Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har nettopp fått akvarium (et par uker siden) og fått stein, planter, vann og fisk i det, men jeg syns vannet er så grumsete.. det er ikke skittent eller noe, men det er ikke så klårt som jeg ser i andre sine akvarier.

Jeg har vasket og skyllet alt nøye før jeg hadde vann i det og tilsatt klarningsmiddel i vannet som jeg kjøpte på dyrebutikken, men det blir liksom ikke helt bra... :(

Hva skal jeg gjøre? Noen tips? :vetikke:

Endret av dinedama
Gjest prestekrage
Skrevet

Har du forsøkt å rense pumpa?

Da vi satte akvariet første gang måtte jeg rense pumpa overraskende fort, ant fordi det var så mye "dritt" i vannet ved oppstart.

Dessuten: har du gullfisk/slørhaler? De "griser" forferdelig- og jeg merket vesentlig forskjell på akvariet og vannet med og uten de....

Skrevet

Vaket du småsteinene dine før du la det i akvariummet?

De er kjempemøkkete.Om ikke så tapper du ut vannet som du har i nå og tar vare på det.Vannet du har har allerede fått bakterieflora som det skal ha. Ta ut steinene å vask disse.Hell vannet tilbake.Ikke nytt vann.

Rens pumpa du har ofte. Vannet ditt bør du teste før du har i fisk. Ikke ha for mange fisk i med engang da dør dem bare.Testing av PH, Nitrit, harhet osv.Dette får du kjøpt i dyrebutikk.

Skrevet

Veldig vanlig med grumsete vann i forbindelse med oppstart, ofte kan det være alge- eller bakterieoppblomstring og går over v.h.a. ett par vannbytter(~30%). Ellers kan det jo være små sandpartikler o.l. som er årsaken, da vil et fint filtermedie på toppen av det andre filtermediet redningen.

Anbefaler www.akvaforum.no på det sterkeste hvis du er ny i gamet!

Der kan du spørre om ting du måtte lure på, søke opp gamle tråder(lurt å gjøre dette først da de fleste emnene har vært grundig gjennomdiskutert tidligere) og lese artikler som går på akvariehold.

Kjæledyra våre fortjener det beste vi kan gi dem - inkludert fiskene våre!

Gjest Gjest_Malla_*
Skrevet
Rens pumpa du har ofte. Vannet ditt bør du teste før du har i fisk. Ikke ha for mange fisk i med engang da dør dem bare.Testing av PH, Nitrit, harhet osv.Dette får du kjøpt i dyrebutikk.

Dette er riktig, med unntak av pumperens. Den skal ikke renses ofte - tvert imot. Den skal kun krystes lett i en bøtte med akvarievann når sirkulasjonen i pumpa er betydelig svekket.

Inni denne pumpen lever det masser av "gode bakterier" som er med på å¨holde fiskene dine i live. Vi vil vel ikke vaske dem bort?

Ang tester: stripstester er ikke pålitelige. Har du lite penger ville jeg startet med å kjøpe en nitritt dråpetest.

Anbefaler også Akvaforum og 30% ukentlig vannbytte ;)

Siden du fikk karet for et par uker siden og allerede har fisker i karet, ville jeg kanskje forlatt datamaskinen NÅ, og foretatt et vannbytte med en gang.

Deretter ville jeg gått inn på akvaforum og lest om oppstart av akvarier under artikkelsamlingen.

Søk også på ordet Nitritt.

Lykke til med en flott og givende hobby :)

Skrevet
Har nettopp fått akvarium (et par uker siden) og fått stein, planter, vann og fisk i det, men jeg syns vannet er så grumsete.. det er ikke skittent eller noe, men det er ikke så klårt som jeg ser i andre sine akvarier.

Jeg har vasket og skyllet alt nøye før jeg hadde vann i det og tilsatt klarningsmiddel i vannet som jeg kjøpte på dyrebutikken, men det blir liksom ikke helt bra... :(

Hva skal jeg gjøre? Noen tips? :vetikke:

Hvor ofte har du vannbyter? Skylte du grusen/sanden før du la det oppi? Hvilke fisker har du? Hvor stort akvarium har du? Foringsrutiner?

Klarningsmiddel har lite for seg, det er noe annet som ikke er rett i akvariumet ditt hvis vannet er grumsete.

I bunn og grunn har du gjort den største nybegynnerfeilen, du har satt fisk oppi alt for raskt. Egentlig bør filtre få kjørt seg inn i minimun en mnd før du har fisk oppi, dette for at filtret skal få den fine bakteriekulturen den trenger for å opprettholde et stabilt miljø. Men, gjort er gjort. Det du nå bør gjøre er å kjøpe et testsett for nitrit og følge med på nitritnivået i akvariumet. Du må nok belage deg på flere delvannsbytter i uka den første tiden før bakteriekulturen er stabil, forså å fortsette med delvannsbytte en gang i uka. Et delvannsbytte er på ca 30 % av vannet.

Anbefaler deg å lese på artikkelsamlinga til akvaforum.

Oppstart av akvarium

Vannverdier

Foringsrutiner

Vaket du småsteinene dine før du la det i akvariummet?

De er kjempemøkkete.Om ikke så tapper du ut vannet som du har i nå og tar vare på det.Vannet du har har allerede fått bakterieflora som det skal ha. Ta ut steinene å vask disse.Hell vannet tilbake.Ikke nytt vann.

Pumpa bør renses så sjelden som overhode mulig, det er nemelig i filterpumpa de gode bakteriene sitter. Hvis du absolutt må vaske svampene så bør du skylle de i litt akvarievann og ta vekk rusket, dette gjøres kun når vanngjennomstrømningen er betydelig redusert. Er det to eller flere svamper i filterpumpa så bør du ta en svamp per mnd.

Skrevet

Jeg skrev at jeg vasket alt... deriblandt steinen også ja..

Jeg gjorde slik som de fortalte meg på dyrebutikken der jeg kjøpte akvariet... Jeg lot det stå å gå seg til i 4døgn før jeg hadde fisk i i det hele tatt...

Har ikke hatt noe vannbytte enda siden det har gått bare et par uker... De sa også at det skulle ikke være nødvendig med så mye vannskifte... Pumpa sa dem at jeg skulle rense skjeldent...

Jeg har ikke gullfisk eller slørhaler nei, så det er nok ikke dem som griser.. :)

Men ingen av fiskene har dødd enda, og ingen ser ut som de er i ferd med å dø heller... så jeg tror ikke dem lider.. Mater dem en gng. om dagen.

Skrevet
Jeg skrev at jeg vasket alt... deriblandt steinen også ja..

Jeg gjorde slik som de fortalte meg på dyrebutikken der jeg kjøpte akvariet... Jeg lot det stå å gå seg til i 4døgn før jeg hadde fisk i i det hele tatt...

Har ikke hatt noe vannbytte enda siden det har gått bare et par uker... De sa også at det skulle ikke være nødvendig med så mye vannskifte... Pumpa sa dem at jeg skulle rense skjeldent...

Jeg har ikke gullfisk eller slørhaler nei, så det er nok ikke dem som griser.. :)

Men ingen av fiskene har dødd enda, og ingen ser ut som de er i ferd med å dø heller... så jeg tror ikke dem lider.. Mater dem en gng. om dagen.

Ønsker ikke å tråkke noen på tærne, men de færreste butikkansatte i dyrebutikker har peiling på hva de snakker om når det kommer til akvarium. Man bør vente minimum fire uker før man har fisk i, dette for at den gode bakteriekulturen i filtret skal dannes. Siden du har hatt fisk i siden dag fire, samt ingen vannbytter, vil jeg tro at nitritnivået er rimelig høyt. Kjøp dråpetestsett for nitrit og mål nivået selv. Vannbytte bør gjøres flere ganger i uka den første tiden etter du har hatt fisker oppi, samt regelmessig en gang i uka så lenge akvariet er oppe og går. På den måter slipper du mye ekstraarbeid.

Prøv med noen hyppige delvannbytter de kommende ukene, annen hver dag, og se om vannet blir klarere av det. Tøm ca 30 % av akvariet for vann og erstatt det med nytt vann. Delvannsbytte er noe som bør skje minst en gang i uka, avhengig av størrelsen på akvariumet og antall/type fisk.

Skrevet

IKKE hør på folk på dyrebutikker, de har veldig veldig veldig ofte forferdelig lite peiling på fisk. Jeg og mange med meg har mista mye fisk i begynnelsen på grunn av dårlig og feil info fra dyrebutikkansatte.. søk heller på akvaforum eller nettakvariet.no, der finner du alt du trenger å vite.

Jeg henger meg på de to gjestene og CrizzBee litt lenger opp her. Skift vann ofte, 20-30 % i slengen. Pumpa lar du være, den må få stå og bygge seg opp i nye kar.

Jeg satte opp et nytt kar på nyttårsaften, og har skifta vann i det hver dag siden da. Jeg forer heller ikke hver dag, og passer på at fisken spiser alt jeg har oppi. Matrester og fiskebæsj fører til nitrittoppblomstring, og ei helt fersk pumpe har som oftest trøbbel med å ta unna. Nitritten kommer som oftest gradvis, men om du ikke tester vannet merker du det ikke før du plutselig har et akvarium med kun døde fisk i. Og det er ikke spesielt moro, jeg har opplevd det selv.. Det er viktig med hyppig vannskifte i begynnelsen, så kan du heller trappe ned til en gang i uka senere når karet har fått kjørt seg inn.

Håper du slipper å miste fisk :)

Skrevet

hmm.. kansje det...

får prøve å bytte litt vann og se hva som sjer da.. :)

Skal jeg ikke ha i sånn klarhetsmiddel da? litt bare liksom?

takk for svarene :)

litt klokere ble jeg :)

Skrevet

Det skader jo ikke å ha det i, er det aquasafe du har fått? Om det er kjøpt på dyrebutikk og man følger instruksen kan det ihvertfall ikke skade, så jeg ville hatt det i. Men man må jo ikke ha det i, selv om folk på dyrebutikker sier man må.. det er jo mersalg med alt en akvarist "må" ha. Det er beregnet på vann i land ellers i Europa der vannkvaliteten er dårligere enn vår. Jeg bruker aldri noe annet enn vann i akvariene mine. Jeg fikk også aquasafe og et annet middel som skulle gjøre at man ikke trengte å bytte vann så ofte, men aquasafe blir jo dyrt i lengden og jeg ble fortalt at jeg ikke trengte noe. Jeg har testa vannet både før og etter jeg slutta med midlene, og det er ingen forskjell. Ikke har jeg mista fisk heller.

Jeg har hørt at nitritten blomstrer i helt nye kar i et par topper, først etter to uker, og så etter et par uker til. Det er det som er skummelt, nitritten kan drepe over natta... Her ble testene røde etter 16 dager, selv om jeg har vært flink å bytte vann, så nå er det bytting av halvparten hver dag. Har fremdeles ikke mista fisk! *krysse fingre*

Skrevet
Her ble testene røde etter 16 dager, selv om jeg har vært flink å bytte vann, så nå er det bytting av halvparten hver dag. Har fremdeles ikke mista fisk! *krysse fingre*

Hvorfor putter du ikke oppi sånn middel og eller pulver som både forebygger og fjerner nitrit?

Skrevet

Vil tippe slikt middel er dyrt, hvis man er flink med vannbytter og litt tålmodig så har det samme effekten mot nitrit som det midlet.

Gjest Gjest_Malla_*
Skrevet
Hvorfor putter du ikke oppi sånn middel og eller pulver som både forebygger og fjerner nitrit?

Fordi det ikke virker noe særlig???

De har forsvinnende liten virkning, men dyrebutikkene hevder du må ha det - penger, penger.

Bytte vann er det som er oppskriften - rett og slett ;)

Gjest Gjest_Molly_*
Skrevet

Til trådstarter. Er du sikker på at pumpa virker?Ser du og kjenner du at det virkelig blåser ut vann? Er du sikker på at svampene i pumpa er riktig plassert?

Skrevet

Nå byttet jeg omtrent 20% av vannet for en ukes tid siden og det ble klarere så jeg tror jeg skal gjør det et par ganger til :)

Trampe: Ja det er aquasafe jeg har, men lot være å bruke den i det nye vannet jeg hadde i og alt har gått fint. Tror Jeg skal høre på deg og bare la den være :)

Ingen fisker er døde enda.. veldig aktive og glade i mat, så alt er fint :)

Skrevet
Til trådstarter. Er du sikker på at pumpa virker?Ser du og kjenner du at det virkelig blåser ut vann? Er du sikker på at svampene i pumpa er riktig plassert?

Jada jeg både ser og kjenner at den virker som den skal.. har også hatt besøk av noen med god peiling på akvarium og de sa alt var i sjønneste orden der :)

Pumpa var ferdigmontert når jeg fikk den så svampene skal være på rett plass ja :) Men vannet er mye klarere nå når jeg byttet ut en del av det, så jeg tror nok at det skal bli helt fint når jeg får byttet litt mer av det :)

Skrevet

Husk at du bør bytte ut ca 20-30% av vannet en gang i uka.

Skrevet

Fordi det ikke finnes "sånn middel eller pulver". Joda, dyrebutikkene selger en hel masse svindyre vidunderkurer som ikke hjelper det spøtt. Det eneste som hjelper mot nitritt er hyppige vannskifter. Det koster ingenting og er det aller beste for fiskene. Jeg har hatt akvarier i seks år nå, og har sikkert gått i alle nybegynnerfellene som finnes, så nå har jeg lært ;) For øvrig er testene fine hos meg nå, det var bare en kort topp som ble fiksa med bytting av vann :)

Det eneste jeg har av midler som er kjøpt på butikk, er ESHA2000 som er greit å ha stående hvis noen av fiskene mine blir syke. Ellers bruker jeg kun rent vann uten tilsetningsstoffer.

Grumsete vann er helt vanlig i begynnelsen, du kan ha røtter og slikt som farger av, sand som ikke har lagt seg og vannverdier som ikke er helt stabile, men det går seg til om man bare bytter vann ofte nok.

Skrevet
Fordi det ikke finnes "sånn middel eller pulver". Joda, dyrebutikkene selger en hel masse svindyre vidunderkurer som ikke hjelper det spøtt. Det eneste som hjelper mot nitritt er hyppige vannskifter. Det koster ingenting og er det aller beste for fiskene. Jeg har hatt akvarier i seks år nå, og har sikkert gått i alle nybegynnerfellene som finnes, så nå har jeg lært ;) For øvrig er testene fine hos meg nå, det var bare en kort topp som ble fiksa med bytting av vann :)

Det eneste jeg har av midler som er kjøpt på butikk, er ESHA2000 som er greit å ha stående hvis noen av fiskene mine blir syke. Ellers bruker jeg kun rent vann uten tilsetningsstoffer.

Grumsete vann er helt vanlig i begynnelsen, du kan ha røtter og slikt som farger av, sand som ikke har lagt seg og vannverdier som ikke er helt stabile, men det går seg til om man bare bytter vann ofte nok.

Kan jeg bare få snike inn et spørsmål om EsHA2000?

Hva hjelper den mot egentlig?

Har brukt EsHA EXIT mot prikkesyke en gang, og det funket som bare det! Men nå dør fiskene mine litt her og litt der med ca en uke mellom hver, og jeg kan ikke skjønne hva som er feil! Ikke antydning til Nitritt en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...