Gå til innhold

Min vei mot et lettere og sunnere liv...

LilleSolstråle

Anbefalte innlegg

Etter flere gjentatte nederlag om å forandre livsstil,fant jeg ut at det kanskje ville være greit å ha en dagbok. Så jeg kan skrive ned tanker og diverse for å holde motivasjonen oppe :hallo: . Jeg har,i altfor lang tid nå,hatt en rimelig dårlig livsstil,som har bestått av altfor mye sukker og crap. Det er egentlig helt flaut må jeg si :sjenert: En vanlig dag i hva som skal bli mitt gamle liv har vært slik; frokost; stortsett sunn faktisk (som knekkebrød med ost) eller droppet den. Lunsj; grovt brød,men kanskje ikke alltid med sunt pålegg (som kyllingsalat,sånn som er ala rekesalat- ikke akkurat et godt alternativ nei). Ikke spist omtrent noe som helst av frukt. Middag; gjerne taco, pizza, lasagne (mye hvit ris eller hvit pasta og sauser). Og noe form for snop hver eneste kveld. Det er utrolig at jeg ikke veier mer.. Men til gjengjeld har jeg ganske spinkel benbygning og har nok altfor høy fett-prosent, så jeg føler meg "skinny-fat". Dette vil jeg gjøre noe med NÅ! I tillegg har jeg en jobb som består av å jobbe foran dataen store tider av dagen, dermed trenger jeg å få opp aktivitets-nivået mitt! Så her er planen min: Frokost; havregryn med ekstra lett melk og litt tørket frukt/nøtter/linser. Lunsj; 1- 1 1/2 grov skive med lett gulost, egg eller magert kjøttpålegg med grønnsaker (liker veldig godt polarbrødet som er 100 % fullkorn- OG det er kun 92 kcal pr skive (tror det er ganske bra?!). Mellommåltid; en frukt eller grønnsak (da går det stortsett i appelsin,kiwi,pære eller gulerot). Middag; en knyttneve-mengde med potet/ fullkornsris eller fullkornspasta, 2/3 skal være grønnsaker/salat og resten magert kjøtt/fisk, 2 ss saus/dressing. Trening; 1 time rask ganske/sykling hver dag. Styrketrening (og pilates) med veksling av mage+rygg og ben+armer+rumpe. Dette blir nok hardt, men jeg har prøvd å starte forsiktig før,og da har jeg bare sluntra unna. Jeg trenger å være litt streng med meg selv rett og slett. I tillegg så er det ikke sånn at jeg ikke har tid til å trene et par timer om dagen heller. 2 timer trening er 2 timer med mindre TV-titting og det er jo bare sunt :jepp: Jeg skal også ha en dag i uka som jeg kan unne meg litt ekstra, helt fanatisk skal jeg ikke være :fnise: . Storebror skal også hjelpe meg dersom jeg trenger å gjøre noe annerledes etterhvert. Målet mitt er å gå ned 7- 9 kilo innen juni (det er 4 1/2 måned til,så det bør jo gå :jepp: ) I morgen blir første dagen, og jeg gleder meg egentlig nå. Spesielt til å få mer overskudd og energi :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snøffelgruff

Heisann! Så hyggelig at det er flere av oss :) Kommer nok til å ta turen innom deg for jevnlige oppdateringer!

Er mye greiere når vi er flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Så hyggelig at det er flere av oss :) Kommer nok til å ta turen innom deg for jevnlige oppdateringer!

Er mye greiere når vi er flere!

Så bra :) jeg tenkte jeg ville stikke innom deg for jevnlige oppdateringer også :) Veldig fint å være flere og kunne motivere hverandre :) første dagen i dag da.. Jeg har fri i dag,så nå skal jeg bare spise frokosten min før jeg går løs på husarbeidet. Blir nok ikke noe tur gåing i dag, for det pøser ned her. Men jeg har jo sykkelen min,så ingen unnskyldninger her nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøffelgruff

Himmel, så flink du er med husarbeid og alt da! Jeg pleide å være kjempeflink med det, men det har bare sklidd mer og mer ut.. Håper på å få litt mer energi til det etterhvert som treningen gir resultater da:)

Skulle gjerne gått tur i dag, men været er ikke helt fantastisk her på vestlandet heller, så det har bitt innegym i dag :) Fungerer greit nok det og. Vurderer å kjøpe meg treningsapparat inne, men er litt redd for at det vil stå ubrukt. Bruker du noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmel, så flink du er med husarbeid og alt da! Jeg pleide å være kjempeflink med det, men det har bare sklidd mer og mer ut.. Håper på å få litt mer energi til det etterhvert som treningen gir resultater da:)

Skulle gjerne gått tur i dag, men været er ikke helt fantastisk her på vestlandet heller, så det har bitt innegym i dag :) Fungerer greit nok det og. Vurderer å kjøpe meg treningsapparat inne, men er litt redd for at det vil stå ubrukt. Bruker du noe slikt?

Det ble ganske så bra hjemme :) godt å få gjort det, men ikke alltid jeg er like flink heller altså ;) I dag forsov jeg meg selvfølgelig, så jeg rakk ikke frokost :kjefte: fikk tatt med meg en pære på veien,men er fortsatt sulten.. bare 2 timer til lunsj da :) Jeg har sykkel (den er GAMMEL, men jeg får trena ;) ),også har jeg noe pilates utstyr (treningsball, noen små baller til trening av armer og to mage- og lår trenings-greier). Bruker det mye, syns pilates er veldig bra trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøffelgruff

Enig med du. Pilates er kjempebra trening. Jeg har to dvd'er med forskjellig pilatesopplegg på, slik at jeg trene det litt hjemme og :) Jeg og kjøpte sånn ball, men min var veldig billig, og veldig dårlig, så den fungerer ikke så bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 nå; frokost; 100 gr havregryn med melk, lunsj; 1 og 1/2 skive fedonbrød men kalkunskinke og lettgulost + en appelsin. Middag; 1 og 1/2 potet, 1 stykke svinestek,salat og 3 ss saus. Nå er det snart tid for trening, må bare la maten syke litt først. Føler meg litt stolt over at jeg har klart å ikke spise noe snop, så mye som jeg pleide å spise hver dag :popcorn: ! Men så fort det værste sukkersuget ga seg,så føles det bedre å være sunn (til tross for at jeg får lyst på av og til) enn å føle seg helt stappa og kvalm hver eneste dag. Gleder meg til å veie meg neste uke, håper det er litt resultater ihvertfall :)

Endret av SynneMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøffelgruff

Du er jo kjempeflink jo!!

Jeg og syns det verste søtsuget har gitt seg, og jeg snopet jo hver dag også. Nå spiser jeg heller litt nøtter om jeg MÅ ha noe. Det er jo ikke helt sunt det heller, men det skal visst være bra å spise litt innimellom.

Vedder på at du får resultater ganske fort, jeg. Men siden du ikke hadde så mye vekt som skal bort, kan det tenkes at du merker det på cm først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Der er du ja :smilyblomst:

Hvordan går det? Min uke har ikke vært så bra, men det er en ny uke i morgen.

Har det gått greit å kutte ut snop. Jeg er alt for svak og kan spise noe hvis mannen byr, og jeg lar meg ikke be to ganger. Hmm. Vanskelig. Kanskje jeg får gi meg selv bot for å spise snop. hehe.

Tror du klarer målet ditt fint jeg :) Det er jo et veldig sunt og realistisk mål du har satt deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du ja :smilyblomst:

Hvordan går det? Min uke har ikke vært så bra, men det er en ny uke i morgen.

Har det gått greit å kutte ut snop. Jeg er alt for svak og kan spise noe hvis mannen byr, og jeg lar meg ikke be to ganger. Hmm. Vanskelig. Kanskje jeg får gi meg selv bot for å spise snop. hehe.

Tror du klarer målet ditt fint jeg :) Det er jo et veldig sunt og realistisk mål du har satt deg!

Hei Hei, hyggelig at du titter innom. Har vært litt treg til å skrive her inne nå. Men spisinga går veldig bra. Spiser sundt (bortsett fra lørdag og søndag forrige uke :sjenert: ). Men veide meg i helga og da viste vekta 3 kilo mindre enn i jula, så det er jo bra :jepp: (merker ikke veldig stor forskjell kanskje,men føler meg bedre ihvertfall :) ). Treninga har ikke gått såå bra tilgjengjeld. Trente bare 2 dager forrige uke, men ny uke og nye muligheter :) Jeg tenker nå at jeg kan tenke trening helst hver dag, men minst 4 dager i uka. Kan vel ikke regne med å ikke feile litt, etter den livsstilen jeg har blitt vant til ;) Men dette skal vi klare altså :jepp: Ha en fin dag i dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det, SynneMarie? Har du hatt en fin helg?

Hei,snøffelgruff :) Å spise sundt har faktisk gått ganske bra. Har klart å holde meg unna snop i uka (men spiste både lørdag og søndag,det var ikke helt planen,men... :sjenert: ). Veide meg i helga da,klarte ikke vente :fnise: men den viste faktisk 3 kilo mindre enn i jula,så det kan jeg jo ikke klage på :) ikke vært så flink til å trene da. trente bare 2 dager forrige uke, men, men... Tenkte jo å trene hver dag, men har ikke helt klart å komme dit. Skal trene 4 dager denne uka og trappe opp etterhvert tror jeg. Men minst 4 dager i uka med trening altså. Hvordan går det for deg da? Du har jo vært så flink til å gå turer og gå til skolen istedet for å ta buss. Blir helt imponert jeg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

3 kg siden jul er jo kjempebra!!! :danse:

Så kjekt det er å ha KG når man skal bli sunnere. Kan bare lese litt her og bli inspirert til å fortsette. Men da er du jo ikke så langt unna målet ditt når du allerede har gått ned 3 kg. Merker du det på klærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøffelgruff

Hallo! God helg igjen :) Håoer alt er fint med deg? 3 kilo siden jul er kjempebra. Bare tenk på at det er tre kilo ribbe, medister og julesnop du har fjerna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...