La Luna Skrevet 15. januar 2008 #1 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har nå fått utbetalt lønna mi for januar, det er for det jeg jobba i desember. Problemet er at det ser ut som om de har trekt 50% skatt. Jeg har enda ikke levert skattekort for 2008, jeg trodde ikke det hasta for jeg regna med at lønna mi nå gikk på skattekortet for 2007, siden det er for det jeg jobba i desember 2007..... Så spørsmålet er, hvilket skattekort skal denne lønna gå på?
Gjest Elfrida Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 Vanligvis brukes skattekortet for fjoråret hvis årets ikke er innlevert innen januarlønna beregnes.
aline Skrevet 15. januar 2008 #3 Skrevet 15. januar 2008 Nå er lønna mi annerledes da, siden januarlønna mi er for det jeg jobber i januar, men vi fikk klar beskjed om at vi ville bli trukket 50% dersom ikke årets skattekort var inne i tide. (om man har en særskilt grunn, kunne sikkert fjorårets være brukt som en midlertidig ting, men da måtte dette vært varslet i forkant av lønnskjøring.) Men uansett for hvilken periode pengene er for, så utbetales de i 2008 og skattes til skatteåret 2008, og da er det nok derfor de trenger skattekortet for dette året også?
La Luna Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2008 Nå er lønna mi annerledes da, siden januarlønna mi er for det jeg jobber i januar, men vi fikk klar beskjed om at vi ville bli trukket 50% dersom ikke årets skattekort var inne i tide. (om man har en særskilt grunn, kunne sikkert fjorårets være brukt som en midlertidig ting, men da måtte dette vært varslet i forkant av lønnskjøring.) Men uansett for hvilken periode pengene er for, så utbetales de i 2008 og skattes til skatteåret 2008, og da er det nok derfor de trenger skattekortet for dette året også? Jeg trodde de blei tatt med for skatteoppgjøret 2007, jeg, da, siden de var tjent opp i 2007....men da har jeg tydeligvis misforstått....dumt, siden jeg vanligvis bare betaler 10% skatt.
La Luna Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2008 (endret) 10%?? Er student, så jobber bare deltid, og tilbringer ofte noen måneder i utlandet (altså jobber ikke da). Endret 15. januar 2008 av La Luna
aline Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Jeg trodde de blei tatt med for skatteoppgjøret 2007, jeg, da, siden de var tjent opp i 2007....men da har jeg tydeligvis misforstått....dumt, siden jeg vanligvis bare betaler 10% skatt. jeg skal ikke si noe sikkert jeg altså, men i mitt hode så er det mest logiske at de pengene du får utbetalt og skatter for i januar, går på januar-"budsjettet", da vel hele 2007 bør være oppe og avgjort når vi er ferdige med 2007. 10%?? må si meg enig, 10%? (og ser nå at du har svart, så trekker min undring. ) Endret 15. januar 2008 av aline
Supramundane Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Er student, så jobber bare deltid, og tilbringer ofte noen måneder i utlandet (altså jobber ikke da). Haha, jeg som håpet på en eller annen trylleformel som gjorde at jeg også kunne fått 10%. *sukk*
Supramundane Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 For å svare på det du spør om; slik jeg har forstått min arbeidsgiver, så skatter man på det som er opptjent i desember, på skattekortet for 2007. Dette innberettes for 2007. Det som inntjenes i Januar skal beskattes med skattekortet for 2008. Er dette feil?
Gjest Elfrida Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Hvis de ikke har fått inn skattekortet for 2008 så er det vanlig at man bruker skattekortet for 2007, og ikke vanlig at man trekker 50 %.
Varsia Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Jeg ble trukket på skattekortet mitt for 2007, vi har bare fått beskjed om at skattekortet for i år må være inne innen midten av februar, før utbetaling av januarlønn. Dvs. at desemberlønnen går på 2007 selv om den utbetales i 2008...
Gjest dfdf Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Jeg trodde de blei tatt med for skatteoppgjøret 2007, jeg, da, siden de var tjent opp i 2007....men da har jeg tydeligvis misforstått....dumt, siden jeg vanligvis bare betaler 10% skatt. Det går på 2008-oppgjøret ja. Jeg vet en del arbeidsgivere bruker forrige års skattekort i januar dersom nytt er kommet inn. Dog har likevel din arbeidsgiver sitt på det tørre, de er i sin fulle rett til å trekke 50 % dersom nytt ikke er kommet inn.
Coxy Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har nå fått utbetalt lønna mi for januar, det er for det jeg jobba i desember. Problemet er at det ser ut som om de har trekt 50% skatt. Jeg har enda ikke levert skattekort for 2008, jeg trodde ikke det hasta for jeg regna med at lønna mi nå gikk på skattekortet for 2007, siden det er for det jeg jobba i desember 2007..... Så spørsmålet er, hvilket skattekort skal denne lønna gå på? Når du ikke har levert skattekort, trekkes det automatisk 50% skatt!! Eller, at de bruker skatteprosenten som står på skattekortet fra i fjor... Tydelig at det er førstnevnte som har skjedd deg!! Det er penger spart, som du får igjen i 2009 =) Bedre å skatte for mye, enn å få baksmell....
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. januar 2008 #14 Skrevet 15. januar 2008 Jeg tror jeg har opplevd begge deler. Men det var utrolig kjedelig den gangen jeg hadde jobbet mye i jula og ofret noen familiemiddager, og regnet med å få betalt for det på neste lønning. Ble da trukket 50%, og fikk det det ikke igjen før året etter. Jeg skulle da egentlig hatt en lav prosent eller frikort.
Malama Skrevet 15. januar 2008 #15 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Om du har betalt "altfor mye skatt" i januar, kan du på en måte få det igjen på følgende måte: Be om nytt skattekort. Da skal du opplyse hvor mye du har tjent i år, og hvor mye skatt du har betalt, samt hvor mye du regner med å tjene, og ha i renteutgifter og denslags. Og så beregner de hvor mye skatt du skal betale, og hensyntar hvor mye du allerede har betalt, og gir et skattekort for resten av året utfra dette... Derved betaler du altså mindre skatt resten av året, fordi du har betalt litt på forskudd i januar. Eller så får du det igjen på skatteoppgjøret neste sommer. Alltid kjekt med ekstra penger i juni... Endret 15. januar 2008 av Malama
MellonCollie Skrevet 15. januar 2008 #16 Skrevet 15. januar 2008 Det går på 2008-oppgjøret ja. Jeg vet en del arbeidsgivere bruker forrige års skattekort i januar dersom nytt er kommet inn. Dog har likevel din arbeidsgiver sitt på det tørre, de er i sin fulle rett til å trekke 50 % dersom nytt ikke er kommet inn. Det er ikke slik at det automatisk går på 2008-oppgjør altså. Alle plasser jeg har jobbet har det vært slik at det man opptjener i desember, innberettes på det året det gjelder. Det jeg jobber i des 06, innberettes for årsoppgjøret 2006, selv om det utbetales i 2007. Det er jo det mest logiske også. Det er jo inntjeningen som er det viktige - utbetalingsdato er jo bare en formalitet på hvor lang bedrifter trenger på å registrere opplysninger etc? Uansett rart du ikke har fått beskjed om dette på forhånd. På min lønnsslipp kommer slike opplysninger i et kommentarfelt.
Gjest Helen Parr Skrevet 15. januar 2008 #17 Skrevet 15. januar 2008 Det er jo det mest logiske også. Det er jo inntjeningen som er det viktige - utbetalingsdato er jo bare en formalitet på hvor lang bedrifter trenger på å registrere opplysninger etc? Hovedregelen i skatteloven er at lønnsinntekt skattlegges etter kontantprinsippet, det vil si når det utbetales.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 15. januar 2008 #18 Skrevet 15. januar 2008 Nå er lønna mi annerledes da, siden januarlønna mi er for det jeg jobber i januar, men vi fikk klar beskjed om at vi ville bli trukket 50% dersom ikke årets skattekort var inne i tide. (om man har en særskilt grunn, kunne sikkert fjorårets være brukt som en midlertidig ting, men da måtte dette vært varslet i forkant av lønnskjøring.) Men uansett for hvilken periode pengene er for, så utbetales de i 2008 og skattes til skatteåret 2008, og da er det nok derfor de trenger skattekortet for dette året også? Min lønn er som din. Får lønn i januar for det jeg jobber i januar, men vi kunne bruke skattekortet for å fjor.
MellonCollie Skrevet 15. januar 2008 #19 Skrevet 15. januar 2008 Hovedregelen i skatteloven er at lønnsinntekt skattlegges etter kontantprinsippet, det vil si når det utbetales. OK, derav mitt "?" i uttalelsen over. Må innrømme at jeg ikke er noen kløpper på skatteloven, så da lærte jeg noe nytt i dag også Merkelig at dette ikke blir fulgt overalt, for som sagt har det definitivt ikke vært noen av plassene jeg har arbeidet.
Gjest Gjest_Gjest1_* Skrevet 15. januar 2008 #20 Skrevet 15. januar 2008 Skatten følger inntektsåret. Det er ikke lov å bruke skattekortet for året før inn i kommende år. Er det ikke levert nytt skattekort i januar så skal det trekkes 50% skatt. Jeg ser at noen har fått bruke fjorårets skattekort på januarlønn. Det må i tilfelle være i private bedrifter. Går ikke i det offentlige. Trøst deg med at det er fint å ha penger tilgode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå