Skyfri Skrevet 14. januar 2008 #1 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) stua vår har etter omfattende oppussing slette vegger i lys antikk såh, nå må vi begynne å få litt liv i stua. og det er enklere sagt enn gjort, for vi er langt fra flink med interiør og bilder. vi lider av ekstrem beslutningsvegring når det kommer til bilder og andre interiør detaljer. forrige leilighet bodde vi i i 3 år uten at det kom opp ett eneste bilde før vi skulle selge.. stua er ganske lang, og litt smal. særlig "innerst"/nederst der er det litt smalere enn resten. og det er der, på den veggen som vender ut mot resten av stua jeg tenkte å henge opp store plater (mdf eller hobby plater eller noe) som jeg tapetserer i en flott tapet. tror dere det vil funke? denne veggen hadde det egentlig vært "naturlig" å ha som sånn fondsvegg (??), men vi hadde ikke lyst å tapetsere hele veggen i tilfelle vi går lei av tapeten etter en stund... derfor så jeg for meg et par tre tapetserte plater som henger tett sammen og nesten dekker hele veggen. sambo er skeptisk, han har aldri hørt om eller sett noe lignende.. hva tror dere om idèen? Endret 14. januar 2008 av Skyfri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 14. januar 2008 #2 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes det hørtes ut som en god ide, hvis dere likevel ikke har noe annet dere vil henge opp. Dessuten er det et godt poeng at det er enkelt å skifte ut dersom dere blir leie og det er sikkert ikke så kostbart. Horisontalt eller vertikalt? Det første som falt meg inn var vertikalt, men hvis stuen er lang og smalner inn ville vertikale linjer kanskje gjøre den visuelt enda smalere. Bare en tanke fra min side. Uansett synes jeg det høres fint ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #3 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg har sett at dette har vært gjort på engelske oppussingsprogram. Det blir kjempefint!!! Et alternativ kan også være å male disse mdf-platene. Er forøvrig enig med Helen Parr i at å lage noen lange plater og henge over hverandre kanskje ville blitt det peneste om stuen er lang og smal. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyfri Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 15. januar 2008 så fint at dere tror det blir bra jeg har også tenkt litt på om platene burde henge horisontalt siden stua er litt smal, så det blir nok det jeg må prøve.. men da du så det på det programmet, dekket platene tilsammen hele veggen. sånn ca fra vegg til vegg og gulv til tak? eller var det litt "luft" rundt og mellom platene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #5 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg har sett det i en del oppusningsprogrammer/ interiørblader. Det har sett veldig bra ut! De har hatt litt luft imellom, men du må nesten se hva som passer akkurat hos deg. (Jeg ville heller hatt de sammenhengende i èn plate enn å henge de kant i kant.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iss Skrevet 15. januar 2008 #6 Del Skrevet 15. januar 2008 Du kan også trekke lerret med ulike stoffer! Det er stilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. januar 2008 #7 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er kjempestilig! Har ei venninne som har 3 plater som hun har kledd med stoff. Hun bruker panelgardiner. Kjøper en ekstra gardin når hun bytter gardiner i stua bl.a. Platene henger ved siden av hverandre med litt luft. Akkurat som om det var ordentlige bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 16. januar 2008 #8 Del Skrevet 16. januar 2008 Synes også det høres fint ut. Men jeg ville ikek valgt MDF-plater. MDF er veldig tungt. Om du skal skru det på veggen er det vel et poeng at det er så lett som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happyhappy Skrevet 16. januar 2008 #9 Del Skrevet 16. januar 2008 ja det tror jeg også vil bli fint! Så det på oppussingsprogram og har sett lignende i interiørblader. Men er litt vågalt syns nå jeg! Men det skal jo være fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyfri Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 16. januar 2008 Synes også det høres fint ut. Men jeg ville ikek valgt MDF-plater. MDF er veldig tungt. Om du skal skru det på veggen er det vel et poeng at det er så lett som mulig. det er sant, mdf er tungt. jeg skal spørre der jeg kjøper, de kan sikkert foreslå noe som er lettere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyfri Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 16. januar 2008 ...og forresten, dere som har sett dette i blader og på tv - henger platene som litt store bilder på veggen, eller har dere også sett at nesten hele veggen blir dekt? jeg lurer veldig på om det blir voldsomt hvis jeg har platene så store som jeg opprinnelig tenkte... det skal stå en sofa på den veggen, så det er kanskje like greit å ta bilde størrelse - altså henge opp 2 eller 3 like plater ved siden av hverandre, som like "bilder". Jeg vil ha de horisontalt, så jeg får se om det blir plass til 2 eller 3... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #12 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg har sett de har brukt en diger tapetsert plate bak sofaen, nesten som en sengegavl, bare bak sofaen i stedet og mye høyere plate. Det har sett veldig bra ut, blir jo nesten som å tapetsere hele veggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. januar 2008 #13 Del Skrevet 17. januar 2008 Er det noen grunn hvorfor dere ikke vil ha noe kunstverk i stedet? Hvis du kjøper noe fra unge kunstnere, koster det ikke allverden heller, men en kan ha noe originalt og skikkelig kult i stedet? Og hvem vet, kanskje blir det en god investering også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke ts Skrevet 17. januar 2008 #14 Del Skrevet 17. januar 2008 Er det noen grunn hvorfor dere ikke vil ha noe kunstverk i stedet? Hvis du kjøper noe fra unge kunstnere, koster det ikke allverden heller, men en kan ha noe originalt og skikkelig kult i stedet? Og hvem vet, kanskje blir det en god investering også Hvor finner jeg de kunstnerne? Har du noen å anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. januar 2008 #15 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Dessverre, egentlig ikke. Men det er jo bare å gå til en galleri og hvis du ikke finner noe der, er det bare å spørre for råd. De har jo både utstillinger i gallerier, men også egne salgsdeler hvor de har mye forskjellig. Jeg har aldri kjøpt kunst i Norge ennå (har ikke plass på veggene akkurat nå i den leiligheten vi bor i, alt for mange vinduer og de veggene vi har er allerede fulle fra før, da jeg flyttet til Norge, flyttet jeg sammen med maleriene jeg hadde fra før ), så er ikke så godt kjent rundt her. Men de som jobber i galleriene skulle ha bedre oversikt over dette i norsk sammenheng. Også kanskje lurere å gjøre dette i storbyer (eller da større byer), de små galleriene i småsteder er ofte ganske uprofessionelle. Jeg har vært innom et par rundt i Norge i mindre steder og det ser ut til å være mye rart, mer sånne lokale kunstforeninger. Ingenting feil med dette, fint hvis mennesker har hobbyer og kunst er jo en veldig fin hobby, men det spørs jo hva en er etter å ha i sin stue. Jeg liker litt større malerier og det er fint med abstrakt også (selv om jeg er ikke prinsipielt sånn som bare vil ha abstrakte verk). En annen tips - malerier er ofte dyrere, grafisk kunst kan også være en mulighet, de koster litt mindre og gir også mye effekt (mye kontrast osv). Av og til er det lurt å sjekke auksjoner og - malerier og lignende koster ikke altid forferdelig mye heller der, hvis du ikke er etter 'de store navn'. Hvis du bor i Oslo, kanskje gå igjennom Kunsthøgskolen i Oslo eller lignende og bare ha en annonse der på tavla. Omtrent i hvilken størrelse/stil (a la om det skulle være abstrakt eller ikke), hvor mye du er villig til å betale. Studenter er alltid etter å tjene litt penger og de der er jo framtidskunstnere og opplært i dette, mange også tar jo høyere grad og kan være aktive kunstnere egentlig Jeg har tatt litt lignende utdanning en stund siden og jeg vet hvor mange malerier og lignende en har etter hvert. Men mine er lagret i et annet land forøvrig og jeg regner ikke meg selv som en kunstner, så jeg gjør ikke reklame for meg selv, bare at dette er klar Endret 17. januar 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyfri Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #16 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) He he, her er det ikke enten eller. Vi har en mange vegger å kle.. skal nok finne noe kunst også. som forhåpentligvis ikke er så dyr. jeg vet forresten om et kunstnerpar som eier et galleri og selger bildene sine selv i markveien i oslo. Veldig fine bilder, og ikke så veldig dyrt. sjekk www.gallerimarkveien.com Vi har kjøpt kunst derfra i gave, og det ble stor suksess Endret 17. januar 2008 av Skyfri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #17 Del Skrevet 17. januar 2008 Det går å an å bruke decoupage på lerreter, har sett at de har vært pyntet med serviettutklipp.Her er et eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå