Titta Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Min svigerinne (16 år) mottar barnepensjon. Hun skal trolig på utveksling til USA neste skoleår. I den forbindelse tok min svigermor kontakt med Nav angående hvordan det da blir med barnepensjonen. Hun ble fortalt at den ville opphøre hvis min svigerinne reiser utenlands (hun var usikker, undersøkte det og ringte min svigermor opp igjen senere på dagen). Jeg synes dette høres merkelig ut, men i og med at saksbehandleren undersøkte det og ringte opp igjen burde en jo kunne stole på at svaret er riktig. Men jeg får det altså ikke helt til å stemme, og har derfor prøvd å sjekke litt på nettet. Såvidt jeg forstår ut fra Nav sine sider så skal en fortsatt ha rett på barnepensjon så lenge en beholder medlemskapet i folketrygden. Videre nå Nav sine sider så står det at en beholer medlemskapet bl.a. hvis en er norsk statsborger som studerer i utlandet med støtte fra Lånekassen. Opplegget hun skal på er støttet av Lånekassen, og hun kommer til å motta stipend fra dem. Jeg skjønner derfor ikke helt hva som gjør at barnepensjonen skal opphøre. Er det jeg som er helt på jordet nå (regnes en f.eks. ikke som student når en går på videregående?), eller er det damen hos Nav som ikke kan sakene sine? Hadde blitt veldig takknemlig om det er noen som kan reglene rundt dette.
onyx Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 (endret) Nå er det jo ikke jenta som får utbetalt disse pengene, men foreldrene, så det er godt mulig det stemmer. Men ta kontakt med NAV utland, og snakk gjerne med flere forskjellige saksbehandlere. Det er ikke alle som vet nok eller tolker reglene likt. Edit: Barnepensjon er det samme som barnetrygden? Legger til en nyttig link. http://www.nav.no/page?id=1073742945 Endret 14. januar 2008 av onyx
Titta Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2008 Edit: Barnepensjon er det samme som barnetrygden? Legger til en nyttig link. http://www.nav.no/page?id=1073742945 Barnepensjon er ikke det samme som barnetrygd nei. Barnepensjon er noe som utbetales til barn som har mistet en / begge foreldre.
onyx Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Da er det nok mulig de på NAV kan ha misforstått? Jeg vil tro at det er noe hun burde få utbetalt uansett da.
onyx Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 (endret) Burde ikke være noe problem nei. http://www.nav.no/page?id=1073742968 Det er forøvrig helt vanlig og itråd med egen erfaring at man ikke bør stole på det man får vite av en i utgangspunktet usikker saksbehandler. Her er jo regelverket klart, så jeg kan heller ikke forstå hva som er problemet? Det eneste må vel være om ingen av foreldrene har bodd lenge nok i Norge, men selv den grunnen er litt søkt. Endret 14. januar 2008 av onyx
Titta Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2008 Takk for svar Får be svigermor ringe Nav igjen (og vise henne linkene først slik at hun har noe å vise til).
onyx Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Helt klart at hun ikke bør gi seg på dette. Jeg er litt tilhenger av å få all info fra NAV skriftlig, da virker det som de anstrenger seg litt mer om de vet du har informasjonen fra dem. Det lureste er om din mor ber om å få snakke med noen på NAV UTLAND med en gang. Din svigerinne trenger vel ikke engang skifte adresse i folkeregisteret når det bare er for et studieår i utlandet heller?
Titta Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2008 Ja det er ett poeng. Kanskje hun like gjerne skal sende dem en mail. Jeg har selv vært borti å bli feilinformert på telefon av en offentlig etat, og ung som jeg stolte jeg på svaret jeg fikk. Da jeg ett halvt år etterpå oppdaget feilen var det liten hjelp å få da jeg kun kunne refererte til telefonsamtalen med "Kari". Etter det har jeg dobbeltsjekket det meste av informasjon jeg får og sørger for å ha ting skriftlig.
Gjest jin Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Er det jeg som er helt på jordet nå (regnes en f.eks. ikke som student når en går på videregående?), eller er det damen hos Nav som ikke kan sakene sine? Hadde blitt veldig takknemlig om det er noen som kan reglene rundt dette. Man regnes ikke som student, men som skoleelev når man går på videregående.
Titta Skrevet 16. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. januar 2008 Man regnes ikke som student, men som skoleelev når man går på videregående. I forhold til Folketrygden også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå