Gå til innhold

Telenor lurer meg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet

Fem uker etter jeg gjorde en bindingsavtale får jeg et tilbudsbrev om å skifte til FriHet med kr 0 i mnd avg., greie priser forøvrig, men med minimumsfakturering på kr 99/mnd. ellers ingen forbehold.

Jeg bytter abbo. via nettet på "mine sider". Så viser det seg at de vil fakturere meg med kr 199/mnd i fast avgift. Jeg skriver en mail og klager og viser til mottatt tilbud. Svaret er bare at tilbudet ikke gjelder siden jeg har en bindingsavtale - altså den bindingen jeg gjorde fem uker før mottatt tilbud.

Er det mitt problem at de ikke klarer å oppgradere sine dataregistre på såpass lang tid, eller kan jeg forlange at Telenor må stå for det de har tilbudt meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De 199kronene du må betale i måneden, er de på det abonnementet du allerede har, eller på det nye?

Hvis du har bundet deg til et nytt abonnement for fem måneder siden, som koster 199 kroner i måneden så er du jo bundet, og kan ikke bare hoppe over til et annet abonnement uten å kjøpe deg ut først.

Skrevet
De 199kronene du må betale i måneden, er de på det abonnementet du allerede har, eller på det nye?

Hvis du har bundet deg til et nytt abonnement for fem måneder siden, som koster 199 kroner i måneden så er du jo bundet, og kan ikke bare hoppe over til et annet abonnement uten å kjøpe deg ut først.

Slik jeg forstår TS har Telenor etter at de hadde solgt et abonnement med binding sendt et brev og tilbudt å bytte til et annet og billigere abonnement.

Tror det er flere en TS som hadde antatt at Telenor ville gi et nytt og bedre tilbud på bindingen.

Hvorfor mente Telenor at TS skulle ha behov for et nytt abonnement hos dem i tillegg til det med binding, på samme telefonnummer?

Skrevet
Slik jeg forstår TS har Telenor etter at de hadde solgt et abonnement med binding sendt et brev og tilbudt å bytte til et annet og billigere abonnement.

Tror det er flere en TS som hadde antatt at Telenor ville gi et nytt og bedre tilbud på bindingen.

Hvorfor mente Telenor at TS skulle ha behov for et nytt abonnement hos dem i tillegg til det med binding, på samme telefonnummer?

Ja, det er isåfall en glipp fra Telenor sin side... Men det er jo logisk at har man bundet seg til et abonnement kan man ikke bare hoppe over til et annet.

Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet

Takker for svar, men tror ikke jeg blir helt forstått her. Mitt forrige abbonement, som jeg har hatt i noen år, heter Fri120.

Jeg har ikke bundet meg til dette abbonementet, men til å være kunde av Telenor i ett år mot å få et beløp i fratrekk på faktura. Ulempen er da at man ikke kan kjøpe en rabbatert telefon i denne perioden. I tillegg fins det noen begrensninger mht hvilke andre abbonement man kan skifte til.

FEM UKER etter jeg gjorde denne bindingsavtalen nå i høst mottar jeg et tilbud der Telenor anbefaler meg å skifte til FriHet med kr 0/mnd i fast avgift. De skriver " I dag har du Fri120, men kanskje FriHet vil passe deg bedre"

Jeg skifter abbonement, men blir da satt oppmed kr 199/mnd i fast avgift

Saken gjelder altså månedsavgiften som ikke er iht det tilbudet jeg mottok.

Er jeg tydeligere nå?

Skrevet
Takker for svar, men tror ikke jeg blir helt forstått her. Mitt forrige abbonement, som jeg har hatt i noen år, heter Fri120.

Jeg har ikke bundet meg til dette abbonementet, men til å være kunde av Telenor i ett år mot å få et beløp i fratrekk på faktura. Ulempen er da at man ikke kan kjøpe en rabbatert telefon i denne perioden. I tillegg fins det noen begrensninger mht hvilke andre abbonement man kan skifte til.

FEM UKER etter jeg gjorde denne bindingsavtalen nå i høst mottar jeg et tilbud der Telenor anbefaler meg å skifte til FriHet med kr 0/mnd i fast avgift. De skriver " I dag har du Fri120, men kanskje FriHet vil passe deg bedre"

Jeg skifter abbonement, men blir da satt oppmed kr 199/mnd i fast avgift

Saken gjelder altså månedsavgiften som ikke er iht det tilbudet jeg mottok.

Er jeg tydeligere nå?

Aha, da forstår jeg. Da blir jo saken en annen. Da er det en stor glipp fra Telenor sin side, og du burde få skifte til det abonnementet med de samme betingelsene som du hadde tidligere.

Gjest Gjest_TT_*
Skrevet
Fem uker etter jeg gjorde en bindingsavtale får jeg et tilbudsbrev om å skifte til FriHet med kr 0 i mnd avg., greie priser forøvrig, men med minimumsfakturering på kr 99/mnd. ellers ingen forbehold.

Jeg bytter abbo. via nettet på "mine sider". Så viser det seg at de vil fakturere meg med kr 199/mnd i fast avgift. Jeg skriver en mail og klager og viser til mottatt tilbud. Svaret er bare at tilbudet ikke gjelder siden jeg har en bindingsavtale - altså den bindingen jeg gjorde fem uker før mottatt tilbud.

Er det mitt problem at de ikke klarer å oppgradere sine dataregistre på såpass lang tid, eller kan jeg forlange at Telenor må stå for det de har tilbudt meg?

Jeg har også skiftet abbonement i en bindingsperiode. Mobiloperatørene vil da sikre seg at man ikke skifter til et de tjener mindre på, så man kan ikke bytte helt fritt. I din bindingsperiode får du altså tilbud om å skifte til et abbo uten fast månedsavgift, men det minste de fakturerer er kr 99 (for bruk) i mnd. Du får en på trynet når det viser seg at de skal ha 199 i fastavgift pr måned. Du skulle altså ikke BÅDE hatt en bindingsavtale (Såvidt jeg vet ringer Telenor til kundene sine og sier: Hei, hvis du forplikter deg til å være kunde hos oss i ett år, så får du et fratrekk i kommende fakturaer på kr 1500, men da kan du ikke kjøpe ny mobil i perioden med våre rabatter) OG tilbudet om dette gunstige abbonementet.

Det har altså skjedd en glipp fra Telenor sin side. Det høres ut som to avdelinger (den ene selger bindingsavtaler - den andre tilbyr gunstige abbo) som ikke samarbeider. Min konklusjon, og svar på ditt spørsmål, er at du bør stå på og forlange null månedsavgift på ditt nye abbo. Det er ikke ditt problem at Telenor roter og gir deg et tilbud, som du egentlig ikke skulle hatt, fem uker etter du inngikk denne bindingsavtalen.

Skrevet

Har du snakket med Kundeservice, da? Dersom du legger frem saken din der er det selvsagt ikke noe problem å gå tilbake til de vilkårene du hadde tidligere.

Når det gjelder tilbudet du fikk etter at du inngikk binding, så er det selvsagt dumt at du fikk et brev du ikke lenger skulle hatt (i og med at du hadde bundet deg), men vet at en slik prosess med å sende ut tilbud til kunder ofte tar litt tid og at uttrekket på hvem som kvalifiserer til å få tilbudet blir tatt ut noen uker i forveien av at brevene går ut.

Her har det da dessverre "krasjet" med bindingen du inngikk.

Men ring 09000,du, så er jeg sikker på de hjelper deg tilbake til det abonnementet du har uten at du må betale noe ekstra for det.

Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet
Har du snakket med Kundeservice, da? Dersom du legger frem saken din der er det selvsagt ikke noe problem å gå tilbake til de vilkårene du hadde tidligere.

Når det gjelder tilbudet du fikk etter at du inngikk binding, så er det selvsagt dumt at du fikk et brev du ikke lenger skulle hatt (i og med at du hadde bundet deg), men vet at en slik prosess med å sende ut tilbud til kunder ofte tar litt tid og at uttrekket på hvem som kvalifiserer til å få tilbudet blir tatt ut noen uker i forveien av at brevene går ut.

Her har det da dessverre "krasjet" med bindingen du inngikk.

Men ring 09000,du, så er jeg sikker på de hjelper deg tilbake til det abonnementet du har uten at du må betale noe ekstra for det.

Ja, jeg kan nok skifte tilbake til mitt gamle abbo uten problem, men det var ikke det saken dreide seg om. Tråden går mer på våre rettigheter som forbrukere - jussen altså - og jeg vet det finnes regler. Kanskje jeg søker hjelp hos Forbrukerrådet. Det er tross alt snakk om (199x12) nærmere kr 2400 spart på et år, så jeg føler meg ikke som en kverulant i denne forbindelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...