zebb Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Har vært med jenta mi til legen i dag, og hun har fått antibiotika. Vi fikk tabletter som vi kunne knuse og ha i syltetøy etc. Men vi har prøvd alt! Og hun samler det bare i munnen og spytter det ut...Hva skal vi gjøre? Noen som har noen ideer, alt mottas med takk!!! Fortvilet mamma...
Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Hvor gammel er hun? Kan du lage grøt til kvelds og blande tablettene i den da, uten å si noe?
Amanlis Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Hva om du knuser dem mellom to t-skjeer og rører "pulveret" ut i youghurt?
Gjest nextlife Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Eller forklare henne at hun får en premie når hun har svelget tabeletten? Kanskje hun da svelger den hel. Knuste tabeletter smaker som oftes helt grusomt. Endret 15. januar 2008 av nextlife
zebb Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2008 takk for svar:) hun er 5 år. har prøvd å knuse tabletten og blande den i syltetøy og prim og is...Hun kjenner smaken... Hun klarer ikke å svelge tabletten, den er jo liten, og vi deler den i to, men hun samler den bare opp i munnen og spytter den ut... Men vi skal prøve med yoghurt da, d var en god ide... Skal prøve med premie også Hun liker grøt, så det var et tips til kveldsmaten:) Tusen takk!
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Evnt kan du gå til legen og be om å få en flytende mikstur
Gjest En annen gjest Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Det er litt risikabelt å prøve å lure barnet til å ta medisinen. Hvis man blander pillene i ulik mat, og barnet likevel kjenner smaken, risikerer man at barnet blir "paranoid" og skeptisk til det du serverer, og vil til slutt ikke ha noe.... På et så stort barn hadde jeg nok heller anstrengt meg enda litt mer (og jeg tviler ikke på at dere har prøvd mye allerede altså!) for å få henne til å ta tabletten på vanlig måte. Belønning kan nok være en lur utvei! Miksturen smaker kanskje litt bedre, den er full av klissete sukker, selv om man kan kjenne litt "medisinsmak" i bunn også. Vi brukte små plastsprøyter på vår ettåring, la henne på rygg og sprøytet medisinen ned i halsen på henne.... Det er nok litt vanskeligere på en femåring. Men det hører med til historien at vår lille ettåring etterhvert fikk smaken på miksturen, og "suttet" den i seg uten protest!
zebb Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2008 No har vi endelig klart å få i henne den første tabletten:) Mye snørr og tårer. Men ved å dele tabletten i to, og putte den inn i en teskje med eplemostsyltetøy og svelge etter med utallige slurker med vann...så havnet de til slutt i magen....og lykkelig ble hele familien.... Nå gjensår det å se om hun er like flink i morgen. Hvis ikke så har jeg noen tips ovenfor her som jeg skal prøve ut
LilleKylling Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Det finnes jo virkelig ikke noe som smaker verre enn antibiotika, stakkars unge! Legen burde vite at det er vanskelig å få i henne når hun bare er 5 år. Synes ikke mikstur heller er et bra nok alternativ, det smaker også forferdelig, og i tillegg skal de ha en ganske stor slurt av det (varierer vel litt, men tror det er ca 10 ml). Jeg har hatt samme problemet med sønnen min noen ganger, det som tilslutt fungerte bra var dråper. Trengte bare 2,5 ml da i motsetning til 10 ml med mikstur. Han fikk det i en sprøyte og drakk masse saft med en gang etterpå.
zebb Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2008 Ja stakkars unger! Hvorfor er det ingen som har funnet ut at d går an å lage stikkpiller med antibiotica i? D hadde jo vært genialt! Smaker ingenting
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Det er ikke spesielt lett å få stikkpiller i en 5-åring heller...
Medulla Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 honning er fin til å skjule medisinsmak med ..... ellers kan dere kanskje forsøke å knuse tablettene å ha de i litt sjokomelk eller noe som hun kan drikke. ikke like lang kontakttid med tungen.... men da må man vite at tablettene kan knuses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå