Gå til innhold

Urinveisinfeksjon, går det over av seg selv


Gjest Gjest_Lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*

Jeg vet at urinveisinfeksjon kan føre til nyrebekkenbetennelse, men når jeg søkte på nettet, så stod det at det gikk over av seg selv. Har nå fått blod i urinen, men det er ikke såå ille når jeg tisser. Kan jeg vente og se om det går over, eller bør jeg komme meg avgårde til legen. Tror nok det siste, men passer dårlig gitt... Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤bella¤

Jeg er ofte plaget med urinveisinfeksjon, og går alltid til legen (nå hvertfall) Gikk så lenge med det en gang, uten å gå til legen at det utviklet seg til nyrebekkenbetennelse. Det er IKKE å anbefalle.

Du kan prøve å hive innpå med apelsinjuice og tranebærjuice og se om det går over, men jeg anbefaller lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at urinveisinfeksjon kan føre til nyrebekkenbetennelse, men når jeg søkte på nettet, så stod det at det gikk over av seg selv. Har nå fått blod i urinen, men det er ikke såå ille når jeg tisser. Kan jeg vente og se om det går over, eller bør jeg komme meg avgårde til legen. Tror nok det siste, men passer dårlig gitt... Hva mener dere?

Jeg hadde hvertfal ringt legen og hørt...

Jeg vet bare at det er bedre å få medesine først som sist for nyrebekkenbetendelse er VONDT!!

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lurer_*
Jeg er ofte plaget med urinveisinfeksjon, og går alltid til legen (nå hvertfall) Gikk så lenge med det en gang, uten å gå til legen at det utviklet seg til nyrebekkenbetennelse. Det er IKKE å anbefalle.

Du kan prøve å hive innpå med apelsinjuice og tranebærjuice og se om det går over, men jeg anbefaller lege.

Jeg begynte å hive innpå i går, og da trodde jeg det ble bedre. Både tranebær, juice og sitronvann, som dama på helsekosten anbefalte. Jeg ser an til i morgen, og blir det ikke bedre, får jeg komme meg avgårde. Takk for råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde urinveisinfeksjon så fikk jeg ganske vondt en kveld, og blod i urinen - men drakk masse vann og appensinjus så dagen etter var det bedre. Tok flere dager før jeg ble helt bra, men det var ikke vondt (bare litt ubehagelig) så jeg ventet for å se om det gikk over av seg selv..

Men andre ganger har jeg hatt så vondt at jeg måtte fly på legevakten med en gang..

:sur: uvi er ikke gøy!!

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostHighway

Jeg var mye plaget med urinveis infeksjon før. Stadig vekk måtte jeg til legevakten for å få resept på antibiotika. Jeg var hos fastlege, men fikk 2 ganger utskrevet en medisin jeg reagerte på.

Vel uansett, jeg ble videreført til sykehuset for behandling, der snakket jeg med en lege og ble tatt ultralyd på. Ingenting feilet meg.

Men legen sa at retningen man tørker seg etter å ha vært på toalettet har noe å si! Man skal tørke papiret bakover mot rumpehullet og ikke framover. Jeg ble veldig overrasket over dette, men gjorde da det, og har ikke hatt urinveisinfeksjon siden. Jeg vet da ikke om dette hjelper deg på noen måte, men det var det som hjalp meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan også få uvi av å sitte på kaldt underlag. Jeg får det alltid om jeg setter meg på en stein eller noe lignende før det er blitt sommer...

Uansett, jeg liker ikke å proppe i meg antibiotika, så jeg prøver alltid å behandle uvi'en selv. (Selvfølgelig ikke for enhver pris!) Men jeg har også erfart at kurene ofte er for kortvarige, så uvi'en blomstrer opp igjen etter endt kur.

Det første man må gjøre er å drikke masse vann. Gjerne tilsatt noe syre, som sitron. Jeg bruker å blande i en dæsj eddik. Det smaker ikke godt, men gjør godt. Jeg skyller meg også nedentil med eddikvann, (hjelper også ved soppinfeksjon), bare passer på at det ikke blir for sterk blanding, det kan gjøre vondt verre.

Ikke hold på urinen, men gå på toalettet ved første antydning til tissetrang.

Og kutt ned på sukkerinntaket. Sukker er bakteriemat!

Men første og fremste bud er å drikke masse, masse vann. Det lindrer også når man tisser, at man faktisk har noe å tisse ut, samtidig som det hjelper til å skylle ut bakteriene.

Dette kan (og bør) man selvfølgelig gjøre selv om man har fått medisiner.

En annen ting som er forebyggende er å gå og tisse før og etter man har sex. Det er mange bakterier som dyttes hit og dit når man har seg. Tisser man før, er det mindre bakterier i omløp, og tisser man etterpå så får man skylt ut de som har kommet seg inn i urinrørsåpningen under sexen.

Og som den andre gjesten sa, det med å tørke seg bort fra urinrørsåpningen når man har vært på do, og ikke mot den, er veldig viktig.

Hilsen ei som sjelden har uvi mer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men legen sa at retningen man tørker seg etter å ha vært på toalettet har noe å si! Man skal tørke papiret bakover mot rumpehullet og ikke framover. Jeg ble veldig overrasket over dette, men gjorde da det, og har ikke hatt urinveisinfeksjon siden. Jeg vet da ikke om dette hjelper deg på noen måte, men det var det som hjalp meg.

Ehh, er ikke dette noe alle jenter lærer fra de er sånn ca så gamle at de lærer å tørke seg selv? Trodde det var så grunnleggende at ingen hadde mulighet til å ikke vite det, jeg har i alle fall fått dette innprentet hjemmefra, på skolen, i blader, bøker, alle steder det gis info om "helsegreier", alt fra tenåringsmagasiner til infobrosjyre vi fikk fra helsesøster etc...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt uvi én gang, og tenkte at det sikkert gikk over av seg selv. Med resultatet at jeg var nære på å få nyrebekkenbetennelse, med sterke smerter i over nyrelosjene.

Vil anbefale deg å gå til lege med dette, som andre infeksjoner er det mye bedre å få det behandlet med antiobiotika enn å vente på at det skal gå over av seg selv. Å skulle behandle det med sure drikker, tranebær og lignende, har veldig lite for seg. Forebygger kanskje, men behandler ikke.

Har du blod i urinen skal du uansett alltid gå til lege!

Har du feber i tillegg, er det en viss sannsynlighet for at du har nyrebekkenbetennelse.

Gå til legen, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

For all del; gå til legen! Hvis du kan se at du har blod i urinen, vil jeg tippe at det er en del blod. Jeg har hatt vond uvi hvor blodet bare var synlig for de som testet urinen. En gang var urinen tydelig rødlig, og da fikk jeg beskjed om at det var kraftig uvi. Jeg trodde også da at det skulle gå over av seg selv, siden det ble bedre den ene dagen. Det fikk jeg angre bittert på, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
hvordan vet du at du har urinveisinfeksjon??

hva er symptomene?

- Hyppig vannlatning, små mengder hver gang

- Illelukdende urin

- Mørk urin

- Smerter ved vannlatning (beskrives som å tisse piggtråd)

- Smerter i nedre del av mage og rygg

- evt generelle infeksjonsf\tegn som f. eks feber, nedsatt allmenntilsatnd, slapphet, o.s.v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostHighway
Ehh, er ikke dette noe alle jenter lærer fra de er sånn ca så gamle at de lærer å tørke seg selv? Trodde det var så grunnleggende at ingen hadde mulighet til å ikke vite det, jeg har i alle fall fått dette innprentet hjemmefra, på skolen, i blader, bøker, alle steder det gis info om "helsegreier", alt fra tenåringsmagasiner til infobrosjyre vi fikk fra helsesøster etc...

Jo, men jeg var ganske ung da jeg var plaget med urinveisinfeksjon, og jeg var også ganske ung da jeg var hos legen og på sykehuset for å bli undersøkt.

Derfor var det nytt for meg, og tenkte jeg bare kune nevne dette, ettersom jeg aldri har hatt urinveisinfeksjo etter det. Sist gang jeg hadde det var jeg ca 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lissi32
Jeg begynte å hive innpå i går, og da trodde jeg det ble bedre. Både tranebær, juice og sitronvann, som dama på helsekosten anbefalte. Jeg ser an til i morgen, og blir det ikke bedre, får jeg komme meg avgårde. Takk for råd :)

Klarer du ren sitronsaft? To flasker og kanskje du er kvitt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ganger man bør ringe til legen med èn gang, og blod i urinen er en av disse tingene..

Jeg har pleid å ta en kur med tranebærtabletter med en gang jeg merker at blærekatarren kommer. Har du gått lenge og så fått blod så ringer du legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye plaget før og har aldri turt å prøve å la det gå over av seg selv når det først har satt igang.

Kunne jeg kjenne at det kanskje var på vei, tok jeg noen urtetabletter jeg fikk kjøpt på apotek eller vita, men det var KUN om det var helt i starten (når jeg hadde hatt det mange ganger, kjente jeg gjerne fortegnene på det). Hjalp ikke det og det utviklet seg, gikk jeg alltid til legen. Ikke søren om jeg hadde turt, eller orket, å vente til det kanskje gikk over av seg selv.

Og blod i urinen= legen sporenstreks for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var mye plaget med uvi tidligere og løp stort sett til legen med en gang for å få antibiotika. En gang prøvde jeg å selvmedisinere meg selv med tranebær- og apelsinjuice... Det endte med 4 dager på sykehus (kraftig nyrebekkenbetennelse). Det har jeg ingen planer om å oppleve igjen, så nå går jeg til legen med en gang jeg kjenner symptomene. Nyrebekkenbetennelse var så kjipt at gjør jeg alt for å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dere!

jeg har kronisk UVI og det har gjort livet mitt utrolig jævlig for å si det mildt.hadde jeg kunne bare vært så "heldig" å få det en til to ganger årlig så hadde jeg kunne leve med det men jeg får uvi etter hvert samleie!!!! ja helt siden jeg hadde sex med typen min første gang (det er halvannet år siden nå) har jeg fått det. Dt første året prøvde jeg alt som de sier skal hjelpe...tranebær..tisse 15 min etter sex...vaske seg...drikke masse surt...ja alt!!!! men faen meg d hjelper ikke i det hele tatt...

jeg har hatt så mange infeksjon etter vi ble sammen at jeg enkelt å greitt har kommet ut av tellinga...

er det noen som har d på samme måte?

jeg hadde d veldig sjelden før jeg møtte han og når vi ikke har sex så er jeg helt frisk. jeg vasker meg godt nedentil og er veldig hygenisk.

legen sier jo at man skal tisse etter samleie men hva om man ikke må tisse? hva da? man kan ikke tisse ut urin som ikke er der eller på kommando?

jeg håper å begynne å bruke hiprex. jeg klarer rett å slett ikke å motivere meg til sex lenger..man mister jo helt lysta og man føler seg alene om det.kjæresten min føler jo med meg men han kan jo ikke forstå hvordan dette jævelskapet føles om man ikke har prøvd det selv.

Heldigvis gav legen meg trimotreprim tabletter på blå resept så jeg tar 1-2 tabl etter hvert samleie pluss at jeg drikker som en hest.

spyr nesten av alt tranebær og juice drikkene ...

og så lurer jeg på hvorfor i alle dager er noen mer disponerte for dette en andre?

er vi født med en genetisk feil eller ?

legen sa til meg at det var bare uflaks men det tror jeg ikke på.

jeg har også lyst å spørre dere om e colien kan komme fra den mannlige partneren eller er d kun fra deg selv? jeg tørker meg så godt så bare det..hvordan er det mulig?

TAKK!! sorry dette ble så langt..måtte bare få ut frustrasjonen hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
legen sier jo at man skal tisse etter samleie men hva om man ikke må tisse? hva da? man kan ikke tisse ut urin som ikke er der eller på kommando?

jeg har også lyst å spørre dere om e colien kan komme fra den mannlige partneren eller er d kun fra deg selv? jeg tørker meg så godt så bare det..hvordan er det mulig?

TAKK!! sorry dette ble så langt..måtte bare få ut frustrasjonen hehe:)

Huff da, det høres ikke greit ut.

Kan du hive innpå noen glass med vann før du har sex, sånn at du må tisse etterpå?

Jeg innbiller meg at bakteriene kommer fra mannen, men jeg skal ikke si det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så lurer jeg på hvorfor i alle dager er noen mer disponerte for dette en andre?

er vi født med en genetisk feil eller ?

legen sa til meg at det var bare uflaks men det tror jeg ikke på.

Enkelte har faktisk en feil i blære som gjør at de er mer disponerte for UVI. Det positive med det er at det kan som regel opereres.

Så har de tatt ultralydundersøkelse på deg?

Ellers så er teatreolje noe jeg bruker ofte. Smører meg i lysken, og det stopper det. Men er sterkt i tvil på om det er noe når du har det kronisk, jeg er mer "periode-UVIer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...