomsfaser. Det var mange ganger min unghund plutselig liksom hadde glemt alt den hadde lært, tilsynelatende, men jeg så på ham at det var disse hormonene som herjet kroppen - han klarte ikke å konsentrere seg. Disse dagene/periodene gikk vi helt tilbake til det nivået hodet hans var på da - ofte kun kontakttrening og helt, helt enkle øvelser som sitt og ligg. Samt korte økter. Du kan selvfølgelig veilede dem hvis de er helt på bærtur (ikke straffe, men påkalle oppmerksomhet), men ikke ha høyere krav enn hundens nivå akkurat den dagen. I denne sammenheng er det også riktig å nevne viktigheten av en god forsterker - det er den som gjør deg interessant, og som gjør at du oppnår god kontakt med hunden din. Kontakt er alfa & omega!

Jeg bruker leker (kong og ball) og godbit. Vil jeg ha ro i øvelsen bruker jeg godbit, vil jeg ha fart og drive bruker jeg leke. Dette kommer selvfølgelig an på hva hunden din foretrekker og hva den responderer best på.

Jeg belønner egentlig ikke hunden noe særlig utenom treningsøktene (nå trenger ikke en treningsøkt å foregå på en bane; jeg mener uten at hunden har gjort noe for å fortjene den). Belønning er jo nettopp en belønning for å ha gjort noe riktig.

Jeg har ingen spesiell treningsguru jeg tilber, men jeg bruker mye positiv forsterkning, og positiv straff når jeg mener det er behov for det. Hovedfokus er alltid at alt skal være gøy! Jeg bruker positiv straff/korrigering fordi det er det jeg er vant til, det er det mitt miljø bruker, og det passer meg som person best. Jeg er av den helt bestemte oppfatning at hunder ikke lider noen nød av korrigering dersom den utføres riktig, og jeg ser derfor ingen grunn til å bytte metode.

Fytti h... dette ble langt... Sorry, jeg blir bare litt engasjert. :rodme:

Skrevet

Tusen takk petzl for et spennende innlegg. Jeg lærte mye, blir veldig forvirret når man leser mange bøker. For de forkynner ofte kun en lære samtidig som de påpeker at alle andre metoder er feil.

Har brukt knurring og mørk stemme på hundene vi hadde hjemme, det var veldig effektivt på dem.

Kjempe glad for at dere tar dere tid til å forklare for og hjelpe en nybegynner.

Skrevet

Jøss, gadd du å lese alt. :ler:

Bare hyggelig hvis det kan hjelpe litt.

Skrevet
Jøss, gadd du å lese alt. :ler:

Bare hyggelig hvis det kan hjelpe litt.

Klart jeg leste alt :)

Skrev jo ikke innlegget mitt for å korte, grunne svar.

Takk skal du ha

Skrevet
Klart jeg leste alt :)

Skrev jo ikke innlegget mitt for å korte, grunne svar.

Takk skal du ha

Det var ts

Skrevet

Bare av nysgjerrighet - har du tenkt på rase?

Driver og vurderer om jeg skal kjøpe ny hund innen et års tid selv her...

Skrevet

det som står i bøker er ikke fasitsvar på hvordan du skal belønne din hund... det er noe du må finne fram til selv... det finnes hunder som er matglade, de funker veldig bra på godis... det finnes hunder som ikke er så matglade, men de funker kanskje bedre med en leke...

noen hunder er glad i både mat å leke...

dette er noe du må finne ut selv, siden hunder er så forskjellige... innen for en rase er det jo maaaaange individer som er forskjellige...

bøkene er bare som en hjelp, som veileder deg når du har funnet din måte å belønne på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...