Gå til innhold

Plussfamilier

Gjest anonym

Pluss- ikke ste- !  

1. 1. Pluss- ikke ste- !

• Ja til pluss!
      2
    • Pluss- er ok, det.
      3
    • Ste- er vel greit.
      5
    • Ste- og stolt av det!!
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei! Tenkte bare at noen her kunne ha nytte av et nytt prefiks jeg har funnet på. Stemor (og -far) er man hvis man er gift med en enkemann (eller enke) med barn. Men i dagens samfunn er det veldig mange som er samboer eller gift med en som har barn, samtidig som disse barna også har en annen mor eller far, som de ser av og til. Pappas nye kone er ikke stemor, og burde slippe det navnet, som har en negativ lyd i manges ører. De nye familiemedlemmene er oftest en positiv ressurs i barnets liv, og burde få ha et navn som gjenspeiler det. Derfor -ta, ta, ta, taaaam -

PLUSSMAMMA!! (Og plusspappa, plussbestefar, plussmormor osv.) Barnet sier vel gjerne Anne og Pål og Per i tiltale, men i forskjellige sammenhenger ville det være veldig fint å kunne si at "Lise er plussbarnebarnet mitt" i stedet for å forklare at "min manns sønn fra første ekteskap er gift med mammaen til Lise" (eller noe sånt).

Altså et nytt ord, gratis og for ingen penger, ta det og bruk det, håper dere kan ha glede av det. Hvis noen synes det er helt håpløst, må de gjerne gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes pluss var et bra ord jeg :D

Har selv hatt "problemer" med å kalle mamma og pappa sine samboere for stefar og stemor :-? Ikke at jeg ikke liker dem - men stemor og stefar ble så rart i min munn. Jeg har alltid tatt omveien - "mamma sin samboer" og "pappa sin samboer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare stemor/stefar i skriftlig sammenheng, jeg...

Selv om jeg ikke assosierer benevnelsene med noe negativt, føles det feil å si.

Men å skrive det føles ikke feil i det hele tatt... Skjønn det den som kan. :blunke:

I mine stebarns øyne, er jeg bare @lfa som igjen er kjæresten og samboeren til pappa. Ingen som kaller meg stemor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...