Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen venner som (ihvertfall mannen min )mener er gode venner. Men julegavene vi fikk i år var brukt (hårstylingsprodukt som var åpnet og tydelig brukt en del av) og ikke hele (sett med tre deler der bare to deler var med). Resultatet var at jeg ble såret over dette og mener at de kanskje ikke er så gode venner som mannen min skal ha det til (det har vært flere slike små episoder rettet mot meg gjennom årene som mannen ikke ser).

Og bare for å ha det sagt så er det ikke økonomien det står på til disse menneskene.

Hva mener dere om dette? Er det bare meg som er smålig her med tanke på julegavene, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig merkelig å gi bort sånne "gaver", ja. Jeg ville også blitt lei meg.

For en gir jo bort gaver for å glede andre, og da gir en vel ikke noe som har stått i dusjen hjemme en stund.

Skrevet

Kanskje de ikke liker å gi julegaver til venner? Det gjør ikke jeg hvertfall. De ønsker seg ikke noe, jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe, det føles bare bortkastet å gi noe bare for å gi noe.

Var de klar over at dere skulle kjøpe gaver til hverandre, eller var det en "shit, de har kjøpt gave til oss, fort gunnar, pakk inn det første du har for hånden så vi har noe å gi dem igjen"? Jeg måtte en gang gi en stygg reisetannkost jeg hadde liggende (ubrukt, selvsagt) til en som veldig uventet ga meg en gave.

Jeg synes ikke du skal la en ting de har kjøpt dere si noe om hvor mye de setter pris på dere som venner. Det er en -ting-, som de gjerne har følt seg presset til å gi. Hvordan de oppfører seg mot dere som personer sier da mye mer om hvor mye de bryr seg om dere. De vennene jeg har prøver jeg å få til å skjønne at jeg ikke liker alt gavestyret, jeg liker mye bedre å bruke pengene på å møte dem på en god restaurant og tilbringe hyggelig tid sammen enn å måtte kjøpe en ting bare for å måtte kjøpe noe.

Skrevet

Spør dem rett ut neste gang dere er samlet! Bare si, er dere klar over at jeg fikk brukt hårstylingsprodukt av dere i år! Husker du hvor du kjøpte det, for da tror jeg at det burde byttes!!! Kansje vi kan reise dit sammen en dag :lur:

Da blir det nok ikke flere slike episoder....

Vi har noen venner som (ihvertfall mannen min )mener er gode venner. Men julegavene vi fikk i år var brukt (hårstylingsprodukt som var åpnet og tydelig brukt en del av) og ikke hele (sett med tre deler der bare to deler var med). Resultatet var at jeg ble såret over dette og mener at de kanskje ikke er så gode venner som mannen min skal ha det til (det har vært flere slike små episoder rettet mot meg gjennom årene som mannen ikke ser).

Og bare for å ha det sagt så er det ikke økonomien det står på til disse menneskene.

Hva mener dere om dette? Er det bare meg som er smålig her med tanke på julegavene, eller hva?

Skrevet

Det er vanskelig å si, det kan jo være så mange grunner til at du fikk slike gaver.

Nå vet jeg at noen mennesker faktisk gir "dårlige gaver" for å gjøre et poeng ut av det, men det er jo ikke sikkert det var det som var intensjonen.

Hadde ei filletante som skrev ned det hun fikk hvert år, og fikk hun ikke en fin nok gave, så ga hun noe dårligere neste år.Hun var veldig materalistisk også fra før.

Det burde være andre ting som gjør de til dårlige venner i dine øyne enn gavene de gir.

Om de er gode venner av mannen din men behandler deg dårlig og ønsker å vise deg det, er det trist og vanskelig å si hva du skal gjøre.

Det beste isåfall er å heve seg over det, da gir du de iallefall ikke det de ønsker av motreaksjon.

Vil anbefale deg å ikke si noe om gavene.

Synes ikke det er noe i veien for å gi bort brukte gjenstander, men halvbrukte produkter er jo litt rart da.

Jeg er mer opptatt av at gaven er gitt med kjærlighet, er den ikke det har jeg vel ikke helt lyst på¨den.

Det er mulig de ønsker å si noe med dårlig gave, men det trenger ikke være tilfellet, du må se på hvordan de behandler deg ellers for å avgjøre hva de synes om deg.

Sjenerelt er vi altfor storforlangende i dagens samfunn og jula går hos mange totalt over styr, der det esten bare er fokus på gaver, noe jeg synes er helt feil.

Skrevet

Det går da virkelig ikke an å gi gaver som det er tatt av! Hva med en halvspist sjokoladeplate? Jeg skjønner godt at du ble lei deg, dette er rett og slett respektløst. Si i fra til dem at dere slutter å gi gaver til hverandre, så slipper du slike episoder i jula.

Skrevet
Spør dem rett ut neste gang dere er samlet! Bare si, er dere klar over at jeg fikk brukt hårstylingsprodukt av dere i år! Husker du hvor du kjøpte det, for da tror jeg at det burde byttes!!! Kansje vi kan reise dit sammen en dag :lur:

Da blir det nok ikke flere slike episoder....

Dette hadde jeg også gjort! Ingen vits i å late som om man er fornøyd heller. Le det litt bort, og si at du vurderer å dra til butikken og bytte så får du se reaksjonen ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
Var de klar over at dere skulle kjøpe gaver til hverandre, eller var det en "shit, de har kjøpt gave til oss, fort gunnar, pakk inn det første du har for hånden så vi har noe å gi dem igjen"? Jeg måtte en gang gi en stygg reisetannkost jeg hadde liggende (ubrukt, selvsagt) til en som veldig uventet ga meg en gave.

Gosj så inspirert jeg blir av det christmas spirit her. "Måtte gi" og da ble det en "stygg reisetannkost"? Herrrrrrrrregud. Det man gjør er at hvis man har slike behov for å gi noe i full fart har man et lite lager av konfekt og/eller vin for slike "krampe" givinger, eller så lar man være. Man gir ikke "skuffeskrot".

Skrevet
Kanskje de ikke liker å gi julegaver til venner? Det gjør ikke jeg hvertfall. De ønsker seg ikke noe, jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe, det føles bare bortkastet å gi noe bare for å gi noe.

Jeg synes ikke du skal la en ting de har kjøpt dere si noe om hvor mye de setter pris på dere som venner. Det er en -ting-, som de gjerne har følt seg presset til å gi. Hvordan de oppfører seg mot dere som personer sier da mye mer om hvor mye de bryr seg om dere. De vennene jeg har prøver jeg å få til å skjønne at jeg ikke liker alt gavestyret, jeg liker mye bedre å bruke pengene på å møte dem på en god restaurant og tilbringe hyggelig tid sammen enn å måtte kjøpe en ting bare for å måtte kjøpe noe.

Jeg synes det hadde vært bedre å bare sagt klart og tydelig at "jeg ventet ikke noen gave fra dere, jeg, så jeg har ingenting til dere!".

Hvis folk kjøper gave og forventer noe tilbake, så bør de si ifra om det på forhånd.

Til TS:

Jeg synes du skal snakke med mannen din om dette. Spør hva han mener, og om han synes det er akseptabelt at "venner" behandler deg så respektløst.

Kanskje han kan ta det opp med dem? (Menn liker jo å løse problemer, ikke sette seg inn i hva kvinner føler.)

Om han synes det er akseptabelt at andre behandler deg respektløst, ville jeg lurt på hva slags mann jeg hadde.

Skrevet

Takk for svar, folkens. Jeg kommer ikke til å si noe, men heve meg over det. Det som er litt trist er at i stedenfor å bry meg om å finne noe jeg tror de liker blir det til at jeg bare kjøper noe for å gi en gave. Julehandelen blir enda mer meningsløs da synes jeg.

Dette er personer som vi har gitt julegave til i alle de årene vi har kjent de. Og det er nærmere ti år. Forespørsel om hva både vi og de inkludert barna ønsker seg dukker fast opp i slutten av november hvert eneste år. Til de voksne har vi gitt en større gave felles (ofte blitt dyrere vinflasker da de samler og drikker mye vin, gavekort på middag/kino med barnepass, eller gavekort på dyrere interiørbutikker som de selv har sagt at de ønsker seg ting fra) og en gave hver til barna (som foreldrene har sagt at barna ønsker seg).

Så dette er absolutt ikke " i siste liten, de ga oss da må vi gi de". I tillegg er jeg alltid nøye på å legge ved byttekort og presisere at alt kan byttes (ikke salgsvare fra sommersalget slik jeg også har opplevd...).

Skrevet

Om det er noe trøst til deg, så fikk vi i bryllupsgave, 3 plastikk kjøkkenboller fra IKEA til en verdi av ca 100,- av en millionærektepar som ble bedt i vårt bryllupet.... :fnise:

Skrevet
Om det er noe trøst til deg, så fikk vi i bryllupsgave, 3 plastikk kjøkkenboller fra IKEA til en verdi av ca 100,- av en millionærektepar som ble bedt i vårt bryllupet.... :fnise:

:hoho::hoho: ja, der får du begrepet....det er tanken som teller :hoho:

• Hjerte 1
Skrevet

:hoho::hoho: ja, der får du begrepet....det er tanken som teller :hoho:

Som min gamle rike tante sa .. "ingen har blitt rik av å sløse", og hun var gjerrig som få - men innimellom om vi var av de utvalgte akkurat den julen - kunne de gi bort noen fantastiske gaver.

Men uansett - man gir ikke bort gaver som er åpnet og brukt av.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...