Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet og bladd litt på ebay siden jeg er i markedet for en ikke så alt for stor reisebag. Ser jo at man fort kan komme over 1000 kr. om man skal ha en litt skikkelig bag. Bare frakten blir jo lett $40.

Er det da så enkelt som at man kan si "forget it" hvis man finner en dyrere veske på ebay eller annet sted, eller finnes det tollregler også for såpass dyre ting. Har lett på tollvesenets sider og det ser vitterlig ut som maksgrensen på 1000 kr for innførsel av varer er absolutt.

Stemmer det eller misforstår jeg totalt :klø: ? Det virker liksom ikke rimelig at man ikke skal kunne kjøpe dyrere ting selv om det kanskje kan bli noe mer styr med fortolling.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_sommerblomst_*
Skrevet

Jeg har handlet alt mulig rart på ebay den siste tiden i forbindelse med bryllupet mitt. Alt fra kjoler til pyntegjenstander. De har vært innom tollen i Norge (har fått på seg stempel), men jeg har kun fått tilleggsavgift 1 gang, og det var for moms. De andre gangene har de latt pakka gå rett gjennom. Ikke forstår jeg meg på det for alle sendingene har vært i prisklassene mellom 1000 og 6000kr (Kun den på 6000 som det ble avkrevd mva på).

Skrevet

Merkelige greier, men da ser det altså ut til å gå an i allfall. Har handlet en del på ebay og ellers, men aldri for mer enn 1000 kr. (stort sett lander jeg faktisk under 200 kr grensa) så dette er ukjent terreng. Men takk for svar.

Gjest Gjest_sommerblomst_*
Skrevet

Fant du denne siden når du leste på tollvesenets sider ?

Netthandel - import ?

Her står det bla at de fleste varer er tollfrie (utenom klær). Derimot må du betale mva når varen kommer over 200kr (eksklusiv fraktkostnader). Jeg har derimot ikke fått toll på klærne jeg har kjøpt heller jeg da... så mulig de er litt sløve i kontrollen ?? eller kanskje jeg skulle vært en ærlig sjel å etterspør en regning :-)

Dersom varen koster over 1000 kr er helt ok, men kan ikke fortolles over internett. Det er mottaker av varen i Norge som må gjøre dette. Så da er det vel kanskje posten i Norge som burde ha avkrevd meg et tollgebyr på klærne da....siden pakkene gikk via vanlig postgang.

Skrevet
Fant du denne siden når du leste på tollvesenets sider ?

Netthandel - import ?

Jada, den var jeg innom - og synes godt de kunne hatt en oversikt over varer som er tollfrie så man slipper å bruke tid på å ringe (ikke at jeg gidder altså...) Men hvis 1000 kr. grensen gjelder bare internettfortolling så ser det straks lysere ut. Posten kan sikkert kreve meg for kronasjer om jeg handler for 1200. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...